PRO-JECT
T2

Nowa seria T skupia gramofony nowoczesne, chociaż nie najdroższe. Jako pierwszy pojawił się model T2 W z obsługą sieci i strumieniowaniem; jest też T2 Super Phono wyposażony w układ korekcyjny, natomiast testowany T2 to wariant podstawowy, bez dodatków.

Nasza ocena

Wykonanie
Podstawowa wersja T2 – bez układu phono ani BT. Trzy wersje kolorystyczne. Duża, "drewniana" plinta, 9-calowe ramię. Ciężki, szklany talerz, wkładka Sumiko.
Funkcjonalność
Łatwy wybór prędkości obrotowej (w czym pomaga układ elektroniczny), anti-skating z pokrętłem.
Brzmienie
Mocne, bezpośrednie, detaliczne, tonalnie neutralne. Nie ociepla i nie pieści, nie wchodzi w analogowe "klimaty".
Artykuł pochodzi z Audio

Pro-Ject T2 został zbudowany na dużej (szerokość 46 cm), dość cienkiej, prostokątnej plincie. T2 jest oferowany w trzech wersjach: czarnej na wysoki połysk, białej (satynowa) oraz "naturalnej", co w nomenklaturze T2 oznacza okleinę orzechową.

Producent podkreśla, że w składzie plinty nie ma plastiku, ale nie wyjaśnia, z czego dokładnie została zrobiona. Prawdopodobnie jest to płyta MDF (może z jakimiś domieszkami). Wiemy natomiast, że efektownie wyglądający, przeźroczysty talerz jest szklany, ma grubość 1 cm i waży 1,7 kg – to jeden z najcięższych talerzy w gramofonach tej klasy. W zestawie jest też filcowa mata.

Pro-Ject T2 - napęd i ramię

Cały napęd paskowy trafił pod talerz. Silnik prądu zmiennego jest umieszczony w plincie, towarzyszy mu generator przebiegów AC, dbający o precyzję obrotów.

Rurka ramienia została wykonana z aluminium, długość efektywna wynosi 230 mm, więc ramię T2 zaliczamy już do kategorii 9 cali. Rurka jest na stałe zespolona z główką, wymiana wkładki będzie więc nieco trudniejsza, ale zaletą takiego rozwiązania jest większa sztywność całego układu.

Regulacja siły nacisku igły jest tradycyjna (służy do tego okrągła przeciwwaga; co ciekawe, zamontowano ją już w fabryce), z kolei anti-skating może trochę zaskoczyć tych, którzy z Pro-Jectem są za pan brat – firma od zawsze była orędownikiem systemu z żyłką i ciężarkiem, podkreślając jego niezrównaną precyzję, jednak w tym przypadku Pro-Ject zgodził się na wygodniejszy system z pokrętłem, oddając pole Lenco (które może pochwalić się ambitniejszą żyłką).

Czytaj również: Co to są gramofony manualne, automatyczne i półautomatyczne?

oPro-Ject T2 - ramię
W wielu (nie tylko najbardziej zaawansowanych i kosztownych) gramofonach Pro-Jecta kolumna ramienia jest wyposażona w regulację kąta VTA… której tutaj jednak nie ma.
Pro-Ject długo był wierny systemowi anti-skating z ciężarkiem na żyłce, jednak w T2 stosuje bardziej nowoczesny, wygodny… ale mniej precyzyjny układ sprężynowy z pokrętłem.

Pro-Ject T2 - wkładka

Od pewnego czasu widujemy w Pro-Jectach również wkładki innych producentów niż Ortofon. W T2 założono wkładkę Rainier marki Sumiko. Wszystko wskazuje na to, że faktycznym jej producentem jest japoński Excel Corporation.

Sumiko Rainier jest wkładką z gamy MM, wyposażoną w igłę o szlifi e eliptycznym, którą zainstalowano na aluminiowym wsporniku. Napięcie wyjściowe to wysokie 5 mV i nie sprawi problemu żadnemu przedwzmacniaczowi (jak również układom wbudowanym we wzmacniacze czy amplitunery). Sam gramofon T2 jest produkowany w Europie (wszystko wskazuje na to, że w Czechach).

Pro-Ject T2 - złącza i obsługa

Pro-Ject T2 ma standardowy zestaw wyjść RCA, ulokowany (jak zwykle u Pro-Jecta) w małej skrzyneczce pod plintą (mniej więcej na wysokości montażu kolumny ramienia). Obsługa T2 jest w pełni manualna, pomaga jedynie elektroniczny przełącznik prędkości obrotowej.

Zniekształcenia W&F to zaledwie 0,16% (najlepszy wynik w tej grupie), w testowanym egzemplarzu talerz kręcił się jednak nieco za szybko (ok. 0,5%).

Czytaj również: Jakie urządzenia są potrzebne do kalibracji gramofonu?

 Na dużej plincie T2 zainstalowano długie 9-calowe ramię własnej produkcji.
 Na dużej plincie T2 zainstalowano długie 9-calowe ramię własnej produkcji.
Tym razem na wyposażeniu wkładka Sumiko – Ortofon przestał mieć "monopol" na gramofony Pro-Jecta.
Tym razem na wyposażeniu wkładka Sumiko – Ortofon przestał mieć "monopol" na gramofony Pro-Jecta.

Pro-Ject T2 - odsłuch

Pro-Ject T2 to najdroższy gramofon w tej grupie i w pewien sposób przekonuje o tym brzmieniem, kontynuując zarazem znany, dość odważny styl firmy. Tylko T2 może licytować się z AT-LPW50PB (Audio-Techniki) na dynamikę i rozdzielczość, i nawet tę licytację wygrać…

T2 gra najbardziej detalicznie, na tle innych gramofonów wręcz analitycznie, bezpośrednio, dokładnie. Udaje mu się uniknąć chłodnej "techniczności", bowiem wciąż pozostawałem pod wrażeniem jego żywości i zadziorności, ale nie jest to klasyczny klimat analogowy, pod dyktando ciepła i plastyczności.

Pro-Ject od dawna nie lubi "koloryzowania", stara się odtwarzać winyle rzetelnie, dokładnie, i tym sposobem wydobyć z nich zarówno muzyczną esencję, jak i dużo informacji.

Czytaj również: Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?

Uruchomienie napędu oraz wybór prędkości obrotowej (33,3 lub 45 obr./min) odbywa się za pomocą niewielkiego, mechanicznego przełącznika na bocznej krawędzi plinty.
Efektowny, szklany talerz waży 1,7 kg, co korzystnie wpływa na stabilność obrotów.
Efektowny, szklany talerz waży 1,7 kg, co korzystnie wpływa na stabilność obrotów.

Wysokie tony są wyjątkowo aktywne, czasami ofensywne, ale potrafią też niuansować, są płynnie podłączone do średnicy. T2 czuje się w tym zakresie pewnie i swobodnie, płyty różnicuje, a zarazem ze wszystkich odczytuje więcej niż pozostałe gramofony. W takiej sytuacji nie wszystkie brzmią pięknie i nobliwie, ale zawsze mocno i wyraziście.

Wokale są bliskie, ekspresyjne, bez pogrubienia i rozlania w niskich rejestrach. Bas utrzymuje się pomiędzy twardością a sprężystością. 

Swoją drogą, realizacja takich założeń w tak niedrogim urządzeniu jest wyczynem, który trzeba docenić bez względu na to, czy jest on w naszym guście, czy dla takich emocji kupujemy gramofon.

Czytaj również: Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?

Napęd T2 jest oczywiście paskowy, z elementem pośrednim w postaci dodatkowego, mniejszego krążka subtalerza.
Napęd T2 jest oczywiście paskowy, z elementem pośrednim w postaci dodatkowego, mniejszego krążka subtalerza.
Główka jest na stałe (bez gniazda) zespolona z rurką ramienia, co poprawia sztywność całej konstrukcji.
Główka jest na stałe (bez gniazda) zespolona z rurką ramienia, co poprawia sztywność całej konstrukcji.

Zbalansowana, powszechna mobilizacja

Od pewnego czasu jednym z najważniejszych tematów dla Pro-Jecta są gramofony z układem zbalansowanym i odpowiednie do nich przedwzmacniacze. W ten sposób Pro-Ject wyróżnia się z tłumu, zresztą nie po raz pierwszy. Czyżbyśmy w tym przypadku mieli do czynienia z niespotykanie tanim gramofonem zbalansowanym? Powoli.

Po pierwsze, T2 w wersji fabrycznej wcale nie jest gotowy do połączenia zbalansowanego. Po drugie, Pro-Ject zwraca uwagę, że ma już prawie wszystko (wewnętrzne okablowanie), aby sprawę dokończyć i taki układ uruchomić (w materiałach firmowych nazywa się to True Balanced Upgrade). Po trzecie, w taki sposób "przygotowany" jest prawie każdy gramofon typu deck (z sygnałem wyprowadzonym prosto z wkładki).

Połączenie zbalansowane nie jest możliwe "na dzień dobry" ze względu na typ znajdującej się na wyposażeniu wkładki (MM). Musi to być bowiem wkładka MC lub specjalny model MM (Pro-Ject ma taką w swojej ofercie – Pick it PRO Balanced). To jednak wkładki droższe, które nie mieściły się w budżecie T2, gramofonu z założenia niedrogiego i popularnego.

Apgrejd jest już opcjonalny i w sumie będzie kosztowny, bowiem dodatkowo potrzebny będzie symetryczny przedwzmacniacz (też zwykle droższy od niesymetrycznego, i w zasadzie nieobecny jako wyposażenie wzmacniaczy zintegrowanych) oraz odpowiedni kabel.

Specyfikacja techniczna

PRO-JECT T2
Napęd Paskowy
Ramię Proste
Prędkość obrotowa 33,3 / 45
Typ wkładki MM
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
PRO-JECT testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu