DENON
PMA-800NE

PMA-800NE jest najnowszym wzmacniaczem zintegrowanym Denona. Pojawił się kilka miesięcy temu w towarzystwie odtwarzacza DCD-800NE. Formuła pełnowymiarowego wzmacniacza zintegrowanego i odtwarzacza najwyraźniej wciąż dobrze się sprawdza (sprzedaje), a w ramach serii 800 została rozszerzona o dodatkowe źródło strumieniowe DNP-800NE – jedyny tego typu odtwarzacz w ofercie Denona.

Nasza ocena
Wykonanie
Solidna obudowa z metalowym frontem, końcówki mocy w firmowej formule AHC (w ramach klasy AB). Dobry przetwornik C/A.
Funkcjonalność
Znakomita, analogowo-cyfrowa. Dużo wejść, w tym gramofonowe MM/MC, cyfrowe optyczne i elektryczne. Wyjście słuchawkowe. Bogate regulacje i tryby upraszczające ścieżkę sygnału. Oczywiście zdalne sterowanie.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (2 x 72 W/8 Ω, 2 x 100 W/4 Ω), umiarkowane szumy (S/N=88 dB) i zniekształcenia. Bardzo dobrze.
Brzmienie
Dynamiczny bas połączony z ocieploną średnicą i otwartą górą. Bardzo dobra sekcja phono.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Pozostajemy w znanym wzornictwie Denona. Przednia ścianka Denona PMA800NE jest metalowa, delikatnie zakrzywiona, co dodaje elegancji, chociaż nie w formule minimalizmu. Oprócz centralnie ulokowanego pokrętła głośności, widzimy kilka regulatorów i przełączników. Jedno z aż dziewięciu wejść wybieramy gałką z prawej strony, kolejnymi pokrętłami można majstrować przy zrównoważeniu kanałów i barwie (tony niskie i wysokie).

Sygnał możemy puścić "obok" (przycisk Source Direct), ponieważ jednak wzmacniacz ma wejścia cyfrowe i przetwornik C/A, więc dodano jeszcze jeden tryb - Analog Direct Mode (ADM) - odcinający zasilanie od sekcji cyfrowej. Uruchomienie go jest małą ceremonią: po wciśnięciu przycisku sygnał jest wyciszany na kilka sekund, tak jakby w tym czasie wewnątrz odbywały się jakieś elektroniczne egzorcyzmy.

W PM-800NE przewidziano aż dwa tryby Direct. Jeden z nich działa klasycznie, zadaniem drugiego jest odcięcie zasilania od sekcji cyfrowej.

W PM-800NE przewidziano aż dwa tryby Direct. Jeden z nich działa klasycznie, zadaniem drugiego jest odcięcie zasilania od sekcji cyfrowej.

Denon PMA800NE - złącza

Jest wyjście słuchawkowe, a także wejście gramofonowe - i to do współpracy zarówno z wkładkami MM, jak i MC. Cztery wejścia liniowe (analogowe) z dodatkiem jednego wyjścia (na rejestrator). Pakiet wejść cyfrowych to trzy optyczne i jedno elektryczne (współosiowe). To ostatnie przyjmie sygnały PCM 24 bit/192 kHz, oficjalnie potrafią to także złącza optyczne, choć z uwagi na specyfikę tego standardu zalecane jest ograniczenie do PCM 24/96.

Denon PMA-800NE ma dwie pary terminali głośnikowych (załączanych przyciskami); para zacisków oznaczonych jako B znajduje się na górze, a komplet A - poniżej. Siłą przyzwyczajenia podłączymy więc kolumny do zacisków górnych i zdziwimy się, gdy początkowo (przy załączonych wyjściach A) z głośników nie popłynie żaden dźwięk. Na tym konsekwencje się skończą, żadna z par nie jest układowo uprzywilejowana, nie musimy kabli przepinać, wystarczy zmienić pozycję selektora.

Denon PMA-800NE jest oczywiście zdalnie sterowany, z czym wiąże się jednak ciekawsza niż zwykle historia. Mamy tradycyjny pilot, ale jeśli kupimy także odtwarzacz strumieniowy DNP-800NE, to wówczas dedykowaną mu aplikacją mobilną będziemy mogli sterować także wzmacniaczem PMA-800NE.

Czytaj również: Co to są wzmacniacze hybrydowe?

Dwie pary terminali głośnikowych ułożono dość nietypowo (ale spotykamy to u Marantza) - z sekcją "B" na górze.

Dwie pary terminali głośnikowych ułożono dość nietypowo (ale spotykamy to u Marantza) - z sekcją "B" na górze.

 

Być może Denon prezentuje tym samym nowy trend "usieciowienia" zanim jeszcze na każde z urządzeń audio nie zostanie nałożony obowiązek podpięcia do Internetu (pod rygorem bezużyteczności). PMA-800NE jest dostępny w kolorze srebrnoszapańskim oraz czarnym.

Denon PMA800NE - wnętrze

Układ we wnętrzu jest "denonowy", radiator znajduje się nieco po lewej stronie i separuje transformator zasilający od obwodów audio. Końcówki mocy to układ złożony z pary tranzystorów bipolarnych (na kanał) w aplikacji, którą Denon określa mianem Advanced High Current.

Na oddzielnej płytce zainstalowano przedwzmacniacz gramofonowy i sekcję cyfrową zabezpieczoną puszką ekranującą; Denon poprowadził tutaj specjalną linię zasilającą (podobnie jak do obwodów sterujących) i zadbał o możliwość radykalnego jej odcięcia (wspomniany tryb analogowy).

Czytaj również: Jaka jest żywotność lamp we wzmacniaczach lampowych?

W domenie cyfrowej mamy do dyspozycji aż cztery wejścia, wszystkie teoretycznie przyjmą sygnały PCM 24 bit/192 kHz.

W domenie cyfrowej mamy do dyspozycji aż cztery wejścia, wszystkie teoretycznie przyjmą sygnały PCM 24 bit/192 kHz.

Odsłuch

Mając na koncie dużo spotkań z amplitunerami AV, po Denonie spodziewałem się dźwięku zrównoważonego, może lekko rozjaśnionego, dobrze "zdetalizowanego", ze sprawnym basem, ale bez wprowadzania specjalnych klimatów. Denon zwykle pozostawia to konkurentom, samemu realizując "program obowiązkowy", dostarczając dźwięk niekoniecznie ekstatyczny czy magiczny. Dlatego PMA-800NE bardzo mnie zaskoczył.

Nie trzeba podłączać gramofonu (co jest możliwe, i o czym za moment), aby usłyszeć "analogową", bogatą i?przyjemną barwę, skupiającą uwagę na?środku pasma, dającą wrażenie spójności i naturalności.

Wzmacniacz Denon PMA-800NE nie wspina się na same szczyty, nie stanie w szranki ani z piecami najmocniejszymi, ani najbardziej czarującymi, jednak w tej grupie najwyraźniej sięga do takich środków wyrazu, które dla wielu audiofilów są najcenniejsze. Kusi i przekonuje mocnymi wokalami, ich temperaturę lekko podnosi, nie popadając ani w melancholię, ani w nadpobudliwość. Tonacja jest ustawiona bardzo zręcznie i przyjemnie, zapewnia zarówno naturalność, uprzejmość, jak i emocje.

Czytaj również: Co to jest przedwzmacniacz gramofonowy?

Również PM-800NE błyszczy zaawansowaną sekcją gramofonową, z trybami MM oraz MC.

Również PM-800NE błyszczy zaawansowaną sekcją gramofonową, z trybami MM oraz MC.

Plastyczność nie powoduje "magmowatości", pojawia się dobra artykulacja, ale nikt nie będzie na nas krzyczał ani wiercił nam w uszach trąbką. Dobre maniery nie stoją na przeszkodzie ani solidności basu, ani swobodzie wysokich tonów. Soprany są dźwięczne, czyste, otwarte, świeże, potrafią wprowadzić dużo "powietrza", ale stronią od metaliczności. Oddech i aura zwyciężają z mocnymi uderzeniami i ostrymi cięciami. Niskie tony są dynamiczne i punktualne, i chociaż nie zasłaniają średnicy, to nie chowają się po kątach.

Kolejną niespodzianką było brzmienie z gramofonu. Jak na taką konfigurację, dźwięk był wyjątkowo dokładny, nie poszedł dalej w kierunku ciepła i "dosycenia", czego i tak wciąż nie brakowało. Takie działanie sekcji phono długo się nam nie znudzi, bo każda płyta zagra wyraźnie inaczej.

Czytaj również: Co to jest współczynnik tłumienia wzmacniacza?

Większość układów umieszczono na jednej dużej płytce, ale przedwzmacniacz gramofonowy oraz sekcję cyfrową odseparowano na oddzielnych modułach.

Większość układów umieszczono na jednej dużej płytce, ale przedwzmacniacz gramofonowy oraz sekcję cyfrową odseparowano na oddzielnych modułach.

 

Parametry
DENON PMA-800NE
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 72
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 100
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,13
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 88
Dynamika [dB] 107
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 48
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Denon PMA-800NE

Warto zwrócić uwagę na rekordową wręcz czułość – 0,13 V, będącą zaprzeczeniem popularnego trendu obniżania wartości tego parametru (mówimy o wejściach analogowych). W praktyce wysokie poziomy głośności otrzymamy już przy nieznacznym "okręceniu" gałki, co może się przełożyć na złudne przeświadczenie użytkownika o pozostającym wciąż dużym zapasie mocy.

Maksymalną moc osiągniemy jednak przy znacznie mniejszym wychyleniu pokrętła głośności, niż w przypadku innych wzmacniaczy. Wysoka czułość nie przeszkodziła PMA-800NE w utrzymaniu niskich szumów, S/N wynosi 88 dB, a dynamika osiąga 107 dB.

Charakterystyka przetwarzania (rys.1) wygląda wzorowo, przy 100 kHz spadek wynosi ok. 1 dB. Na rys. 2. widać umiarkowane harmoniczne z zaznaczoną drugą na poziomie -73 dB.

THD+N (rys. 3) poniżej 0,1 % zaczynają się już od mocy ok. 2 W dla 8 Ω i ok. 5 W dla 4 Ω.

DENON testy
CTA408
COPLAND
CTA408
Wzmacniacze stereo

Nawet najsłynniejszym i największym firmom sukces nie jest dany raz na zawsze. Pojawiają się, trwają, a potem (nie)spodziewanie znikają. Historia Coplanda jest wyboista, usłana wzlotami i... W latach 80. Copland wyrósł na autorytet w dziedzinie wzmacniaczy, sławę przyniosły mu modele CTA401 oraz CTA501. W latach 90. rozbudowano ofertę, również o odtwarzacze CD. Dzisiaj jest ona ponownie skupiona na wzmacniaczach (jedyny wyjątek to przetwornik cyfrowo-analogowy DAC215); mamy do wyboru dzielony CTA305/CTA506 oraz zintegrowane CTA405 (dostępny w dwóch odmianach) i CTA408 - najnowszy w ofercie.

E-480
ACCUPHASE
E-480
Wzmacniacze stereo

Accuphase w zasadzie nie wywołuje wśród audiofilów kontrowersji. Wszyscy tę markę znają i szanują, chyba każdy chciałby mieć jakiegoś "Accu", ale na takie "szczęście" potrzeba więcej kasy. Firma zasłużyła sobie na taką reputację 40-letnią historią, konsekwentnie wysoką jakością dźwięku, będącą pochodną technicznej solidności, staranności i fachowości projektantów, co z perspektywy naszych testów widać też w pomiarach laboratoryjnych. Każdy może słyszeć "po swojemu", ale obiektywne parametry zaświadczają, że pochwały dla brzmienia nie są w tym przypadku ani trochę naciągane.

SV-200
VINCENT
SV-200
Wzmacniacze stereo

Wzmacniacze w formatach charakterystycznych dla kompletnych miniwież widzimy ostatnio coraz częściej. Vincent SV-200 wchodzi w ten nowoczesny nurt z rozwagą i elementami konserwatywnymi. Kompaktowa obudowa z jednej strony, z drugiej – klasyczny układ obudowany ostrożnie kilkoma dodatkami. Wyłania się z tego bardzo atrakcyjny produkt, bowiem SV-200 ma w zanadrzu jeszcze co najmniej jedną gorącą niespodziankę. Aby zachęcić i podkreślić audiofilskie ambicje, Vincent proponuje znany u siebie klimat – lampy, a dokładnie konstrukcję hybrydową. W każdym takim przypadku Vincent eksponuje lampy przysunięte do przedniej ścianki i widoczne przez okrągłe okno, a na dodatek dodatkowo podświetlone.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu