YAMAHA
MusicCast 50

System MusicCast odmienił oblicze... oferty Yamahy, wprowadzając do jej urządzeń nowe umiejętności związane z siecią, plikami i koncepcją multiroom.

Nasza ocena
Wykonanie
Subtelny wygląd, obudowa w dużej części osłonięta metalową maskownicą. Stereofoniczna para dwudrożnych sekcji przetworników z dwukanałowym wzmacniaczem (pasywna zwrotnica).
Funkcjonalność
Wszechstronna, zarówno w sferze nowoczesnego sterowania smartfonowego, jak i dająca możliwość “tradycyjnej” obsługi z samego urządzenia. Wejścia analog/ cyfra, firmowy system MusicCast. Asystent głosowy Alexa (wymaga zewnętrznej przystawki), Airplay, Bluetooth, Wi-Fi, Spotify... a długą listę zamyka budzik.
Brzmienie
ustawieniu Standard - zrównoważone i delikatne, z ładnymi wokalami; dzięki equalizacji możliwe zmiany, a w ustawionym firmowo trybie (Bass Booster) wyraźnie wyeksponowany bas.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Początkowo Yamaha rozwijała system MusicCast wyłącznie na platformie programowej. Rok 2018 przyniósł jednak duże zmiany, także w samym sprzęcie, moduły sieciowe zostały zmodernizowane, a w premierowych urządzeniach występują nieznane dotąd funkcje. Oprócz całej puli wielokanałowych amplitunerów, Yamaha zaprezentowała w połowie roku dwa nowe głośniki bezprzewodowe - MusicCast 10 oraz MusicCast 50.

Komunikacja Wi-Fi odbywa się wreszcie w dwóch pasmach (2,4 GHz i 5 GHz), co pozwoliło dodać nowe możliwości. Najważniejszą z nich jest MusicCast Surround - bezprzewodowe połączenie głośników efektowych w systemach kina domowego. MusicCast 50 (jak i mniejszy MusicCast 10) są pierwszymi głośnikami bezprzewodowymi obsługującymi taki system. Nowy Yamaha MusicCast 50 może się podobać nie tylko z tego powodu.

Yamaha MusicCast 50 - złącza

Podczas gdy w większości głośników bezprzewodowych obserwujemy coraz mocniejsze uzależnienie i przywiązanie do smartfonów, to 50-ka ma większą autonomię, podobną do minisystemów stereo. Są diodowe sygnalizatory wejść i statusu połączeń, wkomponowano też osiem sensorów dotykowych. W tradycyjny sposób włączymy (i wyłączymy) urządzenie, wybierzemy wejście. 50-ka ma dwa wejścia analogowe - jedno z gniazdem P mini-jack, drugie z tradycyjną parą RCA. Jest także cyfrowe wejście optyczne.

Na tylnym panelu znajdzie się LAN; USB (typ-A) służy tylko do zadań serwisowych. Wśród przycisków znajdziemy dwa "rarytasy"- pierwszy to system szybkiego wyboru z klawiszami 1-3; każde z pól możemy swobodnie programować, przypisując do niego np. internetowe radio albo ulubiony utwór, który Yamaha MusicCast 50 na żądanie "zaciągnie" ze zdalnego serwera.

Aplikacja mobilna MusicCast pełni rolę konfiguratora i codziennego "pilota", zintegrowano w niej także rozbudowany moduł odtwarzacza. Wszystko mamy w jednym miejscu i trzeba przyznać, że przy takiej masie funkcji (a przecież ten kontroler ma radzić sobie także z rozległym systemem strefowym) działa to bardzo sprawnie. MusicCast to nowoczesna koncepcja multiroom (choć wyłącznie w ramach sprzętu Yamahy).

Panel przyłączeniowy jest całkiem poważny – obejmuje nawet trzy wejścia audio, ale gniazdo USB pełni wyłącznie funkcje serwisowe.

Panel przyłączeniowy jest całkiem poważny – obejmuje nawet trzy wejścia audio, ale gniazdo USB pełni wyłącznie funkcje serwisowe.

Yamaha MusicCast 50 - strumieniowanie i asystent głosowy

Przewidziano łatwy dostęp do najważniejszych serwisów strumieniujących, jak Spotify (jest też Spotify Connect), Tidal czy Deezer. W ramach funkcji sieciowych MusicCast 50 obsługuje też AirPlay, z kolei Bluetooth jest zgodny z kodowaniem SBC i AAC, z czego ucieszą się wszyscy posiadacze sprzętu Apple.

Yamaha MusicCast 50 to drugi, obok Citation 500, głośnik, w którym przygotowano funkcję głosowego asystenta. W tym przypadku to Amazon Alexa, więc potrzebna jest przystawka Amazon Echo Dot - mały "placek", który będzie nasłuchiwał polecenia (w samym MusicCast 50 nie ma ani mikrofonów, ani stosownej elektroniki).

Alexa nie mówi po polsku (na razie), a sama konfiguracja asystenta jest nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku Citation 500, ponieważ wymaga połączenia dwóch usług (system Amazon należy zapoznać i powiązać z modelem sprzętowym Yamahy). Zakres komend sprowadza się do zadań związanych z samym odtwarzaniem muzyki.

Yamaha MusicCast 50 - obudowa i głośniki

Yamaha MusicCast 50 jest sprzedawany w dwóch wersjach kolorystycznych - czarnej lub białej. Obła obudowa została w dużej części pokryta maskownicą, ale tym razem mamy nie "Kvadratową", a metalową. Pas na górnej krawędzi został wykonany z tworzywa, panel na górze imituje szkło.

Układ głośnikowy to stereofoniczna para zestawów dwudrożnych (nisko-średniotonowe 10-cm, wysokotonowe 23-mm). Wzmacniacz jest dwukanałowy, więc konieczne było zastosowanie zwrotnic pasywnych (jak w klasycznych kolumnach). Yamaha deklaruje jednak zastosowanie DSP, który służy prawdopodobnie do skorygowania charakterystyki częstotliwościowej (sygnału przed filtrowaniem). Z tym też związana jest rozbudowana korekcja EQ - dostępna już w samej aplikacji mobilnej.

Subtelnie wkomponowane diody informują o wybranym wejściu, sygnalizują także stan połączeń bezprzewodowych. Lampka z rysunkiem budzika to nie żart, bogata funkcjonalność MusicCast 50 obejmuje również taki dodatek.

Subtelnie wkomponowane diody informują o wybranym wejściu, sygnalizują także stan połączeń bezprzewodowych. Lampka z rysunkiem budzika to nie żart, bogata funkcjonalność MusicCast 50 obejmuje również taki dodatek.

Odsłuch

Na początku Yamaha MusicCast 50 wydaje z siebie ekscytujące i efektowne pomruki, ale zasłania nimi resztę pasma. Być może to profil odpowiedni nie tylko do zrobienia pierwszego wrażenia w sklepie, ale też przy ustawieniu w dużym salonie i daleko od ścian.

W większości sytuacji basu będzie pewnie za dużo, ale jego poskromienie to kilka ruchów. Należy rozwinąć dolną belkę menu w aplikacji mobilnej; tamże equalizacja jest prowadzona w trzech zakresach (wysokie, średnie i niskie), a dodatkowo w okienku Sound Program, w której fabrycznie aktywowano opcję Bass Booster.

Przełączenie w tryb Standard załatwia sprawę. Nawet spokojniejszy bas jest przyjemnie rozciągnięty, nieco zmiękczony, ale ma dobry puls. Wokale są na swoim miejscu, fortepian można usłyszeć w dobrej rozdzielczości. W takim wydaniu brzmienie jest raczej "kompaktowe", ale angażujące i bez "pudełkowatości". Gdybyśmy chcieli je wzmocnić basem, lepszym rozwiązaniem (od Bass Boostera) jest użycie suwaka niskich tonów.

Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
YAMAHA testy
Ottava SC-C50
TECHNICS
Ottava SC-C50
Głośniki bezprzewodowe

Kiedy kilka lat temu Technics wracał po długiej nieobecności na rynek audio, na pierwszym etapie przypominania o sobie postawił przede wszystkim na sprzęt wysokiej klasy - powiedzmy nawet, że hi-end. Gdy wszyscy już ochłonęli i zrozumieli, z jaką potęgą mają do czynienia, Technics zajął się (jak to zresztą zaplanował) projektami praktyczniejszymi, a więc w cenach przystępniejszych. Wciąż jednak obowiązuje podział na Panasonica i Technicsa, z których ten drugi ma przywilej oznaczać produkty z wyższej półki. Seria Ottava o pomysł na nowoczesne audio, którego podstawową cechą ma być kompletność, bo chociaż urządzenia mają zróżnicowane formy, to wszystkie można podciągnąć pod hasło all-in-one. W każdym zestawie/ urządzeniu jest źródło, wzmacniacz, głośniki - w jednej lub w kilku obudowach.

Music 5
DYNAUDIO
Music 5
Głośniki bezprzewodowe

Popularność głośników bezprzewodowych jest tak ogromna, że skłania do ich produkowania również firmy, które wcześniej z urządzeniami audio nie miały żadnego doświadczenia, a z dźwiękiem o tyle, o ile był to np. dźwięk odkurzacza lub ekspresu do kawy. Jest jednak wiele udanych, grających na różne sposoby. Jednak najpewniejszym sposobem, gdy nie chcemy długo szukać, jest zwrócenie się do jednego z głośnikowych specjalistów. Wiedza z tej dziedziny najlepiej zaprocentuje również tutaj, a jednym z niekwestionowanych autorytetów jest Dynaudio. Rok temu zaprezentowała całą rodzinę Music. Składa się ona z czterech modeli – od najmniejszego, mieszczącego się niemal w dłoni Music 1, aż po giganta Music 7. Testowaliśmy już Music 3, teraz sięgamy na wyższą półkę.

Pulse 2i
BLUESOUND
Pulse 2i
Głośniki bezprzewodowe

Jeszcze zanim idea sieciowych rozwiązań multiroom opanowała całą branżę, Bluesound zajął ważne miejsce na tym rynku nie tylko z produktami, ale też z wizerunkiem marki skupionej na nowej koncepcji. Pomysł szybko rozprzestrzenił się poza "grajki" samego Bluesounda, objął sprzęt Hi-Fi współpracującej marki NAD, a nawet zespoły głośnikowe Dali. Bluesound podszedł do tematu kompleksowo - podjął się stworzenia rozwiniętego systemu, którego głośnik bezprzewodowy byłby tylko i aż elementem, ale samodzielnym, funkcjonującym zarówno w pojedynkę, jak i w całym zespole. Przygodę z tym sprzętem można zaczynać od różnych urządzeń, my zajmujemy się największym głośnikiem nowej serii "Gen2i" - Pulse 2i.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu