PRO-JECT USB Box

PRO-JECT
USB Box

Przetworniki C/A

W opisie Pro-Ject USB Box, zamieszczonym w cenniku polskiego dystrybutora, czytamy: "zewnętrzna karta dźwiękowa". Pewnie dlatego, że w tym "boksie" mamy tylko wejście USB. Myślę jednak, że to nieścisłość - karta dźwiękowa to urządzenie z własnym oprogramowaniem, otwieranym na ekranie komputera, z wejściami i wyjściami. USB Box ma zaś jedynie odbiornik USB, który samodzielnie instaluje sterownik. Nic się w nim nie da zmienić, nic dopasować. To "zwykły" DAC.

Pro-Ject USB Box to jedno z najtańszych urządzeń serii Box Design. Dzięki wsparciu w postaci sprzedaży droższych komponentów tej serii, udało się nawet w jego przypadku zachować tę samą, całkiem solidną obudowę. Front jest aluminiowy, reszta ze stali niemagnetycznej. To rzeczywiście małe "pudełeczko", ale całkiem ciężkie. Z tyłu mamy tylko jedno wejście - USB, typu mini A. Wyjście analogowe klasycznie - na parze RCA. Nie ma żadnego gniazda zasilacza, a to dlatego, że zasilanie pobierane jest z gniazda USB. Dostępne jest w nim napięcie 5 V i natężenie do 600 mA.

Wewnątrz Pro-Ject USB Box mamy tylko dwa układy aktywne - odbiornik oraz buforujący wyjście scalaczek. Zapotrzebowanie na moc nie jest więc specjalnie wygórowane. Odbiornik, będący także dekoderem USB, to Burr-Brown PCM2702E, niezbyt nowy i ograniczony niemal z każdej strony. Materiały firmowe opisują go jako: "16-Bit Stereo Digital-To-Analog Converter with USB Interface". Jest to bowiem przetwornik C/A o wartościach granicznych 16 bitów i częstotliwości próbkowania 48 kHz, z SNR na poziomie 105 dB, zintegrowany z interfejsem USB 1.0. Układ ten ma zegar, obok widać jednak - niezbędny - oscylator 12 MHz.

Stąd krótkimi ścieżkami trafiamy do układu wyjściowego - małego scalaczka Analog Devices AD823A. Ten układ jest może i mały, ale ma bardzo dobrą reputację. Jedną z jego zalet, z których tu skorzystano - oprócz bardzo wysokiej częstotliwości granicznej - jest bardzo niski pobór mocy. Wszystkie elementy, w tym oporniki i kondensatory, nalutowano w technice SMD. Oprócz… dwóch, bardzo ładnych, stosunkowo drogich, kondensatorów polipropylenowych Wima, sprzęgających urządzenie ze światem zewnętrznym.

Skromny, prosty układ z bardzo krótką ścieżką sygnału. Jego ograniczeniem jest sam DAC, ale w tej cenie nie ma się czego wstydzić.

Brzmienie

Po podłączeniu Proj-Ject USB Box do komputera w okienku dialogowym tego ostatniego pojawia się informacja o automatycznym zainstalowaniu sterownika i o tym, że podłączyliśmy: "Burr- Brown PCM2702". Wyświetla się więc nie nazwa urządzenia, a nazwa czipu odbiornika USB, pokazując, że niczego w jego oprogramowaniu nie zmieniano.

Znając zewnętrzne karty dźwiękowe z wielu poziomów cenowych, a także wiedząc, co oferują wejścia USB w większości przetworników C/A, byłem mile zaskoczony tym, co popłynęło z głośników.

Dźwięk był otwarty i całkiem dynamiczny. To ostatnie zależało w dużej mierze od rodzaju sygnału, jednak generalnie było to znacznie lepsze granie niż mogłem się spodziewać z tego typu USB. Bo dźwięk "płynął", nie miałem wrażenia stłamszenia i zdołowania. Dźwięk był świeży, bezpośredni. Najlepiej grać pliki skopiowane z CD, tj. 16/44,1. Odbiornik Burr- Browna PCM2702 jest ograniczony do sygnału 16/48, każdy inny zamieniany jest w komputerze właśnie do tych wartości.

Ponieważ mam dużo plików wysokiej rozdzielczości, od nich zacząłem odsłuch. I mam wrażenie, że ich konwersja nie była zbyt udana, często słyszałem zniekształcenia podobne do przesterowania, niezależne od tego, jaki poziom siły głosu miałem ustawiony w komputerze. Przy plikach 16/44,1 nie miałem z tym żadnego kłopotu. Ani z MP3.

Wojciech Pacuła

Parametry

PRO-JECT USB Box

  • Produkowany Tak
  • Regulacja wyjścia Nie
  • Bity / częstotliwość | 16/48
  • Słuchawki Tak
  • Wyjścia analogowe RCA

Podstawowe dane

  • 445 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Mała, ale solidna obudowa. Prościutki układ o skromnych możliwościach.
  • Funkcjonalność: Tylko jedno wejście, brak jakiejkolwiek sygnalizacji o synchronizacji ze źródłem, tylko sygnały do 16/48.
  • Brzmienie: Otwarte i płynne – zaskakująco dobre, jak na taką konstrukcję.
IFI AUDIO Pro iDSD

IFI AUDIO
Pro iDSD

Cena: 12 990 zł

ROKSAN K3 DAC

ROKSAN
K3 DAC

Cena: 7 000 zł

PINK FAUN  DAC 3.32

PINK FAUN
DAC 3.32

Cena: 8 300 zł

Zobacz także
Audio - marzec 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Test pięciu podstawkowych "monitorów", chociaż układowo dość prostych (dwudrożnych), został wzbogacony o wyjątkowo rozwinięte opisy konstrukcji i komentarze wyników pomiarów, odnoszące się też do wielu ogólniejszych wątków. Do tego finał testu wspaniałych, ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj

IFI AUDIO
Pro iDSD

IFI AUDIO Pro iDSD

Od wielu lat dobrą praktyką w AUDIO są testy porównawcze, pozwalające przyglądać się kilku urządzeniom w zbliżonym przed...