YAMAHA
Piano Craft MCR-670

Kilkanaście lat temu pierwszy Piano Craft oszołomił rynek wyjątkową dla miniwież jakością dźwięku. Niedługo potem do rywalizacji w tej kategorii włączyli się inni producenci, ale i Yamaha nie spoczęła na laurach - wielokrotnie wymieniała i unowocześniała Piano Crafty, powiększając równocześnie ich gamę. Utrwaliło się przekonanie, że jak trzeba pewniaka do gabinetu lub sypialni, to można w ciemno brać Piano Crafta. Pozostaje tylko pytanie - którego?

Testy porównawcze

Piano Craft MCR-670
PIONEER
X-HM82

Nasza ocena

Wykonanie
Wyrafinowane wzornictwo, wycyzelowane wykonanie, dobre materiały. Odseparowany wzmacniacz i odtwarzacz. Ciężkie, ale zgrabne monitory.
Funkcjonalność
Szerokie możliwości sieciowe do współpracy z radiem i serwisami internetowymi, a także domowymi bibliotekami muzycznymi. Przystosowany do MusicCast. Obsługa łatwa, ale po przebrnięciu przez sporo ustawień.
Brzmienie
Rozpięte między łagodnym ociepleniem a subtelną żywością, swobodna przestrzenność, bezproblemowa góra, zmiękczony bas. Łatwe i przyjemne.
Artykuł pochodzi z Audio

Zestaw Yamaha MCR-670 jest jedną z najnowszych propozycji. Oprócz głośników składa się z dwóch urządzeń: odtwarzacza sieciowego CD-NT670 oraz wzmacniacza A-670.

W ofercie Yamahy jest także droższy o 1300 zł zestaw MCR-870, w którym jest ten sam odtwarzacz, ale inny wzmacniacz - A-U670. Różnią się one głównie w sekcji cyfrowej: A-U670 ma 32-bitowy konwerter ESS Technology 9010K2M obsługujący sygnały PCM 384kHz i DSD 5,6.

Obydwa zestawy są dostępne z tunerem DAB lub bez niego. Z tunerem kosztują 200 zł więcej i mają w oznaczeniu literę "D". Stąd już 4 opcje, nie uwzględniając jeszcze wersji kolorystycznych.

Obudowy są wąskie, dość niskie, ale głębokie. W osobliwy i ładny sposób zostały podkreślone kąty proste. W następnej generacji Yamaha zdecyduje się już może na kwadratowe gałki, a za dwie generacje - na kwadratowe wyjście słuchawkowe. Elegancję podkreślają lakierowane na czarno boki (również w zespołach głośnikowych), metalowe panele frontowe i gałki mogą być czarne lub srebrne.

Yamaha MCR-670 - funkcjonalność

Od strony funkcjonalnej sam wzmacniacz jest dość prosty. Na froncie mamy tylko wyjście słuchawkowe, regulacje barwy i siłę głosu. Nie ma przełącznika źródeł - ta funkcja została zaszyta w odtwarzaczu strumieniowym.

Oprócz pojedynczego kompletu zacisków głośnikowych, wzmacniacz ma jedną wejściową parę RCA, monofoniczne wyjście na aktywny subwoofer i systemowe gniazdo mini-jack. W odtwarzaczu są gniazda do podłączenia ze wzmacniaczem oraz dwa wejścia - analogowa para RCA i cyfrowe światłowodowe.

Yamaha PianoCraft MCR-670 - możliwości sieciowe i strumieniowanie

Od strony sieciowej wygląda to o wiele ciekawiej, na tylnym panelu widać przyłącze LAN, antenę Wi-Fi/BT oraz gniazdo radiowe FM. Z przodu jest z kolei USB, a całkowicie uspokoiło mnie kręcenie maleńką gałką, która jest przełącznikiem źródeł; oprócz już wymienionych, mamy dostęp do radia internetowego, serwerów NAS, AirPlay, Spotify, Napster i Juke

Regulacja wysokich, niskich tonów oraz balansu - te operacje wykonuje się tylko ręcznie. Gałeczki są stylowe, ale i bardzo wygodne.

Regulacja wysokich, niskich tonów oraz balansu - te operacje wykonuje się tylko ręcznie. Gałeczki są stylowe, ale i bardzo wygodne..

Yamaha PianoCraft MCR-670, jak większość nowych urządzeń Yamahy, może pracować w systemie Music-Cast. Autorskie opracowanie pozwala na wymianę danych (nagrań) pomiędzy wieloma urządzeniami w domu. Transmisja opiera się na komunikacji sieciowej.

Do pracy w sieci mamy do wyboru LAN lub WLAN, ta druga opcja wymaga routera lub punktu dostępowego z funkcją WPS i stosownym przyciskiem, lub sięgnięcia po asystę urządzenia z iOS, które potrafi przesłać (przez USB) wszystkie potrzebne dane.

W ramach połączeń bezprzewodowych jest za to Wireless Direct do bezpośredniego łączenia CD-NT670 z urządzeniami przenośnymi, ale wówczas stracą one komunikację z routerem.

Bluetooth działa standardowo, czyli jak burza: parowanie - i po 5 sekundach można odtwarzać nagrania z telefonu, przerzucając je klawiszami z pilota. Zastosowano kodeki SBC i AAC.

W tym systemie rządzi odtwarzacz sieciowy CD-NT670. Połączenie ze wzmacniaczem opiera się na analogowej parce RCA oraz dodatkowym kabelku mini-jack, który pozwoli na sterowanie głośnością i włączaniem wzmacniacza z pilota dołączonego do odtwarzacza.

W tym systemie rządzi odtwarzacz sieciowy CD-NT670. Połączenie ze wzmacniaczem opiera się na analogowej parce RCA oraz dodatkowym kabelku mini-jack, który pozwoli na sterowanie głośnością i włączaniem wzmacniacza z pilota dołączonego do odtwarzacza.

Yamaha potrafi odtwarzać muzykę z dysków NAS (poprzez DLNA). Radio internetowe można obsłużyć posługując się wyświetlaczem odtwarzacza, do wybierania nagrań w serwisach Napster czy Spotify potrzebne jest zewnętrzne urządzenie sterujące (zwykle smartfon). Wśród obsługiwanych formatów plików jest FLAC do 24 bitów/192 kHz i ALAC do 24 bitów/96 kHz.

Monitory NS-BP301 są prawie w całości (bez tyłu) pokryte lakierem fortepianowym. Wylot bas-refleksu umieszczono z tyłu, a wewnątrz znajduje się element tłumiący fale stojące. Maskownice trzymają się na magnesach. Głośnik wysokotonowy to 25-mm miękka kopułka, 13-cm przetwornik nisko- -średniotonowy ma membranę polimerową, wypełnioną miką.

Brzmienie

Yamaha PianoCraft MCR-670 nie jest zestawem tanim i można mieć względem niego spore oczekiwania, zresztą renoma i tradycja rodziny Piano Craftów też zobowiązuje. Ale natychmiast usłyszymy, jakie są podstawy dla tak dobrych i utrwalonych opinii. Piano Crafty grają praktycznie zawsze w sposób zarazem dojrzały, zrównoważony, jak też bogaty i interesujący.

Z jednej strony jest to brzmienie ciepłe, przyjemne, korzystne dla przekonującego odtwarzania wokali, czasami sugerujące własny klimat, uspokojenie i zaokrąglenie.

Z drugiej - nie staje się leniwe i usypiające, średnica jest bliska, otwarta i nawet lekko rozjaśniona, przekazująca szerokie spektrum informacji. Po dodaniu do tego niezłej przestrzenności mamy naturalną, wiarygodną scenę.

Jedynym wyjściem ze wzmacniacza (z wyjątkiem głośnikowych) jest gniazdo umożliwiające podłączenie aktywnego subwoofera.

Jedynym wyjściem ze wzmacniacza (z wyjątkiem głośnikowych) jest gniazdo umożliwiające podłączenie aktywnego subwoofera.

Bardzo dobrze były odtwarzane nawet nagrania koncertowe - chociaż skala dźwięku nie mogła się oczywiście zbliżyć do wydarzenia "live", to wszystko zachowało przynajmniej dobre proporcje.

Z kolei najlepsze nagrania audiofilskie Yamaha potrafiła wyraźnie odróżnić od byle czego. Spróbowałem transmisji z komputera przez BT - dźwięk stał się matowy, ale wciąż był uporządkowany i nie tracił wątku muzycznego.

Dopiero po dłuższym czasie oderwałem się od ogólnego obrazu brzmienia, by zwrócić uwagę na skrajne podzakresy. Wysokie tony są prostolinijne, niewyrafinowane, ale lekkostrawne i bezproblemowe - bez specjalnej finezji, ale i bez agresywności, pokazują dużo szczegółów i wybrzmień. Ani nie szczypią, ani nie gasną; sprawiały wrażenie, jakby grzecznie rozchodziły się do miejsc, które wyznaczała im średnica.

Bas był trochę zmiękczony, delikatny, ale nierozlany, pokazywał dobrą selektywność, a także dość głębokie zejścia. Zupełnie przyzwoita jest dynamika - jeżeli tylko podamy odpowiednie nagranie, Yamaha wcale się nie przestraszy, lecz nawet rozkręci, i wtedy robi największe wrażenie, łącząc to z ciepłym "podszyciem".

- Wzmacniacz: 2 x 65 W
- Wejścia 2 x RCA (w tym 1 we wzmacniaczu do podłączenia CD), 1 x cyfrowe TOSLINK, 1 x USB, 1 x RCA Wyjścia 1 x słuchawkowe jack 6,3 mm, 1 x RCA subwoofer, 1 x RCA (w odtwarzaczu do wyjścia na wzmacniacz)
- Funkcje sieciowe MusicCast, BT, LAN, WLAN, DLNA, Radio internetowe, Spotify, Napster, AirPlay
- Obsługiwane formaty WAV, FLAC, AIFF, ALAC, MP3, AAC, WMA

Grzegorz Rogóż

YAMAHA testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu