TCL
Ray-Danz (TS9030)

W nowoczesnym soundbarze ważnych jest wiele kwestii. Firma TCL nie zaniedbała żadnej, ale wyraźnie postawiła na dwie - jak najlepszy dźwięk przestrzenny i funkcje sieciowe.

Przestrzeń wirtualna jest organizowana pod dyktando systemu Dolby Atmos, ale nie tylko. Sama specyfikacja tego nie zapowiada, układ 3.1 nie jest czymś nadzwyczajnym, ale sposób realizacji jest już bardzo oryginalny i zobaczymy to od razu - soczewki akustyczne determinują też wyjątkowy design tego sounbara.

Maskownica ogranicza się tylko do części środkowej, gdzie zainstalowano głośniki kanału centralnego (średniotonowy i kopułkę). Natomiast kanały przednie (lewy i prawy) są obsługiwane przez pojedyncze głośniki szerokopasmowe. Unikalność rozwiązania polega na ich instalacji.

Głośniki soundbara TCL TS9030 TS9030 RAY-DANZ są przesunięte do środka i skręcone na boki w taki sposób, by promieniowały przez akustyczną soczewkę (po jednej na stronę), która koncentruje wiązkę i kieruje ją na boki. Dźwięk kształtują też procesory, co pozwoli na przyszłe udoskonalenia oprogramowania.

TCL TS9030 TS9030 RAY-DANZ ma dekodery Dolby Atmos, chociaż to układ 3.1; nie ma więc dedykowanych kanałów efektowych (sufitowych), wykreowaniem przestrzeni mają się zająć procesory DSP (oraz system soczewek).

Czytaj również: Czy 4K i UHD to to samo?

Aby dostać się do gniazd, należy zdjąć maskującą przewody osłonę; Ray-Danz jest solidnie wyposażony, ma dwa złącza HDMI, wejście optyczne, analogowe, a także USB (dla nośników z muzyką.
Aby dostać się do gniazd, należy zdjąć maskującą przewody osłonę; Ray-Danz jest solidnie wyposażony, ma dwa złącza HDMI, wejście optyczne, analogowe, a także USB (dla nośników z muzyką.

TCL TS9030 TS9030 RAY-DANZ - złącza

Jest wejście i wyjście HDMI, także wejście optyczne oraz analogowe, a do tego złącze USB. Możliwości odczytu plików muzycznych z nośników pamięci wydają się jednak mniej ważne wobec kapitalnych zdolności sieciowych, które otwiera bezprzewodowy moduł Wi-Fi (jest też BT) oraz dwa potężne narzędzia - Google Chromecast oraz Apple AirPlay 2. To nie tylko łatwe strumieniowanie, ale też opcje strefowe oraz wsparcie dla asystentów głosowych.

Regulacja brzmienia odbywa się na kilku płaszczyznach. Dość niekonwencjonalną propozycją są znane ze sprzętu stereo "suwaki" tonów niskich i wysokich. 

Oprócz nich cztery profile: muzyka, film, telewizja (TV) oraz Boost – czyli "dopalacz" najniższych częstotliwości. Przyciskiem Vertical Surround możemy włączyć wirtualną przestrzeń, bez dodatkowych komplikacji.

Czytaj również: Czym się różni DTS od Dolby Digital?

W zagłębienie wkomponowano "akustyczną soczewkę", która skupia falę akustyczną z przetworników umieszczonych z boku.
Opis

Odsłuch

Dobrym punktem wyjścia są ustawienia fabryczne, neutralne w zakresie niskich i wysokich częstotliwości, i tryb Music - dźwięk jest spójny, zrównoważony, raczej łagodny.

Duże zmiany przynoszą tryby TV oraz Boost (w tym ostatnim soundbar gra też głośniej), wyeksponowanie skrajów pasma wprowadza ożywienie, ale w trybie Movie bas zaczyna się już wymykać spod kontroli, co w sumie przyjmuję z dobrodziejstwem inwentarza, dzięki temu mamy duży wybór różnych efektów. A to co najciekawsze, jest związane z działaniem osobliwego układu wirtualnego, który zmienia dźwięk nie tylko filmowy, ale i muzyczny.

Gdy wyłączymy ustawienie (Surround Off), pracują wyłącznie kanały boczne (u wlotu akustycznej soczewki), a więc przetworniki szerokopasmowe.

Brzmienie koncentruje się na średnicy, która jest tak żywiołowa i ofensywna, że nawet bez blasku wysokich tonów muzyka jest bliska i bezpośrednia. Bas wspiera dobrze prowadząc rytm.

Soczewki na pewno podkolorowują, ale niezależnie od tego powstaje bardzo szeroka scena. Soundbar jest spory, lecz pod tym względem gra jak jeszcze większe urządzenie.

Włączenie trybu przestrzennego rozwija i rozjaśnia - dźwięk jest błyszczący, ofensywny, swobodny. Jest nie mniej efektownie niż w urządzeniach z systemem DTS Virtual:X, a tutaj można dodatkowo pochwalić lepszy porządek, separację i lokalizacje.

Sporo zależy od tego, gdzie usiądziemy. Najlepsze efekty udało mi się uzyskać z ok. 3 m. Biorąc dodatkowo pod uwagę walory funkcjonalne i odważny design, TS9030 RAY-DANZ jest imponujący.

Czytaj również: Dwanaście ultra, czyli UHD Blu-ray

ARC czy eARC

Jedną z zalet najnowszej wersji kanału zwrotnego ARC o nazwie eARC jest możliwość przesyłania sygnału Dolby Atmos (z telewizora). Ale nawet nowe modele soundbarów, w tym urządzenia z tego testu (K&M oraz TCL) pokazują jednak, że można sobie poradzić bez eARC- mając Dolby Atmos przez "zwykły" ARC.

Producenci odkryli i sprytnie wykorzystali nieoczywistą możliwość, która drzemie w specyfikacji formatów Dolby. Otóż sygnał Dolby Atmos możemy przesłać na dwa różne sposoby: "podczepiając" go pod starszy format Dolby Digital Plus oraz nieco nowszy Dolby TrueHD.

Aby przesłać bazowy sygnał Dolby TrueHD, niezbędna jest najnowsza wersja kanału zwrotnego eARC, ale już z Dolby Digital Plus poradzi sobie ARC.

Czytaj również: Co to jest i jak działa dźwięk wirtualny w systemach kina domowego?

Sterownik ma kilka ciekawych funkcji, w tym sekcję odtwarzacza muzyki (np. z nośników USB).
Sterownik ma kilka ciekawych funkcji, w tym sekcję odtwarzacza muzyki (np. z nośników USB).

TCL TS9030 RAY-DANZ - specyfikacja techniczna

  • Konfiguracja: 3.1
  • Subwoofer w zestawie: tak
  • Wejścia/wyjścia HDMI: 1/1
  • Wejścia cyfrowe: optyczne
  • Wejścia analogowe: tak
  • Dekodery surround: Dolby Atmos, Dolby TrueHD, Dolby Digital
  • Asystent głosowy: Google Assistant, Apple SiRi
  • Pilot: tak
  • Aplikacja sterująca: nie
  • Komunikacja: Wi-Fi, BT
TCL testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu