HARMAN/KARDON
SB26

Harman Kardon nie zajmuje się niskobudżetówką, dlatego nawet tańszy z jego dwóch soundbarów, który właśnie testujemy, kosztuje prawie 3000 zł.

Nasza ocena
Wykonanie
Skromny, ale solidny i estetyczny soundbar, duży subwoofer z 25-cm przetwornikiem
Funkcjonalność
Widać wielkie skupienie na jakości dźwięku, dlatego oprócz szerokiej palety przyłączy, zestaw funkcji jest raczej skromny. Systemowe urządzenia łączą się bezprzewodowo. W zestawie mały pilot i niezbędne kable przyłączeniowe. Jest strumieniowanie BT.
Brzmienie
Zrównoważone, uporządkowane, znakomite do muzyki, poprawne do filmu, bez efekciarstwa i ekscesów. Świetny bas - skoordynowany, podporządkowany, ale sięgający bardzo nisko
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Właściwy soundbar ma 92 cm długości, 11 cm wysokości i 9 cm głębokości. Przekrój jest owalny, górę, dół i boki obudowy pokrywają plastikowe, błyszczące panele, a głośniki są ukryte pod metalową maskownicą. Urządzenie prezentuje się skromnie i ładnie.

W komplecie są uchwyty ścienne, lecz możliwe jest ustawienie urządzenia wprost na szafce. Policzyłem głośniki pod maskownicą - jest ich sześć. Podzielono je na dwie sekcje - lewą i prawą - w każdej pracuje para 7,5-cm średniotonowych i 25-mm kopułka wysokotonowa. Każda sekcja współpracuje ze wzmacniaczem 30 W. Mamy więc do czynienia z systemem dwukanałowym, w konfiguracji 2.1 (uwzględniając subwoofer).

Do "szybkiej" obsługi służy pięć przycisków na górnym panelu. Nieco więcej jest ich na pilocie; sterownik jest mały, ale przyciski wypukłe, więc z obsługą nie miałem żadnego problemu.

Przyciskiem umieszczonym na górze urządzenia (pierwszy z prawej) możemy włączyć Bluetooth - pilot nie ma tej funkcji.

Przyciskiem umieszczonym na górze urządzenia (pierwszy z prawej) możemy włączyć Bluetooth - pilot nie ma tej funkcji.

Przyłącza znajdują się we wnęce z tyłu belki. Trzy urządzenia można podłączyć przez HDMI. Jedno z gniazd jest wyjściem do telewizora, ale ponieważ ma ARC (kanał zwrotny), więc potraktowano je, i słusznie, jak wejście. Kolejne dwa wejścia są do audio - jedno analogowe (mini-jack), drugie cyfrowe (optyczne). Harman dostarcza komplet przewodów: HDMI, 2RCA-mini-jack i cyfrowy optyczny.

Dwie lokalizacje, ścienna lub szafkowa, mogą skutkować różnymi charakterystykami w zakresie niskich tonów, w związku z tym dodano układ korekcyjny z miniaturowym przełącznikiem, którego położenie należy wybrać w zależności od sposobu instalacji. W zestawie jest również transmiter podczerwieni.

Jeśli soundbar, po ustawieniu na szafce zasłoni czujnik IR telewizora, należy podłączyć do SB26 ów transmiter, który będzie wówczas odbierał komendy z pilota telewizyjnego i przekierowywał je do czujnika TV. Jest też gniazdo USB, ale służy ono tylko do zmiany oprogramowania. Harman Kardon SB26 potrafi strumieniować pliki przez Bluetooth; ten tryb trzeba wywołać z osobnego przycisku na obudowie. Podstawowe regulacje wykonywane w soundbarze są pokazywane na ekranie podłączonego telewizora.

Pilot przycisków ma niewiele, jednak SB26 nie ma też rozbudowanych funkcji. W komplecie z urządzeniem otrzymujemy transmiter IR, który pozwala przekazywać sygnały do telewizora wtedy, gdy soundbar zasłania czujnik podczerwieni.

Pilot przycisków ma niewiele, jednak SB26 nie ma też rozbudowanych funkcji. W komplecie z urządzeniem otrzymujemy transmiter IR, który pozwala przekazywać sygnały do telewizora wtedy, gdy soundbar zasłania czujnik podczerwieni.

Subwoofery to duża (36,5 cm x 32 cm x 32 cm) i solidna konstrukcja (masa sięga prawie 10 kg). 25-cm głośnik z celulozową membraną zamontowano w dolnej ściance, czemu towarzyszą kilkucentymetrowe, gumowane nóżki.

Z tyłu jest wylot otworu bas-refleks, przełącznik fazy oraz regulator częstotliwości filtrowania (100-200 Hz). Nie ma żadnego wejścia, ponieważ elementy systemu komunikują się bezprzewodowo, co jednak wyjaśnia, że subwoofer ten jest dedykowany do tego systemu. Po co więc regulacja filtrowania, która mogłaby zostać ustalona "fabrycznie?" Otóż w różnych warunkach akustycznych optymalne mogą być różne ustawienia; tym bardziej potrzebny jest przełącznik fazy.

Jak widać (a potem słychać), system jest "uzbrojony" w porządne głośniki. Pomimo to Harman Kardon SB26 nie chwali się fajerwerkami dźwięku dookólnego. Dowiadujemy się jedynie, że system przetwarza dźwięk algorytmem opracowanym przez producenta, a do dekodowania sygnału cyfrowego stosowany jest Dolby Digital.

Odsłuch

Szybko zwróciłem uwagę na bas, ale wcale nie dlatego, że wychodził przed szereg. Był wręcz spokojny, liniowy, za to doskonale skorelowany z całym pasmem. Kiedy w nagraniu pojawiały się odpowiednie treści, uaktywniał się proporcjonalnie, dając solidną podstawę i zdecydowane uderzenia.

Zrobiłem krótką próbę polegającą na wyłączeniu woofera. Da się słuchać - dźwięk z samego soundbara nie jest telefoniczny, ma mocny środek i minimum masy, jednak subwoofer pięknie to uzupełnia, niczego nie psując i nie spowalniając. Średnica była czysta, swobodna, lecz bez podgrzania czy nerwowości.

25-cm głośnik subwoofera promieniuje do dołu. Wylot bas-refleks jest na tylnym panelu. Tam również znajdujemy regulację częstotliwości filtrowania i przełącznik fazy. Subwoofer i soundbar komunikują się bezprzewodowo.25-cm głośnik subwoofera promieniuje do dołu. Wylot bas-refleks jest na tylnym panelu. Tam również znajdujemy regulację częstotliwości filtrowania i przełącznik fazy. Subwoofer i soundbar komunikują się bezprzewodowo.

25-cm głośnik subwoofera promieniuje do dołu. Wylot bas-refleks jest na tylnym panelu. Tam również znajdujemy regulację częstotliwości filtrowania i przełącznik fazy. Subwoofer i soundbar komunikują się bezprzewodowo.

Dostatecznie wyrazista była także góra. Harman Kardon SB26 operował z lekkością jasnymi, zdecydowanymi dźwiękami. Całość zawsze wychodziła płynnie, bez nieciągłości, co zapewniało naturalność, a nie tylko szczegółowość. Próbowałem też przełączania pomiędzy trybami dookólnym a stereofonicznym.

Według mnie, niezależnie od ustawienia, dźwięk i tak pozostaje "przyspawany" do sceny przed słuchaczem. Efekty przestrzenne poza przednim planem są incydentalne, o ile niezrodzone w mojej głowie siłą sugestii. Czy taki konserwatywny sposób grania to wada? Wraz z innymi cechami tego brzmienia - to zaleta. Harman proponuje uporządkowany, spójny, solidny dźwięk.

Grzegorz Rogóż

HARMAN/KARDON testy
Viso HP70
NAD
Viso HP70
Słuchawki

Viso HP70 to pierwsze słuchawki bezprzewodowe NAD-a, w sumie dopiero drugie w ofercie firmy, dodane do wprowadzonych 5 lat temu (i wciąż pozostających w sprzedaży) Viso HP50. NAD porusza się w tej dziedzinie ostrożnie, jednak można liczyć na to, że to, co zrobi, będzie bardzo dobre, skoro nie realizuje swoich projektów "na wyścigi".

Space One Wireless
KEF
Space One Wireless
Słuchawki

Najświeższe i najbardziej luksusowe propozycje słuchawkowe KEF-a zostały wyróżnione w specjalny sposób - znakiem Porsche Design Sound. Tak, to ten Porsche, którego studio projektowe daje wsparcie różnym "inicjatywom" - torebki, zegarki, smartfony... Pod szyldem PD KEF oferuje obecnie trzy modele: douszne Motion One, nauszne Space One i ich wersję bezprzewodową Space One Wireless.

H8i
B&O PLAY
H8i
Słuchawki

B&O Play ma w ofercie trzy modele nauszne i bezprzewodowe - H4, H8i i H9i. Najnowsze są te ostatnie, ale H8i, którymi się zajmujemy, też trafiły do sprzedaży niedawno. Pod pewnymi względami są nawet bardziej atrakcyjne od H9i, bowiem czas ich pracy na jednym ładowaniu sięga aż 45 godzin.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu