SYMCHA KELLER

Bramy

Bramy

Wykonanie

Nagranie

W niemal każdej kulturze religijnej najwyższym wyrazem uduchowienia jest modlitwa śpiewana. Nie inaczej, a może nawet najsilniej, daje temu wyraz chasydzka tradycja żydowska.

Rytualne śpiewy w synagodze były przed wojną bodaj najbardziej rozwinięte w społeczności łódzkiej, gdzie kontynuowano je też po wojnie. Keller (Krzysztof Skowroński) stara się podtrzymać to dziedzictwo kulturowe, i choć występuje publicznie dość rzadko, zdecydował się na przedstawienie na podwójnym kompakcie: (1) pieśni rytualnych sprzed setek lat oraz (2) z ostatniego ćwierćwiecza działalności Gminy Łódzkiej.

Tytuł "Bramy" symbolizuje miejsce, przez które wchodzimy w świat mistyki. Na pierwszym krążku dominuje niezwykle ciepły i spokojny baryton Kellera, który przy nastrojowym akompaniamencie z dominantą syntezatorowych barw wytwarza nastrój modlitewnego uniesienia. Ciekawostka: gdy kiedyś zapomniał melodii do jednej z pieśni, wykonał ją na bazie "Szła dzieweczka do laseczka" i tutaj to powtórzył.

Drugi krążek, bogato zinstrumentalizowany, wypełniają różnorakie utwory oparte nawet na skocznych rytmach. Tym sposobem Symcha Keller przekonał, że śpiewane modlitwy w nastroju ekstazy tworzą z melodiami ludowymi bardzo bogatą i spójną panoramę. Niezwykle cenny zbiór.

Cezary Gumiński
UNIVERSAL/UNIVERSAL

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu