Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu
MUSIC HALL
dac25.2

Roy Hall daje przykład na to, że zamiłowanie do muzyki i sprzętu audio może iść w parze ze zdolnościami biznesowymi. Jest on bowiem nie tylko muzycznym erudytą, ale także właścicielem prężnie działającej firmy dystrybucyjnej oraz producentem.

Nasza ocena

Wykonanie
Dobre zasilanie i część cyfrowa, a na wyjściu lampa. Tylko USB nieco odstaje.
Funkcjonalność
Wszystkie wejścia, wyjścia oraz wzmacniacz słuchawkowy. I wyłączany upsampler.
Brzmienie
Poukładane, wyrównane, ale bas potrafi się wyróżnić.
Artykuł pochodzi z Audio

Music Hall dac25.2 - obudowa i przyłącza

Przetwornik/wzmacniacz słuchawkowy Music Hall dac25.2 to duże, bardzo solidne urządzenie. Przednią ściankę wykonano z 10-mm płata aluminium, szczotkowanego i anodowanego, w testowanej wersji na czarno (może być też srebrna).

Mamy na niej mechaniczny wyłącznik sieciowy, cztery niebieskie diody wskazujące wybrane wejście: koaksjalne, optyczne, USB lub AES/EBU, trzy diody upsamplera: lock - 96k - 192k, gniazdo słuchawkowe duży-jack oraz piękną, moletowaną, metalową gałkę siły głosu wzmacniacza słuchawkowego.

W tym przypadku poziom sygnału na wyjściach analogowych nie jest regulowany. Z tyłu - gniazda wyjściowe analogowe RCA i XLR, wejścia cyfrowe USB typ B, XLR, TOSLINK oraz RCA. Jest też gniazdo sieciowe IEC. 

Music Halla wyposażono w wyjścia XLR, ale sygnał jest dla nich specjalnie symetryzowany.
Music Halla wyposażono w wyjścia XLR, ale sygnał jest dla nich specjalnie symetryzowany.

Music Hall dac25.2 - wnętrze i zasilanie

Wewnątrz, na wyjściu w buforze, pracuje lampa, podwójna trioda 6922EH firmy Electro-Harmonix. Sygnał prowadzony jest w postaci niezbalansowanej, a dla wyjść XLR jest symetryzowany (2=hot).

Różnica w napięciu maksymalnym między tymi dwoma wyjściami nie jest jednak duża, bo te wynoszą 1,95 V dla RCA i 2,2 V dla XLR. Przed lampą widać pojedynczy układ scalony Burr-Browna OPA2604 w układzie wzmocnienia oraz dwa OPA2134 w konwersji I/U. 

Sygnał z cyfry zamieniany jest w pojedynczym Burr-Brownie PCM1796. To układ 24/192 o wysokiej dynamice 123 dB (teoretycznej) i różnicowym wyjściu. 

Z przodu trafo R-core, za nim płytka, na której widać lampę na wyjściu.
Z przodu trafo R-core, za nim płytka, na której widać lampę na wyjściu.

Przed "dakiem" umieszczono asynchroniczny konwerter częstotliwości próbkowania BB SRC4192 (z przełączaną wartością 96 kHz lub 192 kHz), a na wejściu odbiornik cyfrowy Cirrus Logic 8416, przyjmujący sygnały do 192 kHz.

Mimo to ustalono softwarowo, że urządzenie przyjmuje sygnały tylko do 96 kHz. Oprócz wejścia USB - to oparto na starym czipie BB PCM2704, którego limit to 16 bitów i 48 kHz.

Zasilanie opiera się z kolei na znakomitym transformatorze typu R-core, z czterema uzwojeniami wtórnymi - dla części cyfrowej, analogowej i dwoma dla lampy. Są tam też kondensatory Nichicona, w tym z serii Fine Gold. Na wejściu, zaraz za gniazdem OEC, mamy filtr typu "Pi". 

Wzmacniacz słuchawkowy

Wzmacniacz słuchawkowy jest maleńki. W całości znalazł się na małej płytce przy przedniej ściance, dokąd sygnał prowadzony jest dość długim kablem ekranowanym z wyjść RCA, a napięcie z zasilacza na płytce.

Cały wzmacniacz to tak naprawdę jeden układ scalony NE5532 oraz otwarty, niezbyt wysokiej klasy potencjometr. Wyjście analogowe jest kluczowane hermetycznym przekaźnikiem Takamisawy.

Przetwornik Burr-Browna z układem upsamplera.
Przetwornik Burr-Browna z układem upsamplera.

Brzmienie

Choć ostatecznie najczęściej słuchałem ze "192 kHz", to jednak co jakiś czas czułem potrzebę całkowitego wyłączenia upsamplingu. Bez niego dźwięk jest czystszy i nieco bardziej rozdzielczy. Z upsamplingiem "192" dźwięk się wypełnia, znacznie poprawia się głębokość sceny dźwiękowej i plastyka. 

Przy porównaniu z droższymi produktami słychać ten dźwięk jako nieco ciemniejszy, trochę bardziej zdystansowany, wciąż jednak wyrównany, dynamiczny i oparty na świetnym basie. 

Wejście USB pracuje z dość starym, wydawałoby się - kiepskim odbiornikiem. W tym przypadku słychać jednak, że jeśli coś takiego - przynajmniej z materiałem w mp3 i 16/44,1 - gra źle, to w dużej mierze jest to problem aplikacji.

Pliki skopiowane z CD grają bowiem z Music Hallem całkiem muzykalnie. Przestrzeń jest spłaszczana, a skraje pasma lekko uśredniane, lecz nie jest źle. 

Wzmacniacz słuchawkowy to element dodatkowy, a nie podstawowy. Najwyraźniej rozbudowane zasilanie pomaga nawet w tak prostych układach. Dźwięk jest dokładny i rozciągnięty.

Specyfikacja techniczna

MUSIC HALL dac25.2
Regulacja wyjścia Nie
Wejście cyfrowe AES/EBU,C,O,USB
Bity / częstotliwość 24/96
Słuchawki Tak
Wyjścia analogowe XLR, RCA
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Może Cię zainteresować
MUSIC HALL testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta listopad 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień - październik 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio listopad 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2020

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu