Pierwszy oboista Berlińskich Filharmoników, Albrecht Mayer, tym razem występuje z zespołem New Seasons Ensemble i prezentuje utwory barokowych kompozytorów weneckich. Rozpoczyna od własnego opracowania "Zimy", jednej z części "Czterech pór roku" Vivaldiego i jego Koncertu obojowego C-dur.
Pozostałe utwory to koncerty obojowe Giovanniego Platti, Aleksandro Marcello, Antonio Lottiego i Tomaso Albinioniego oraz Canzona Benedetto Marcello. Koncert instrumentalny jest formą cykliczną złożoną z trzech części skontrastowanych pod względem tempa i charakteru. Istotą koncertu jest kontrast pomiędzy zespołem orkiestrowym a instrumentem solowym, w tym wypadku obojem.
Określenie "concerto" pojawiło się na początku XVI w. i odnosiło się do współwystępowania różnych głosów wokalnych. Dopiero później, około 1710 r. powstają wirtuozowskie koncerty na instrumenty solo, z improwizowanymi kadencjami. Obój to instrument dęty drewniany, który wykształcił się w połowie XVII w. Początkowo był popularny we Francji, a później rozpowszechnił się w całej Europie Barokowy obój miał odmienny dźwięk od oboju współczesnego, ostrzejszy, bogatszy w wysokie tony. Były oboje altowe, miłosne i myśliwskie. Mayer gra na współczesnym, ale jak gra?
Barbara Tenderenda
DECCA 2008