Druga połowa XVI wieku przyniosła duże ożywienie kultury muzycznej w Anglii. Był to okres panowania Elżbiety I oraz czas rozkwitu twórczości dramaturgicznej Szekspira. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się wówczas muzyka włoska. Naśladowanie jej wzorów doprowadziło do powstania angielskiej formy madrygału, pieśni z towarzyszeniem lutni oraz muzyki instrumentalnej tworzonej na wirginał, czyli rodzaj angielskiego klawikordu.
Pierwszy zbiór włoskich madrygałów ukazał się w angielskim tłumaczeniu Nicolasa Younga w 1588 roku i spowodował falę naśladownictwa, dzięki czemu powstała bogata angielska literatura madrygałowa, obejmująca różne typy utworów, od trzech do sześciogłosowych. Pod wpływem pieśni Giovanni Gastoldiego powstały "Songes or ayres" Johna Dowlanda z towarzyszeniem lutni, które stały się wzorem dla innych kompozytorów. Pieśni Dowlanda między innymi wprowadziły rytmikę taktową.
Robert Dowland, syn Johna, był lutnistą, kompozytorem i edytorem na dworze Karola I. Jego utwory wokalno-instrumentalne wykorzystują poezję świecką o ściśle określonych właściwościach wersyfikacyjnych ? sonet, canzona, oktawa, sekstyna. A Musicall Banquet to jeden z dwóch zbiorów Roberta Dowlanda.
Barbara Tenderenda
ECM NEW SERIES 2008