Tylko sześć motetów Jana Sebastiana Bacha zostało autoryzowanych przez muzykologów: BWV 225-230, choć są pewne wątpliwości do ostatniego. Bach komponował je z okazji uroczystości żałobnych. Motet na dwa chóry a cappella BWV 228 "Fürchte dich nicht" powstał w czasie jego pobytu w Weimarze, a pozostałe - w Lipsku.
Pierwszy BWV 225 "Singet dem Herrn ein neues Lied" został napisany w 1727 r. na dwa chóry czterogłosowe. Drugi BWV 226 "Der Geist hilft unser Schwachheit auf" jest przeznaczony na dwa chóry czterogłosowe, smyczki, oboje, fagot i basso continuo. Trzeci BWV 227 "Jesu, meine Freude" to motet żałobny w formie wariacji chorałowej napisany na chór acapella. Kolejny BWV 229 "Komm, Jesu, komm, mein Leib ist müde" przeznaczony został na dwa chóry, a powstał w 1733 r. Wreszcie BWV 230 "Lobet den Herrn, alle Heiden" to motet na jeden chór.
Wydawnictwo Harmonia Mundi zawiera nagrania RIAS Kammerchor i członków l’Akademia für Alte Musik Berlin pod kierunkiem Rene Jacobsa. Perfekcyjne dzieła wokalne, szczyt osiągnięć polifonii, znalazły doskonałych wykonawców i doświadczonego dyrygenta. Nadobne piękno wydobywają z dzieł Bacha soliści: Sybilla Rubens, Maria C. Kiehr (soprany), Bernarda Fink (alt), Gerd Turk (tenor) i Peter Kooy (bas). Zachwyca integracja głosów, które zdają się ulatywać prosto do nieba.
HARMONIA MUNDI/CMD Marek Dusza