MONITOR AUDIO
MASS W200

To być może najnowszy subwoofer w tym teście i jedyny przedstawiciel konstrukcji zaprojektowanych pod kątem funkcjonowania w konkretnym systemie - w ramach nowej, krótkiej serii Mass, której elementy (satelity, centralny i subwoofer) łączy charakterystyczny projekt plastyczny. Charakterystyczny kształt obudów? Zależy, co się rozumie pod pojęciem "obudowa".

Nasza ocena
Wykonanie
Pomysłowy projekt wzorniczy, przekształcający wizualnie prostopadłościenną bryłę za pomocą wygiętych maskownic na wszystkich ściankach – to koncepcja nowej serii Mass. Technicznie też niebanalny - na jednym boku głośnik, na drugim membrana bierna.
Laboratorium
Nie schodzi bardzo nisko (-6 dB przy 35 Hz), zakres regulacji - wystarczający; maksymalny poziom – dobry (112 dB); profile inne niż "Music" mocniej tłumią najniższe częstotliwości.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Nauczycielka matematyki w szkole mojego syna ceni sobie szczególnie rozwiązania - jak je nazywa - "sprytne" (zupełnie inaczej było z moją nauczycielką, która każdy przejaw sprytu wypalała żywymi dwójami). Podczas oglądania, a w zasadzie rozbierania W200 (chociaż wcale żadnych elementów nie wykręcałem), od razu przyszło mi na myśl: "sprytne".

Patrząc na bryłę subwoofera Monitor Audio MASS W200 w wersji "oficjalnej", takiej, jaką ma widzieć użytkownik na co dzień, doceniamy niebanalny kształt: jakby wszystkie pionowe ścianki zostały wybrzuszone, rozepchnięte od wewnątrz ciśnieniem - ciekawe i sugestywne. Wszystkie te ścianki są jednak zasłonięte maskownicami - czy wszędzie zainstalowano głośniki?

Nawet tylna, gdzie znajduje się płyta wzmacniacza, też jest zasłonięta, z tą różnicą, że wycięcie w maskownicy pozostawia dostęp do gniazd i regulatorów. Wszystkie cztery maskownice, trzymające się tradycyjnie na kołkach, można łatwo zdjąć i wtedy naszym oczom ukazuje się zgoła inny obraz - zupełnie zwyczajna, prostopadłościenna skrzynka, mniejsza niżby to sugerowały maskownice powiększające ją optycznie. Oszustwo? Nie - sprytne! Oczekiwany efekt wizualny uzyskano w pomysłowy sposób, nie wydając na to dużo pieniędzy, a możliwości akustyczne tej konstrukcji to zupełnie inna sprawa.

Chociaż Monitor Audio nie może się pochwalić frazą o "redukcji fal stojących i zmniejszeniu naprężeń za pomocą specjalnego ukształtowania ścianek", to konstrukcja Monitor Audio MASS W200 wnosi do tego testu nie tylko spryt wzorniczy, ale też ambitny układ z membraną bierną. Ambitny, bo przecież pamiętajmy, że sama membrana bierna też swoje kosztuje. 25-cm głośnik zainstalowano na jednym boku, membranę bierną tej samej średnicy - na drugim.

Działanie systemu z membraną bierną opiera się na tym samym zjawisku, jakie wykorzystuje układ basrefl eks, ale pozwala wyeliminować niektóre jego problemy. Część elektroniczna też jest ciekawa - poza standardowymi regulacjami, pojawia się wybór między trzema trybami - Music, Movie i Impact - zmieniającymi kształt charakterystyki (niezależnie do regulowania górnej częstotliwości granicznej).

Oczywiście nie testowalibyśmy Monitor Audio MASS W200, gdyby nie można go było kupić oddzielnie, a nie tylko w ramach całego systemu Mass - myślę jednak, że informacja o jego możliwościach zainteresuje przede wszystkim tych, którzy zastanawiają się nad zakupem całego kompletu.

Andrzej Kisiel

Parametry
MONITOR AUDIO MASS W200
Produkowany Tak
Poziom max. (dB) 0
Dolna częstotliwość graniczna 35
Wymiary b.d.
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Monitor Audio MASS W200

Od razu było wiadomo, że czeka nas dłuższa sesja pomiarowa. Zwyczajowe trzy pomiary, dla skrajnych i środkowej pozycji regulatora górnej częstotliwości granicznej, powinniśmy przecież pomnożyć przez trzy pozycje przełącznika, określającego ogólny profil charakterystyki. To dodatkowa opcja do wyboru, żaden inny subwoofer w tym teście czegoś podobnego nie prezentuje, ale wcześniej już się z tym spotykaliśmy - pewnie w jakimś subwooferze MA, i nie tylko.

Producent nazwał te tryby: Music, Movie i Impact. Jestem ciekaw, jaka zmiana na charakterystyce wydaje się odpowiednia dla słuchania muzyki, jaka dla ścieżek fi lmowych, a jaka dla... "uderzenia"? Sprawdziliśmy wszystkie kombinacje, lecz tutaj chyba nie ma sensu śledzić je krok po kroku i opisywać wszystkich.

Przedstawiamy w sumie pięć charakterystyk na dwóch rysunkach - na pierwszym rodzinę "Music", złożoną ze wspomnianych w drugim zdaniu trzech standardowych pomiarów; na drugim też trzy, dla ustalonego położenia regulatora filtrowania - ustawionego w pozycji środkowej c pokazujące wpływ przełączania owych trybów. Jak z tego wynika, na obydwu rysunkach powtarza się charakterystyka dla Music i środkowego położenia regulatora, mająca kolor zielony.

Ustawienie regulatora w lewym skrajnym położeniu, oznaczonym 50 Hz, pozwala zepchnąć górną częstotliwość graniczną do 60 Hz, w środkowej pozycji przesuwamy ją do 95 Hz, w prawym skrajnym położeniu, oznaczonym 120 Hz, jesteśmy mniej więcej przy tej częstotliwości, jak zawsze odliczając spadek -6 dB od szczytu odpowiedniej (za każdym razem innej) charakterystyki. Oznaczenie potencjometru można uznać za dostatecznie dokładne, a zakres regulacji - za wystarczający.

Spadek -6dB na lewym zboczu (a więc dolną częstotliwość graniczną) znajdujemy przy ok. 35 Hz dla charakterystyki czerwonej (najniższe filtrowanie) i przy ok. 55 Hz dla niebieskiej (najwyższe filtrowanie). Zmiana trybów pozornie nie powoduje bardzo dużych zmian, ale przyjrzyjmy się uważniej lewemu zboczu; przy 30 Hz charakterystyka trybu Movie leży 4 dB niżej, niż charakterystyka trybu Music, a charakterystyka trybu Impact - aż 20 dB niżej.

Impact daje 2 dB więcej przy ok. 65 Hz, lecz może to być efekt uboczny owego bardziej stromego filtrowania, cały pomysł wydaje się sprowadzać do tego, aby przy materiale dźwiękowym zawierającym dużo energii w zakresie najniższych częstotliwości, energię tę... ograniczyć, a dzięki temu subwoofer zabezpieczyć przed przeciążeniem. Chytre... Sprytne!

MONITOR AUDIO testy
Live Sound & Installation luty 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta luty 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista luty 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio luty 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio luty 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu