AVM
Inspiration CS 2.3

Urządzenia all-in-one pojawiają się w ofertach wielu firm, oczywiście w nadziei na zyski płynące wprost z ich sprzedaży, a może też dla reputacji. O ile klasyczne separowane komponenty - wzmacniacze, przetworniki, odtwarzacze itd. - pozostaną filarami marek high-endowych, to wiele z nich, a tym bardziej producentów ze średniej półki, musi wyjść naprzeciw aktualnej modzie i wykazać się nowoczesnymi projektami. Nie jest o to tak trudno, bo nie ma ścisłego przepisu na all-in-ne, żadnej normy, obowiązkowej listy wyposażenia i minimalnych parametrów.

Nasza ocena

Wykonanie
Solidna, chociaż wizualnie skromna obudowa w trzech wariantach kolorystycznych. Własna platforma strumieniowa, wyspecjalizowany mechanizm CD, znakomity przetwornik C/A ESS Technology. Impulsowe końcówki mocy i zasilacz.
Funkcjonalność
Kompletny all-in-one. Sekcja strumieniowa, odczyt CD, analogowy przedwzmacniacz (z korekcją dla gramofonu).
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa, ale bez znaczącego zysku na 4 Ω (2 x 127 W/8 Ω, 2 x 149 W/4 Ω), tylko niewielki wpływ fi ltrów wyjściowych na charakterystyki częstotliwościowe, wysoki poziom szumów (-71 dB).
Brzmienie
Zrównoważone, świeże, otwarte. Stereofonia z wyraźnymi lokalizacjami. Nie robi problemu z nagrań słabszych technicznie, nie narzuca ani własnego klimatu, ani reżimu najwyższej precyzji. Łatwy, przyjemny dźwięk.
Artykuł pochodzi z Audio

Można tak nazwać nawet dobrze wyposażony wzmacniacz zintegrowany… Już to rozważaliśmy - te dwie kategorie urządzeń przenikają się. Jednak z zakwalifikowaniem AVM Inspiration CS 2.3 nie będziemy mieli kłopotu, to z pewnością coś więcej niż nawet najnowocześniejszy wzmacniacz. Tutaj określenie all-in-one nie jest ani trochę naciągane, chociaż dosłownie "wszystkiego" nie ma żaden "all…" na świecie.

Nowy model CS 2.3 ma być inspiracją i innowacją. Takie nasycenie funkcji i układów w tak małej obudowie występuje rzadko, ale u niemieckiego producenta nie jest to już nowość.

CS 2.3 to następca CS 2.2, najważniejszą zmianą wydaje się platforma strumieniowa X-Streaming Engine. Ją też AVM stosował już wcześniej… ale w znacznie droższej, prestiżowej serii Ovation (CS 8.3).

Obecnie, oprócz nowego AVM Inspiration CS 2.3 i wciąż flagowego Ovation CS 8.3, AVM proponuje też plasujący się pomiędzy nimi Evolution CS 2.3 i tańszy Inspiration AS 2.3. Jak widać, niemiecka firma czuje się tutaj jak ryba w wodzie.

Trochę uporządkujmy ten temat, spróbujmy stworzyć listę najważniejszych funkcji sprzętu typu all-in-one. Oczywistością są końcówki mocy, do których możemy podłączyć kolumny głośnikowe. To ostatecznie też kwestia umowy, bowiem dla miłośnika słuchawek, który może obyć się bez kolumn, ten warunek jest względny…

Jednak większość używa kolumn i niech tak zostanie. Aby all-in-one nie był jednak tylko wzmacniaczem, i to nowoczesnym wzmacniaczem z przetwornikiem C/A, musi mieć odtwarzacz plików.

Pod wyświetlaczem przygotowano pięć punktów – sensorów dotykowych.
Pod wyświetlaczem przygotowano pięć punktów – sensorów dotykowych.

Co prawda i tak wyposażone urządzenia niektórzy producenci nazywają wzmacniaczami, ale zgodzimy się, że można je też uznać za all-in-one; tym bardziej że mając na pokładzie DAC-a, mają też inne wejścia cyfrowe, w tym USB. Do tego kilka wejść analogowych, chociaż w takich urządzeniach schodzą one na margines, skoro niemal wszystko można ściągnąć z sieci. Oprócz analogowego sygnału z gramofonu…

Nowy AVM Inspiration CS 2.3 spełni wszystkie powyższe wymagania i jeszcze coś od siebie dołoży "na wszelki wypadek". Po pierwsze, właśnie rozbudowany przedwzmacniacz gramofonowy, a po drugie, zintegrowany odtwarzacz CD.

To trochę chichot historii, ale takie elementy wyposażenia, które były już przeżytkiem, znowu są w cenie. Renesans winylu trwa na dobre, a w tym roku zanotowano pierwszy od lat wzrost sprzedaży CD…

Matryca pozwala na dotarcie do menu i bardziej zaawansowanych ustawień, między innymi regulacji barwy
Matryca pozwala na dotarcie do menu i bardziej zaawansowanych ustawień, między innymi regulacji barwy.

AVM Inspiration CS 2.3 nie jest urządzeniem "pełnoformatowym", ale "trzy czwarte", ma szerokość 34 cm i waży zaledwie 7 kg. Dostępny jest w trzech wersjach kolorystycznych: srebrnej, czarnej i chromowanej.

AVM Inspiration CS 2.3 - front

Front AVM Inspiration CS 2.3 jest metalowy, gruby i solidny, subtelności dodają mu zaokrąglenia, a elegancja całego projektu opiera się na specyficznej organizacji wszystkich elementów. Zarówno przyciski, jak i pokrętło - wszystko idealnie licuje z powierzchnią frontu, tylko wyświetlacz cofa się w lekkim zagłębieniu.

To dość prosta, lecz czytelna matryca, uzupełniona pięcioma sensorami dotykowymi. Regulacja głośności w formie pokrętła wciąż pozostaje najwygodniejsza. Jest ono sprzężone z nowoczesną elektroniką, czujniki przekazują komendy, samo tłumienie to domena zaawansowanego układu, a nie potencjometru.

Przetwornik C/A ESS Technology pozwala na wybór kilku trybów filtrów cyfrowych.
Przetwornik C/A ESS Technology pozwala na wybór kilku trybów filtrów cyfrowych.

Kilkoma przyciskami szybko wybierzemy źródło. Mechanizm płyty CD typu szczelinowego wygląda i zachowuje się dyskretnie, pracuje cicho i szybko.

  • Zdalne sterowanie

Zdalne sterowanie coraz częściej przenosi się z tradycyjnych pilotów do aplikacji mobilnych. Tak jest i tym razem… chociaż nie do końca. W pudełku z akcesoriami znalazłem zamiast pilota informację o aplikacji, którą AVM przygotował dla najnowszych urządzeń z modułem strumieniowym X-Stream Engine. Jednak pilot jest dostępny, i to bardzo atrakcyjny (ze stacją do ładowania), a trzeba za niego dopłacić ok. 2500 zł.

O czasy, o obyczaje - pilot to luksus, a wejście gramofonowe z MC dostajemy w komplecie. W takim razie zostaniemy chyba jednak przy aplikacji mobilnej. Przygotowano ją dla systemów Apple iOS oraz Android, więc uda się zainstalować na niemal każdym w miarę nowoczesnym smartfonie czy tablecie. Aplikacja jest przejrzysta i intuicyjna, działa bardzo sprawnie.

L: Obok pokrętła głośności równie wygodne przyciski wyboru źródeł; jest też wyjście słuchawkowe;  P: Wśród akcesoriów znajdziemy wtyczki RCA z wbudowanymi rezystorami, którymi możemy "wyregulować" impedancję wejścia gramofonowego.
L: Obok pokrętła głośności równie wygodne przyciski wyboru źródeł; jest też wyjście słuchawkowe; 
P: Wśród akcesoriów znajdziemy wtyczki RCA z wbudowanymi rezystorami, którymi możemy "wyregulować" impedancję wejścia gramofonowego.

AVM Inspiration CS 2.3 - funkcje sieciowe

Po podłączeniu do sieci CS 2.3 "zamelduje się" w wybranych usługach, są Spotify Connect oraz Tidal, mamy strumieniowanie Apple AirPlay 2, uniwersalny protokół DLNA oraz funkcjonujący już poza siecią Bluetooth (w wersji 4.2).

W zakresie plików AVM Inspiration CS 2.3 radzi sobie z materiałami PCM 32 bit/384 kHz oraz DSD128 (mimo że wbudowany przetwornik ma wyższe parametry), ale i to zupełnie wystarczy.

AVM Inspiration CS 2.3 - złącza

Nie mniejszą sztuką niż upakowanie wszystkich układów do środka było poukładanie gniazd na tak niewielkiej powierzchni. Prawą stronę tylnej ścianki zajmują gniazda analogowe.

Mechanizm odczytuje tylko CD, więc… działa szybko i pewnie.
Mechanizm odczytuje tylko CD, więc… działa szybko i pewnie.

Do dyspozycji są dwa wejścia liniowe i jedno gramofonowe, są też dwa wyjścia niskopoziomowe (z regulacją głośności i bez niej). Obok wejścia gramofonowego jest jeszcze jedna para RCA oznaczona "load" - rozwiązanie dzisiaj rzadko spotykane, a popularne w sprzęcie japońskim z lat 80.

To gniazda pozwalające "wyregulować" impedancję wejściową przedwzmacniacza gramofonowego za pomocą specjalnych zworek (wewnątrz nich znajdują się rezystory).

W pudełku z akcesoriami są trzy - dla impedancji 100 Ω, 200 Ω lub 1 kΩ. Można samodzielnie wykonać własne, "strojąc" układ do dowolnej wartości. To parametr istotny dla wkładek typu MC; układ phono pozwala oczywiście obsłużyć także MM, a tego wyboru dokonujemy w menu.

Miejsca wystarczyło na jedną parę skromnych terminali głośnikowych; można popróbować z widełkami, ale najłatwiej będzie użyć wtyków bananowych. Bi-wiring? Jak ktoś się uprze… to też sobie zrobi, dwie pary zacisków wcale nie są do tego niezbędne.

Jak przystało na all-in-one, wybór gniazd jest bardzo duży – cyfrowych i analogowych.
Jak przystało na all-in-one, wybór gniazd jest bardzo duży – cyfrowych i analogowych.

AVM Inspiration CS 2.3 - sekcja cyfrowa

W sekcji cyfrowej niczego ważnego nie brakuje. Zacznijmy banalnie - od dwóch kompletów (wejście/wyjście) gniazd S/PDIF (współosiowych) i Toslink (optycznych).

Wciąż są "w obiegu", zwłaszcza wejście optyczne (teoretycznie słabsze od współosiowego) przydaje się do integracji z systemami wideo (telewizor)… Ale do tego celu mamy w systemie AVM Inspiration CS 2.3 coś znacznie lepszego - HDMI z protokołem ARC.

Jak w nowoczesnych soundbarach i amplitunerach, tyle że tutaj wyłącznie z obsługą sygnałów PCM, bez całego kramu dekoderów surround. Do CS 2.3 podłączamy "tylko" parę kolumn stereofonicznych, więc zupełnie wystarczy.

Dwie anteny dbają o komunikację Wi-Fi oraz BT, a oprócz nich jest zawsze pewny LAN. Jest też złącze USB, chociaż nie jako USB-DAC, lecz do bezpośredniej obsługi nośników pamięci. Mechanizm CD jest szybki, ponieważ to?napęd wyspecjalizowany do?obsługi tego formatu.

Gniazda USB są dwa, jedno pozwala na podłączenie dysków twardych (lub innych nośników pamięci), drugie – systemowej "platformy" do opcjonalnego, zdalnego sterowania.
Gniazda USB są dwa, jedno pozwala na podłączenie dysków twardych (lub innych nośników pamięci), drugie – systemowej "platformy" do opcjonalnego, zdalnego sterowania.

CD-SN250 to jednak napęd już inny niż dawniej w odtwarzaczach CD - przygotowany do zastosowań komputerowych, wyposażony w uniwersalny interfejs USB.

AVM Inspiration CS 2.3 nie mógłby powstać (a przynajmniej nie mógłby mieć tak wysokiej mocy wyjściowej), gdyby nie impulsowe końcówki mocy oraz impulsowy zasilacz o wysokiej wydajności, a niewielkich rozmiarach. Tym razem kooperantem nie jest jednak popularny holenderski Hypex ani duński Purifi; AVM sięgnął po mniej znany, wręcz niszowy moduł firmy Pascal.

Układ U-PRO 2S jest dwukanałową końcówką mocy ze zintegrowanym zasilaniem. Zgodnie z deklaracją tej firmy powinniśmy się spodziewać mocy wyjściowej na poziomie 2 x 140 W przy 4 Ω i dokładnie tyle obiecał sam AVM. 

Nowoczesnym dodatkiem do typowych wejść audio jest złącze HDMI ograniczone do protokołu ARC.
Nowoczesnym dodatkiem do typowych wejść audio jest złącze HDMI ograniczone do protokołu ARC.

Przedwzmacniacz (analogowy) znajduje się na dużej płytce drukowanej w tylnej części obudowy. Rozbudowana sekcja gramofonowa opiera się na wysokiej jakości wzmacniaczach operacyjnych, sterowana cyfrowo regulacja głośności - na scalakach Burr Brown PGA2311.

Konwersja cyfrowo-analogową to zadanie dla ESS Technology ESS9038Q2M; układ radzi sobie z sygnałami PCM 32/384, a nawet DSD512 (ograniczenie CS 2.3 do DSD256 wynika zapewne z właściwości innych sekcji).

AVM Inspiration CS 2.3 - odsłuch

  • Płyta CD

Do AVM Inspiration CS 2.3 mogłem podłączyć chyba wszystkie źródła, jakie praktycznie należy brać pod uwagę. Jednak najpierw rutynowo sięgnąłem po płyty CD; robię tak zawsze, o ile tylko urządzenie w ogóle pozwala je załadować. Dla mnie to wciąż najwygodniejsze i najpewniejsze dla wyciągania wniosków.

Dodatkowe wtyki z „obciążeniem” sekcji gramofonowej podłączamy do specjalnej pary gniazd RCA obok wejścia phono.
Dodatkowe wtyki z "obciążeniem" sekcji gramofonowej podłączamy do specjalnej pary gniazd RCA obok wejścia phono.

Podłączenie każdego innego źródła to dłuższe korowody i większa doza niepewności, czy na charakter dźwięku większy wpływ ma zewnętrzne źródło i jakość materiału, czy testowane urządzenie. Jednocześnie pewna specjalizacja AVM Inspiration CS 2.3 - odczyt tylko CD, bez DVD - przekłada się na szybką i cichą pracę mechanizmu. Tym bardziej zachęca, aby sięgać po "kompakty".

Nawet jeśli parametry płyt CD wyglądają blado na tle najnowszych, wyśrubowanych parametrów plików, to srebrne krążki wciąż mają potencjał i są bezpieczną przystanią. Odnoszę wręcz wrażenie, że grają coraz lepiej… czego nie potrafię wytłumaczyć.

Ale jestem pewien, że AVM Inspiration CS 2.3 pracując w takiej konfiguracji pokazuje większość swoich zalet i wszystkie najważniejsze cechy charakteru.

Chociaż znam urządzenia (również z kategorii all-in-one) grające bardziej dynamicznie i precyzyjnie, to dużym atutem CS 2.3 jest łatwość, z jaką pokazuje nawet skomplikowane struktury, warstwy i miksy.

Wewnątrz wcale nie jest bardzo ciasno, impulsowe końcówki i zasilacz zajęły niewiele miejsca.
Wewnątrz wcale nie jest bardzo ciasno, impulsowe końcówki i zasilacz zajęły niewiele miejsca.

Ta łatwość nie jest tutaj napięciem i analitycznością, a tym bardziej ostrością i rozjaśnieniem. AVM trochę "odpuszcza", dzięki czemu zachowuje dobre proporcje, naturalność, czytelność, bez wysiłku i bez bałaganu.

Odpowiedni blask, czystość, otwartość - wszystko ma pewien szlif łagodności ułatwiający odbiór każdego nagrania. AVM Inspiration CS 2.3 nie stara się narzucać żadnego klimatu ani podkręcać tempa, z niczym się nie rozpędza.

Nie dostarczy ekstremalnych wrażeń nawet z najlepszej realizacji, nie zreperuje najgorszych, za to "średnią półkę" nagrań, a takich jest przecież najwięcej w przeciętnych zbiorach, z każdym gatunkiem muzyki odtworzy co najmniej dobrze, więcej niż poprawnie - bo nie tylko rzetelnie, ale i przyjemnie.

AVM chwali się, że moduł strumieniowy to jego autorskie opracowanie, jednak na płytce widać oznaczenia charakterystyczne dla StreamUnlimited.
AVM chwali się, że moduł strumieniowy to jego autorskie opracowanie, jednak na płytce widać oznaczenia charakterystyczne dla StreamUnlimited.

Znam urządzenia osiągające obiektywnie wyższy poziom (oceniając ich możliwości w poszczególnych dziedzinach), jednak "wysokie loty" dla słuchacza nie zawsze są łatwe, nawet jeżeli częściej ekscytujące, to czasami męczące.

AVM Inspiration CS 2.3 proponuje komfortowe odsłuchy długodystansowe w każdych warunkach pogodowych. Wspomniana łagodność i łatwa przyswajalność tego brzmienia nie jest związana z popularnym w takich sytuacjach ociepleniem, zmiękczeniem i zaokrągleniem.

To coś innego, nawet trochę chłodnego, ale lekkiego i świeżego, pozwalającego muzyce "oddychać", czasami nawet wyjść z rozmachem, z taką swobodą, jakiej oczekujemy, jaka nas jeszcze nie zaskakuje. Średnica jest dobrze nasycona, ale w barwie neutralna, wysokie tony gładkie, bez ostrych szpil, selektywne i przejrzyste.

Przedwzmacniacz jest w pełni analogowy, razem z regulacją głośności (układy Burr Brown z serii PGA).
Przedwzmacniacz jest w pełni analogowy, razem z regulacją głośności (układy Burr Brown z serii PGA).

Bas nie jest ekstremalny, można polegać na jego aktywności i zręczności, nie obawiając się ani rozlewania, ani monotonnego wyeksponowania i zbyt mocnych uderzeń. Sprężysty, soczysty, nie wymaga specjalnego komentarza ani podejścia użytkownika, ostrożności i dopasowania zespołów głośnikowych.

Przestrzeń będzie w dużym stopniu zależeć od kolumn, ich ustawienia i pomieszczenia, jednak na pewno działaniu CS 2.3 można przypisać wyraźne lokalizację i klarowny pierwszy plan - nie jest wypychany i pompowany, lecz nie rozpływa się na boki i nie rozpłaszcza.

Główne dźwięki potrafi połączyć akustyczna aura (o ile niesie to ze sobą samo nagranie), pogłosy i wybrzmienia. Z jednej strony CS 2.3 nie atakuje i nie absorbuje szczegółami, z drugiej - wciąż dużo się dzieje, nawet jeżeli w tle, to skutecznie i harmonijnie.

Przedwzmacniacz phono (MM/MC) wykorzystuje wysokiej klasy wzmacniacze operacyjne.
Przedwzmacniacz phono (MM/MC) wykorzystuje wysokiej klasy wzmacniacze operacyjne.
  • Odtwarzacz strumieniowy

AVM Inspiration CS 2.3, pracując jako odtwarzacz strumieniowy, nie odkrywa innego świata – ani lepszego, ani gorszego. Można poszukać najdoskonalszych nagrań w najwyższej gęstości i udowodnić nimi, że można jeszcze lepiej niż z CD, osiągnąć dźwięk bardziej soczysty, plastyczny, ale nigdy nie będzie to przepaść względem dobrych płyt CD.

AVM CS 2.3 nie jest narzędziem do selekcjonowania, monitorowania nagrań i oceny ich jakości. Nie skupia naszej uwagi na rozdzielczości, pozwala usłyszeć różnice, ale nie one są najważniejsze.

Na pewnym spokoju, z jakim AVM podchodzi do problemów (nie swoich, ale nagrań), korzystają źródła niższej jakości. Muzyka ze Spotify Connect nie miała dynamiki i bogactwa choćby płyt CD, ale można jej było słuchać… no właśnie – na luzie.

  • Płyta winylowa

Wreszcie płyta winylowa… CS 2.3 nie ma wbudowanego gramofonu, ale ma znakomity przedwzmacniacz. Tutaj słychać już zmianę, modelowanie, w którym bierze udział wiele czynników.

Okazuje się więc, że CS 2.3 nie zamknie słuchacza w swoim świecie, nie ograniczy dostępu do bogactwa brzmień i nie zabezpieczy przed wszelkimi problemami.

W takiej konfiguracji końcowe rezultaty mogą być najróżniejsze (wciąż abstrahując od zespołów głośnikowych), CS 2.3 będzie w stanie przekazać obiektywne atrybuty dobrego analogu i subiektywny urok… każdego innego.

System uniwersalny pod każdym względem – funkcjonalnym i brzmieniowym.

Specyfikacja techniczna

AVM Inspiration CS 2.3
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,46
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 71
Dynamika [dB] 92
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 80
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω 2K 127
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω 2K 149
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium AVM Inspiration CS 2.3

Osiągnięcie zapowiadanej przez producenta mocy wyjściowej 140 W to dla CS 2.3 żaden problem, i to już przy 8 Ω, a przy 4 omach jeszcze wzrasta, chociaż w trybie dwukanałowym już niewiele (w porównaniu z wieloma innymi wzmacniaczami impulsowymi, gdzie prawie się podwaja) – do 2 x 149 W, ale biorąc pod uwagę wielkości obudowy, jest to wynik wyśmienity.

Odstęp od szumu nie robi już tak dobrego wrażenia i prawdę mówiąc jest najsłabszym punktem CS 2.3 w "laboratoryjnym" programie, ale wynik 71 dB nie jest też kompromitacją dla wzmacniacza impulsowego i nie musi skutkować istotnym pogorszeniem praktycznych właściwości brzmieniowych, jeśli wynika z szumu wysokoczęstotliwościowego (ponad pasmem akustycznym).

Mimo to, dzięki wysokiej mocy, dynamice udaje się dotrzeć do 92 dB. Na rys. 1. widać, że impedancja obciążenia ma wpływ na charakterystykę przenoszenia, co też jest typowe dla wzmacniaczy impulsowych i wynika z działania fi ltrów wyjściowych, jednak tym razem problem jest zredukowany, charakterystyka dla 8 Ω ma tylko śladowe (+0,3 dB) podbicie powyżej 20 kHz i spadek -3 dB przy wysokich 80 kHz; dla 4 Ω nie ma podbicia i opada wcześniej (-3 dB przy 62 kHz).

W spektrum harmonicznych (rys. 2) widać głównie nieparzyste, ale przy bardzo niskim poziomie nie są one w ogóle groźne; najsilniejsza trzecia leży poniżej -90 dB. Poziom THD+N (rys. 3) jest dość wysoki niemal wyłącznie z powodu N (szumu), przebieg jest trochę nietypowy, bo pofalowany, ale względnie stabilny aż do ok. 10 W, powyżej THD+N opadają aż do minimów poprzedzających przesterowanie.

AVM testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu