FRASER A. GORMAN

Slow Gum

Slow Gum

Wykonanie

Nagranie

O bardach takich jak Fraser A. Gorman, w obliczu powrotu wszystkiego co retro i wzrastającej popularności lo-fi, pisze się z zasady w samych superlatywach. Nawet jeżeli muzyk na tle niemałej reszty prezentuje się raczej przeciętnie.

Bohater niniejszej recenzji wciąż się uczy i z niewiadomych przyczyn daje się młodym, poszukującym, pozytywnego kopniaka. Niestety, Australijczyk nie przeczyta mojego tekstu, a ja niekoniecznie będę wracał do jego albumu. Zatem robię zupełnie odwrotnie niż koledzy po piórze.

Powodów ku temu, aby nie dawać Gormanowi pięciu minut chwały w polskich mediach, jest aż dziesięć. Jego poszukiwania własnej tożsamości zaczynają się i kończą na albumach Boba Dylana, a wrzuciłby na luz, odpalił King Dude i wstrzelił się w niszę, którą z ochotą eksplorują słuchacze zorientowani na mroczną quasi-folkową opowieść i wszystko byłoby cacy. A tu proszę, niewiele młodszy ode mnie bard chełpi się wesołkowatością w połączeniu z niepotrzebnym patosem i próbuje zaskarbić aprobatę hipsterskiej części audytorium. Marketingowo ruch dobry, muzycznie – niekoniecznie, zwłaszcza że coraz częściej po takie dźwięki sięgają...mężczyźni.

Jegomość Fraser A. Gorman jest kolegą, delikatnie mówiąc, bardzo popularnej i zyskującej na estymie nawet w Polsce Courtney Barnett. Punkty wspólne dla obojga nie tyczą się samej maniery wokalnej i oszczędnego wykorzystania instrumentarium - protegowany Barnett chciałby osiągnąć podobny status, grając jednak dźwięki prostsze, gdzie liczy się jeden dobrze ulokowany motyw, niż rozwlekła i wielowątkowa opowieść. To według mnie jest hamulcem dla dalszego rozwoju wokalisty i z czasem, być może, się to zmieni.

Pragnę jednak by ów hamulec nie był zaciągnięty zbyt długo, gdyż szkoda takiego głosu i wbrew temu co napisałem, postaci nietuzinkowej, piekielnie utalentowanej, która zasługuje na międzynarodowy rozgłos. Pod dyrekcją panny Barnett i towarzyszących jej partnerów - zarówno biznesowych, jak i muzycznych - będą z niego ludzie.

Obawiam się jednak, że 23-letni artysta może ulec presji otoczenia i zamiast szukać własnej drogi, jak zrobił to udanie Jack Johnson, będzie powtarzał znane już schematy, zostając w cieniu mniej enigmatycznych postaci tryskających energią i wzbudzających zainteresowanie niemal rockową przebojowością. Na pazur Gormana stać.

Grzegorz "Chain" Pindor

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu