PARADIGM
Monitor Sub 8, Sub 10, Sub 12

Niedawno testowaliśmy jeden z największych subwooferów Paradigma - Prestige 2000 SW. Niezależnie od swojej masy i ceny, właściwej dla subwooferowego high-endu, reprezentuje on ten sam styl, co trzy testowane teraz, znacznie mniejsze i tańsze modele. Jest to zresztą styl generalnie najbardziej rozpowszechniony, w jego ogólne ramy wpisują się również kolejne subwoofery tego testu. Chodzi więc o skrzynkę prostą w formie, zbliżoną do sześcianu, z głośnikiem zainstalowanym na przedniej ściance i płytą wzmacniacza z tyłu.

Nasza ocena
Wykonanie

SUB 8

Niewielka, standardowo wykończona, niekłopotliwa i niepozorna konstrukcja. 8-calowy przetwornik w systemie zamkniętym, z relatywnie bardzo mocnym wzmacniaczem.

SUB 10

Średniej wielkości, skromnie wyglądający, z 10-calowym przetwornikiem w systemie zamkniętym i mocnym wzmacniaczem.

SUB 12

Duży, ponury subwoofer z 12-calowym przetwornikiem w systemie zamkniętym i 300-watowym wzmacniaczem.

Funkcjonalność

SUB 8

Klasyczny zestaw trzech regulacji, wejścia tylko niskopoziomowe (para stereo RCA, w tym jedno działające jako LFE), opcjonalnie system automatycznej korekcji charakterystyki PBK i transmiter do komunikacji bezprzewodowej PT-2.

SUB 10

Klasyczny zestaw trzech regulacji, wejścia tylko niskopoziomowe (para stereo RCA, w tym jedno działające jako LFE), opcjonalnie system automatycznej korekcji charakterystyki PBK i transmiter do komunikacji bezprzewodowej PT-2.

SUB 12

Wspólna dla wszystkich modeli SUB, a więc klasyczny zestaw trzech regulacji, wejścia tylko niskopoziomowe (para stereo RCA, w tym jedno działające jako LFE), opcjonalnie system automatycznej korekcji charakterystyki PBK i transmiter do komunikacji bezprzewodowej PT-2.

Laboratorium

SUB 8

Niewiarygodne dla tak niepozornego subwooferka. Bardzo niska dolna częstotliwość graniczna (-6 dB przy 18 Hz), dobry poziom maksymalny (114 dB), bardzo szeroki zakres regulacji górnej częstotliwości granicznej (40-180 Hz).

SUB 10

Wyśmienite, bardzo niska dolna częstotliwość graniczna (-6 dB przy 18 Hz), wysoki poziom maksymalny (117 dB), bardzo szeroki zakres regulacji górnej częstotliwości granicznej (40-170 Hz).

SUB 12

Rekordzista całego testu, bardzo niska dolna częstotliwość graniczna (-6 dB przy 18 Hz), bardzo wysoki poziom maksymalny (120 dB), szeroki zakres regulacji górnej częstotliwości granicznej (40-150 Hz). Do dużych systemów i dużych pomieszczeń.

Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Paradigm eksperymentuje też z oryginalniejszymi rozwiązaniami (Sub 1, Seismic 110, Millenia Sub), które mogą spodobać się klientom szukającym czegoś innego niż "zwykłe" skrzynie; chociaż to właśnie one cieszą się największą popularnością, mimo że pod względem estetycznym nie są, co prawda, atrakcyjne, ale są "najmniejszym złem" - subwoofer służy do grania, a nie do oglądania. Idąc tym tropem, Paradigm postawił wszystko na jedną kartę.

Subwoofery serii Monitor, zresztą tak jak i jej pełnozakresowe kolumny, są schludne, ale oszczędne, budżetu nie obciążono żadnymi ozdobnikami ani nawet "nazbyt" eleganckim wykończeniem ścianek - są oklejone standardową, czarną folią z imitacją drewna ("black ash"); ważne, że wykonano je starannie i chociaż żadnego luksusu nie poczujemy, to nie będziemy się Subów wstydzić, ani nie powinny nam zbrzydnąć - czarne, enigmatyczne pudła po prostu nie będą przyciągać uwagi, tym bardziej, że nie są bardzo duże.

Jak się jednak niebawem przekonamy, oszczędności poczynione w kosztach wykończenia wcale nie świadczą o tym, że Paradigm "oddał pole" konkurentom i jego monitorowe Suby są podrzędne. Wręcz przeciwnie - parametry, i to zmierzone w naszym laboratorium, wskazują na to, że więcej, albo umiejętniej, zainwestował w technikę. Ale nie uprzedzajmy wypadków, na razie widzimy utylitarne, solidne konstrukcje, bardzo do siebie podobne, różniące się tylko wielkością. Zgodnie z symbolami, mają one od najmniejszego do największego - głośniki 8-calowy, 10-calowy i 12-calowy - niemal dokładnie wpisane w kwadrat przedniej ścianki.

Trzy SUB-y serii Monitor są do siebie bardzo podobne, różnią się tylko - i aż - wielkością głośnika i obudowy. Od lewej do prawej SUB 8, SUB 10 i SUB 12, symbol wskazuje na średnicę głośnika (w calach). Obudowy oklejono czarną folią drewnopodobną, na estetyce oszczędzano, inwestując w technikę.

Trzy SUB-y serii Monitor są do siebie bardzo podobne, różnią się tylko - i aż - wielkością głośnika i obudowy. Od lewej do prawej SUB 8, SUB 10 i SUB 12, symbol wskazuje na średnicę głośnika (w calach). Obudowy oklejono czarną folią drewnopodobną, na estetyce oszczędzano, inwestując w technikę.

Wszystkie konstrukcje pracują w systemie zamkniętym - stosowanym obecnie w subwooferach znacznie częściej niż obudowa bas-refleks, dzięki możliwości przeprowadzenia elektronicznej korekty charakterystyki przenoszenia, wykorzystującej dużą moc zarówno głośnika, jak i wzmacniacza. Jednocześnie pozwala to na użycie mniejszych obudów, bo nie pociąga za sobą takiego pogorszenia odpowiedzi impulsowej jak w przypadku bas-refleksu. Bardziej szczegółowo wyjaśnialiśmy te zależności w teście Prestige 2000 SW, więc odsyłamy do niego zainteresowanych tematem.

Wszystkie modele serii Monitor Sub są wyposażone we wzmacniacz o takiej samej mocy - 300 W RMS (według danych producenta). Głośniki 8- i 10-calowy mają 1,5-calowe cewki; głośnik 12-calowy - już cewkę dwucalową i większy układ magnetyczny, więc trudno wątpić, że może on przyjąć większą moc.

Nawet jeżeli 8-calowy głośnik (w modelu Sub 8) nie jest w stanie przyjąć 300 W, to na pewno jest zabezpieczony przed przesterowaniem, a nasze pomiary maksymalnego SPL wskazują, że nawet on ma bardzo duże możliwości. W związku z unifikacją wzmacniaczy, tak samo wyglądają też ich tylne płyty, obejmujące panel przyłączeniowo-regulacyjny.

Nie dzieje się tutaj zbyt wiele, więc producent nawet poniechał pokazywania rysunku panelu w instrukcji obsługi. Jest jednak jeden element wyjątkowy: wejście USB służące do podłączenia systemu korekcji PBK (Perfect Bass Kit), który kupujemy opcjonalnie; sposób działania tego systemu opisaliśmy dwa miesiące temu w teście Prestige 2000 SW. Paradigm oferuje również uniwersalny transmiter PT-2 do komunikacji bezprzewodowej.

Wszystkie SUB-y serii Monitor mają identyczne wzmacniacze i tylne płyty z regulacjami i gniazdami; na zdjęciu SUB-8, w którym moduł wzmacniacza zajął prawie całą tylną ściankę. Wzmacniacze o mocy 300 W RMS pracują w klasie D, wysoka sprawność pozwoliła zrezygnować z wyprowadzenia na zewnątrz radiatorów.

Wszystkie SUB-y serii Monitor mają identyczne wzmacniacze i tylne płyty z regulacjami i gniazdami; na zdjęciu SUB-8, w którym moduł wzmacniacza zajął prawie całą tylną ściankę. Wzmacniacze o mocy 300 W RMS pracują w klasie D, wysoka sprawność pozwoliła zrezygnować z wyprowadzenia na zewnątrz radiatorów.

Standardowe wejścia obejmują tylko parę gniazd RC, za pomocą których subwoofer przyjmie albo sygnał stereofoniczny, albo LFE, a trzy podobne pokrętła pozwalają na klasyczną regulację poziomu, częstotliwości granicznej i fazy. Automatyczny układ zabezpieczeń chroni przed przesterowaniem (soft clipping) i przekroczeniem krytycznej temperatury.

Prawa akustyki nie przeszkadzają ustalać dowolnych kształtów obudów subwooferowych i producenci czasami korzystają z tej swobody szukając formy oryginalnej i intrygującej (np. subwoofery kuliste) albo praktycznej i przystosowanej do konkretnego sposobu instalacji (np. subwoofery płaskie, które można położyć lub powiesić). Jednak większość trzyma się schematu chyba najbardziej uniwersalnego i najłatwiej akceptowalnego przez większość klientów. Spośród wszystkich prostopadłościanów, za sześcianem przemawia przecież sama geometria - sześcian ma największą objętość przy danej powierzchni (ścianek), więc będzie też miał najlepszy stosunek "wielkości użytecznej" do "wielkości obserwowanej".

Oczywiście objętość musi być dopasowana do parametrów głośnika, ale w nowoczesnych konstrukcjach udaje się ją ograniczyć na tyle, że wymiary przedniej ścianki wyglądają na dopasowane do średnicy głośnika; warto zwrócić uwagę, że w subwooferach aktywnych stosunek powierzchni membrany do objętości obudowy jest znacznie wyższy niż w konwencjonalnych, biernych zespołach głośnikowych, czyli głośnik o danej wielkości wymaga mniejszej objętości, niż byłaby konieczna (statystycznie) w typowej kolumnie.

Klasyczny zestaw trzech regulacji - poziom, częstotliwość filtrowania, faza; wejścia tylko niskopoziomowe, wystarczą we wszystkich systemach wielokanałowych i w połowie systemów stereofonicznych; firmową specjalnością jest opcjonalny system PBK (korekcji charakterystyki).

Klasyczny zestaw trzech regulacji - poziom, częstotliwość filtrowania, faza; wejścia tylko niskopoziomowe, wystarczą we wszystkich systemach wielokanałowych i w połowie systemów stereofonicznych; firmową specjalnością jest opcjonalny system PBK (korekcji charakterystyki).

Parametry głośników stosowanych w subwooferach są dopasowane do takiej sytuacji, ale to aktywność stwarza warunki do takiego dopasowania i właśnie redukcji objętości, w porównaniu z konstrukcją pasywną. Co w tym kontekście oznacza "aktywność"? Nie tylko to, że razem z głośnikiem jest wzmacniacz, ale przede wszystkim - że jego charakterystyka jest dopasowana do charakterystyki głośnika, a więc ta druga jest skorygowana w taki sposób, aby osiągnąć niższą częstotliwość graniczną.

Z tą korekcją nie można przesadzać, aby nie przeciążyć głośnika nadmierną mocą (amplitudą) czy zbyt małą objętością nie pogorszyć odpowiedzi impulsowej (większą mocą nie będzie już można jej poprawić), ale właśnie tym sposobem subwoofery aktywne mogą osiągać niskie częstotliwości graniczne przy relatywnie umiarkowanych gabarytach. Jeżeli jednocześnie mają wspinać się na wysokie poziomy maksymalnego ciśnienia akustycznego, wzmacniacz musi mieć dużą moc, którą będzie dostarczał, a głośnik dużą moc, którą będzie mógł przyjąć.

SUB 8, 10, 12

- Dolna częstotliwość graniczna (-6 dB) [Hz]: 18; 18; 18
- Zakres regulacji filtrowania (-6 dB) [Hz]: 40-180; 40-170; 40-150
- Poziom maksymalny (1 m) [dB]: 115; 117; 120
- Wymiary (WxSxG) [cm]: 27 x 26 x 28; 33 x 28 x 32; 39 x 33 x 37
- Masa: Masa [kg] 11,3; 13,6; 18,6

Ceny:

- SUB 8: 3400 zł

- SUB 10: 4000 zł

- SUB 12: 4000 zł

Parametry
PARADIGM Monitor Sub 8, Sub 10, Sub 12
Poziom max. (dB) 0
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Paradigm MONITOR SUB 8, SUB 10, SUB 12

Mamy bardzo dobrą wiadomość dla tych, którzy szukają subwoofera niedużego, estetycznie co prawda mało efektownego, nie najtańszego, ale zaskakująco wydajnego - zarówno pod względem osiągania bardzo niskiej częstotliwości granicznej, jak też wysokiego poziomu głośności (maksymalne SPL, które ustalamy przy 50 Hz). Otóż najmniejszy z całej serii, SUB 8, imponuje rozciągnięciem charakterystyki, nie ustępując w tej mierze ani odrobinę większym SUB 10 i SUB 12.

Producent podaje, że "rozciągnięcie niskich częstotliwości" sięga do 19 Hz, 17 Hz i 16 Hz (odpowiednio dla SUB 8, SUB 10 i SUB 12), według normy DIN (ale bez podania jej numeru). Wydaje się to mało wiarygodne, albo budzi podejrzenia, że norma mówi o spadku np. 20 dB, tymczasem... spadek -6 dB, odnoszony do szczytów charakterystyk, notujemy dla wszystkich subów Paradigma rzeczywiści poniżej 20 Hz (w okolicach 18 Hz), natomiast przy 20 Hz spadki wynoszą tylko -3 dB! Kto chce mieć gwarancję, że subwoofer pokrywa całe pasmo akustyczne, ma ją właśnie tutaj.

Aby uzyskać takie rezultaty z niewielkich systemów zamkniętych, konieczna była oczywiście poważna korekcja charakterystyki - sam układ akustyczny głośnika w obudowie dałby znacznie wcześniejszy spadek. Przetwarzanie tak niskich częstotliwości "eksploatuje" głośnik (wymusza dużą amplitudę membrany) nawet przy umiarkowanych mocach. Wydawałoby się więc, że Paradigmy, a zwłaszcza SUB 8, ustąpią pola pod względem maks. SPL, ale i tutaj wszystkie dają radę, ba - szaleją. Nie osiągają już takich samych pułapów, gdzieś przecież musi "wyjść" zróżnicowanie ich konstrukcji i wielkości.

Nawet przy takim samym module bardzo silnego wzmacniacza osiągają więc odpowiednio - od najmniejszego do największego - 114 dB, 117 dB i 120 dB. Każdy, w swojej klasie wielkości, jest rekordzistą. Regulacja fi ltrowania pozwala przesuwać spadek -6 dB na górnym zboczu od ok. 40 Hz do ok. 180 Hz dla Sub 8 i Sub 10, oraz do ok. 150 Hz dla Sub 10. To kolejne dobre wiadomości - zakres regulacji jest nawet szerszy niż w deklaracjach producenta i szerszy niż w subwooferach konkurencji.

Szczególnie cieszy możliwość bardzo niskiego fi ltrowania, co wraz z niską dolną częstotliwością graniczną pozwala dostroić SUB-y w systemach stereofonicznych do współpracy z dowolnymi kolumnami głównymi, którym "brakuje" tylko najniższego basu - mogą uzupełnić przetwarzanie o dokładnie najniższą oktawę 20-40 Hz. Oczywiście każde inne, wyższe fi ltrowanie jest możliwe. Wszystkie Monitory SUB okazują się być subwooferami bardzo wszechstronnymi i efektywnymi, w zasadzie takich charakterystyk można by sobie życzyć w przypadku konstrukcji najwyższej klasy.

Różnicuje je maksymalny SPL, więc wybór konkretnego modelu będzie zależał głównie od wielkości pomieszczenia i potencjału całego systemu, ale najniższy bas będzie z nami zawsze, gdy tylko odpowiedni sygnał popłynie z procesora lub przedwzmacniacza. Procentuje zastosowanie 300-watowych wzmacniaczy nawet w najmniejszej konstrukcji, wytrzymałość 8-calowego głośnika też jest godna podziwu.

Paradigm doskonale opanował subwooferową "inżynierię", nie angażując się specjalnie w ich atrakcyjny wygląd.

PARADIGM testy
CTA408
COPLAND
CTA408
Wzmacniacze stereo

Nawet najsłynniejszym i największym firmom sukces nie jest dany raz na zawsze. Pojawiają się, trwają, a potem (nie)spodziewanie znikają. Historia Coplanda jest wyboista, usłana wzlotami i... W latach 80. Copland wyrósł na autorytet w dziedzinie wzmacniaczy, sławę przyniosły mu modele CTA401 oraz CTA501. W latach 90. rozbudowano ofertę, również o odtwarzacze CD. Dzisiaj jest ona ponownie skupiona na wzmacniaczach (jedyny wyjątek to przetwornik cyfrowo-analogowy DAC215); mamy do wyboru dzielony CTA305/CTA506 oraz zintegrowane CTA405 (dostępny w dwóch odmianach) i CTA408 - najnowszy w ofercie.

E-480
ACCUPHASE
E-480
Wzmacniacze stereo

Accuphase w zasadzie nie wywołuje wśród audiofilów kontrowersji. Wszyscy tę markę znają i szanują, chyba każdy chciałby mieć jakiegoś "Accu", ale na takie "szczęście" potrzeba więcej kasy. Firma zasłużyła sobie na taką reputację 40-letnią historią, konsekwentnie wysoką jakością dźwięku, będącą pochodną technicznej solidności, staranności i fachowości projektantów, co z perspektywy naszych testów widać też w pomiarach laboratoryjnych. Każdy może słyszeć "po swojemu", ale obiektywne parametry zaświadczają, że pochwały dla brzmienia nie są w tym przypadku ani trochę naciągane.

SV-200
VINCENT
SV-200
Wzmacniacze stereo

Wzmacniacze w formatach charakterystycznych dla kompletnych miniwież widzimy ostatnio coraz częściej. Vincent SV-200 wchodzi w ten nowoczesny nurt z rozwagą i elementami konserwatywnymi. Kompaktowa obudowa z jednej strony, z drugiej – klasyczny układ obudowany ostrożnie kilkoma dodatkami. Wyłania się z tego bardzo atrakcyjny produkt, bowiem SV-200 ma w zanadrzu jeszcze co najmniej jedną gorącą niespodziankę. Aby zachęcić i podkreślić audiofilskie ambicje, Vincent proponuje znany u siebie klimat – lampy, a dokładnie konstrukcję hybrydową. W każdym takim przypadku Vincent eksponuje lampy przysunięte do przedniej ścianki i widoczne przez okrągłe okno, a na dodatek dodatkowo podświetlone.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu