DENON
AVR-1509

Amplituner wielokanałowy Denona w pobliżu 1000 zł jeszcze niedawno wydawał się rzeczą nierealną - kilka lat temu za podstawowy model Denona trzeba było zapłacić ponad 2000 zł. Poczekajmy jeszcze rok, a może pęknie i granica 1000 zł... Jednak, po co czekać?

Nasza ocena

Wykonanie
Bardzo ładne urządzenie, solidne zaciski głośnikowe, wydajny zasilacz, wytłumiona obudowa, końcówki na elementach dyskretnych.
Laboratorium
Wysoka moc w trybie wielokanałowym, dość niskie szumy i zniekształcenia - bardzo dobrze w tej klasie.
Brzmienie
Zawsze mocne, zdecydowane, choć czasami nerwowe i popadające w metaliczność. Dużo adrenaliny.
Artykuł pochodzi z Audio

AVR-1509, AVR-1709 i AVR-1909 tworzą niskobudżetowy fundament nowej oferty Denona. Łatwo się zorientować, że nowości mają dziewiątkę na końcu symbolu. Chociaż AVR-1509 jest w tym gronie najtańszy, to również on pozwala docenić pracę projektantów.

Dużą część frontu zajmuje czarny panel udający ogromny wyświetlacz, oczywiście sama matryca jest już mniejsza, jednak sąsiednią powierzchnię wypełniają efektowne dodatki w postaci dyskretnych kontrolek i symboli przeróżnych systemów.

Przednia ścianka nie jest prostym płatem metalu, falująca powierzchnia prezentuje się nowocześnie. Jest tu sporo przycisków, ale całość wygląda subtelnie, bowiem udało się zamaskować dużą ich część na linii przejścia między obudową a pleksą wyświetlacza.

Pozostałe przeniesiono w dół, gdzie znajduje się też wyjście słuchawkowe, podręczne wejście A/V (analogowe audio oraz kompozyt) oraz wejście dla mikrofonu kalibracyjnego. Współpracuje on z wykorzystywanym przez Denona systemem Audyssey MultEQ.

Firma ta dostarczyła jeszcze inny system, wyrównujący poziomy głośności z poszczególnych wejść. Zaciski głośnikowe mają solidną konstrukcję z zakręcanymi pierścieniami. Wyjść jest siedem, ale wynika to ze zdublowanej pary dla kanałów przednich, amplituner obsługuje format 5.1.

W takiej też postaci dostępne jest wielokanałowe wejście analogowe. Uzupełnia je pojedyncze wyjście dla subwoofera oraz aż sześć kompletów stereofonicznych (cztery wejścia, dwa wyjścia).

Od strony cyfrowej także z rozmachem - aż cztery wejścia (po dwa koaksjalne i optyczne) oraz HDMI - dwa wejścia i jedno wyjście. HDMI akceptują wizję 1080p wraz z rozszerzoną paletą Deep Colour, ale dźwięk należy doprowadzić niezależnymi przewodami cyfrowym lub analogowym.

Jak wynika z instrukcji, AVR-1509 potrafi współpracować ze stacją dokującą dla iPoda, jednak połączenie należy wykonać klasycznymi przewodami analogowymi (obraz i dźwięk), dodając też specjalny kabelek sterujący i dopiero wtedy zyskując pełną funkcjonalność.

Ponieważ AVR-1509 jest amplitunerem 5.1, nie należy spodziewać się rewelacji w dziedzinie dekoderów surround, jednak praktyczny komplet Dolby Digital, DTS uzupełniony o Dolby ProLogic II oraz DTS 96/24 i DTS Neo: 6 na pewno wystarczy w większości sytuacji.

Wszystkie przetworniki cyfrowo-analogowe pracują z maksymalnymi parametrami 24bit/192kHz.

Odsłuch

W największym skrócie: jest dobrze, ale ostro. Denon nie głaszcze, nie lubi miękkich dźwięków i romantycznych klimatów. Niezależnie od przyjętego trybu - stereofonicznego czy kinowego - z urządzenia wyjeżdża nieskrępowana, przyprawiona solidną porcją chilli strawa. W ustawieniu dwukanałowym szybko staje się zrozumiałe, że za taki styl przede wszystkim odpowiada średnica, a nie sama góra pasma. Środek w wydaniu Denon stanowi przeciwieństwo dla Pioneera.

Przy takiej ekspresji, idącej w parze z szybkością i dynamiką, nie obyło się bez potknięć. Chwilami AVR-1509 jest nadpobudliwy, spłaszczając dźwięki, do których przedziera się metaliczność. Wszystko jednak toczy się w takim tempie, że i takie efekty można uznać za sprzyjające tworzeniu rytmicznego spektaklu.

Na nadmiar basu nie będziemy narzekać, ale możemy docenić jego zwartość i dokładność. Zdecydowanie odważniej gra góra, wyszukująca detale z zakamarków nagrań i dodająca im świetlistości. Trudno powiedzieć, że wysokie tony są krystaliczne czyste, ale na pewno robią wrażenie obfitych.

Klimat nie ulega wielkiej transformacji w kinie domowym. O ile lubimy wybuchowość, dramaturgię, niepewność każdego kolejnego ruchu czy sceny, wówczas nie można chyba lepiej trafić. Denon zabiera się do wystrzałowych dźwięków z werwą, a próbki spokojniejszego materiału muzycznego czy filmowego przyjmuje, a raczej oddaje z pewną nerwowością.

Coś z niczego - metody poprawy MP3

W Denon AVR-1509, dla źródeł sygnału skompresowanego, np. z plików MP3, przygotowano układ "odzyskiwacza", który ma restaurować utracone informacje. MP3 oznacza utratę części danych z oryginału, można je jednak, przynajmniej częściowo, odzyskać.

Są różne rozwiązania, niektóre, tak jak Sound Retriever, posługują się pełną automatyką, wystarczy włączyć układ a on już zrobi swoje. System nazwany Restorer, będący autorstwem Denona, wydaje się najbardziej rozbudowanym.

Pozwala na optymalizację pracy w trzech trybach. Pierwszy służy do nagrań z utraconą górą pasma, drugi zajmuje się przywracaniem do dobrej kondycji obydwu skrajnych zakresów, trzeci, nazwany HQ, wkracza do akcji, gdy wydaje się zachwiana cała równowaga tonalna.

W przypadku Yamahy wykorzystano firmowy pakiet Cinema DSP, jeden z jego trybów zaprojektowano dla plików MP3, wyodrębniając klasyczne ustawienie dwukanałowe oraz wielokanałowe, w którym dźwięk nie tylko jest poprawiany, ale też uprzestrzenniany.

Akrobacji na skompresowanych plikach nie zabrakło także w amplitunerze Sony, gdzie wykorzystano również sekcję procesorów DSP, dokładając tryb Portable.

Radosław Łabanowski

Specyfikacja techniczna

DENON AVR-1509
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 5
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 100
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video komp/HDMI
Skaler nie
Dekodery surround DD, DTS, DTS 96/24, DPLII
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Denon AVR-1509

Przy 8 omach producent gwarantuje moc 75 W a 100 W ma zostać osiągnięte przy obciążeniu 6 omowym. Oficjalnie AVR-1509 nie pracuje z impedancją 4 omową. W rzeczywistości Denon dostarcza równe 100 W do 8 omów, przy sterowaniu dwóch kanałów dobre 2 x 90 W albo (wyśmienite w tym teście i w tym zakresie cenowym) 5 x 56 W. Zawdzięczamy to mocnemu zasilaczowi.

Czułość to niemal klasyczne 0,26 V, pod względem poziomu szumów wynik 84 dB nie rozczarowuje. Wyznaczony dla mocy 1 W poziom zniekształceń THD+N wynosi dobre 0,071%, żadnych uwag nie można też mieć do charakterystyki przetwarzania, pokrywającej cały zakres 10 Hz do 100 kHz z tolerancją +/-3 dB.

W spektrum harmonicznych (rys.1) widać jedynie drugą i trzecią, których poziom to wciąż umiarkowane -81 dB oraz -82 dB.

DENON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu