W ramach cyklu "Muzyka dawna w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka" wystąpi 7 lipca w Krakowie "Sequentia" - jeden z czołowych na świecie zespołów słynących z wykonawstwa dawnej muzyki.
Legendarna już Sequentia, pod kierownictwem Benjamina Bagby`ego - zespół, który w ciągu ponad 25 lat istnienia koncertował na wszystkich kontynentach, nagrywając wiele znakomitych płyt, stanowiących kanon współczesnego wykonawstwa dawnej muzyki, zaprezentuje w Krakowie jeden ze swoich najnowszych programów "Zaginione pieśni reńskiego harfisty".
Prawie tysiąc lat upłynęło od czasu, kiedy anglosaksońscy mnisi opactwa św. Augustyna w Canterbury zebrali łacińskie i niemieckie pieśni w jednym rękopisie. Oryginał - a może oryginały - zaginęły dawno temu, ale jedna rękopiśmienna kopia istnieje do dziś w Bibliotece Uniwersyteckiej w Cambridge.
Choć nigdy nie dowiemy się, jak mógł wyglądać dokładny zapis, jedno jest jasne: owe liczne odpisy pochodzą ze środowiska wykształconych, arystokratycznych ludzi kościoła z Nadrenii, gdzie na przełomie tysiącleci centrami władzy i kultury były Kolonia i Wormacja.
Jeśli przyjrzymy się dokładnie materiałowi źródłowemu ze zbioru Canterbury, wyraźnie ujrzymy, że chodzi o repertuar przeznaczony dla świetnie wykształconych instrumentalistów, grających na kitarze, a także dwujęzycznych śpiewaków z Nadrenii. Ich pieśniami rozkoszowali się nie tylko wysoko urodzeni biskupi, ale również potężni opaci, świeccy arystokraci i młodzi inteligenci, pochodzący z miast położonych wzdłuż biegu rzeki, handlowcy i uczniowie szkół katedralnych.
Kraków, Dziedziniec Pałacu Biskupa Erazma Ciołka 7 lipca, g. 20.30
Sequentia (Benjamin Bagby - śpiew, lira, harfa średniowieczna, kierownictwo artystyczne; Agnethe Christensen - śpiew; Norbert Rodenkirchen - flety, lira)
muzyka.onet.pl
Fragment epickiej opowieści o Królu Hrothgarze, potworze Grendelu i herosie Beowulfie - w oryginalnym języku staroangielskim opowiada Benjamin Bagby, akompaniując sobie na harfie anglosaskiej