DEFINITIVE TECHNOLOGY
W9

Urządzenia do strumieniowania muzyki firmy Definitive Technology opierają się na opracowaniach udostępnianych przez firmę DTS, znanych pod nazwą Play-Fi. Z tej platformy korzysta kilku znanych producentów, m.in. Anthem, Martin Logan, McIntosh, Polk Audio i Paradigm. Aplikację do obsługi Play-Fi można zainstalować na urządzeniach przenośnych z systemami iOS i Android oraz na komputerach PC. Korzyść z jednego typu aplikacji dla wielu urządzeń jest taka, że można je swobodnie łączyć w ramach jednego systemu multiroom. Od strony urządzenia sterującego i użytkownika strefowanie i obsługa wyglądają tak samo.

Nasza ocena
Wykonanie
Wzornictwo konwencjonalne, konstrukcja oparta na solidnej, metalowej ramie. System akustyczny z parą układów dwudrożnych i parą dodatkowych szerokopasmowych.
Funkcjonalność
Łatwa instalacja i obsługa dzięki aplikacji DTS Play-Fi, w jej ramach również wersja na Kindle Fire. Możliwość elastycznego łączenia w systemie urządzeń kilku marek. Brakuje BT i AirPlay.
Brzmienie
Swobodne, lekkie, przejrzyste; bogata, szczegółowa góra i przyjemny, płynny basik.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

W ofercie Definitive znajdziemy dwa głośniki bezprzewodowe (testujemy już drugi), oprócz nich są też dwa systemy składające się z soundbara i subwoofera, także zgodne z Play-Fi. Przydatne mogą okazać się również strefowy wzmacniacz i przedwzmacniacz – to urządzenia, które pomagają włączyć w sieć zwyczajne głośniki lub całe systemy audio.

Wzmacniacz W amp strumieniuje pliki z sieci, konwertuje, wzmacnia i zasila parę głośników; przedwzmacniacz W ma tylko wyjście liniowe, które można podłączyć do jednego z wejść zwykłego zestawu hi-fi. DTS Play-Fi zapewnia strefowość dla ośmiu sieciowych głośników/odbiorników. Definitive Technology W9 jest przedmiotem kanciastym.

W ostatnich miesiącach miałem do czynienia z wieloma konstrukcjami tego typu i taki tradycyjny dizajn okazuje się w tej grupie dość egzotyczny. Całkiem ciężką konstrukcję oparto na metalowej podstawie. Maskownica jest czarna, górny panel wykonano z pleksi. Z przedniej części ramy wystaje minipółeczka, na której ulokowano cztery przyciski do obsługi głośności oraz "mechaniki". Ten prosty pomysł oznacza łatwość w sięganiu po funkcje.

Półeczkę wykonano z metalu, jest solidna – jak reszta obudowy. Pod maskownicą, na przedniej ściance, znajdują się dwa, 13-cm głośniki nisko-średniotonowe oraz (rozsunięte na boki) 2,5-cm aluminiowe kopułki wysokotonowe. Dołożono do tego jeszcze parę 5-cm głośników szerokopasmowych, zamontowanych na bocznych ściankach – realizują one założenia technologii Tri-polar, czyli po prostu rozszerzają charakterystykę promieniowania, aby głośnik było dobrze słychać z różnych stron.

Amplifikację wykonano równie skrupulatnie, stosując 6-kanałowy wzmacniacz, z końcówkami niezależnymi do każdego głośnika. Końcówki 70 W są przeznaczone do pracy z wooferami, pozostałym czterem głośnikom wystarczy po 10 W.

Dostęp do bezpośredniego sterowania W9 mamy za pośrednictwem czterech przycisków znajdujących się na metalowej ramie obudowy. Mało finezyjne, ale bardzo wygodne.

Dostęp do bezpośredniego sterowania W9 mamy za pośrednictwem czterech przycisków znajdujących się na metalowej ramie obudowy. Mało finezyjne, ale bardzo wygodne.

Definitive Technology W9 komunikuje się przez LAN oraz WLAN, nie ma modułu BT, obsługuje (oprócz Play-Fi) także standardowy protokół DLNA. Gniazda podłączeniowe znajdują się we wgłębieniu w tylnej części kolumny, tuż nad linią metalowej ramy. Przygotowano dwa wejścia audio, cyfrowe (światłowodowe) oraz analogowe (mini-jack). Zaaplikowane w tym miejscu USB stosuje się wyłącznie do aktualizacji oprogramowania (w tym celu łatwiej posłużyć się dedykowaną aplikacją) oraz jako źródło zasilania, np. by podładować smartfon.

Niebieski przycisk odpowiada za system WPS. Aplikację Play-Fi można zainstalować na urządzeniach mobilnych z Androidem czy iOS, komputerach PC oraz czytnikach Kindle Fire. Aplikacja jest łatwa do obsługi zarówno na poziomie konfiguracji multiroom, jak i samej obsługi urządzeń; umożliwia ustawienie ośmiu niezależnych stref. Pozwala także włączyć dwa Definitive Technology W9 w tryb pary stereofonicznej.

Podczas obsługi ze smartfona lub tabletu funkcjonalność Play-fi jest nieco inna niż przy użyciu komputera. Na smartfonie dostęp do źródeł (również radia internetowego, serwisów muzycznych, dysków NAS) mamy z poziomu aplikacji. Można uznać, że to standardowe rozwiązanie. W przypadku komputerów PC aplikacja pełni rolę "bramy" lub dodatkowej karty dźwiękowej, wymaga tylko aktywacji zadanego głośnika, a później przekazuje do niego każdy sygnał z dowolnego oprogramowania; czy będzie to YouTube, Spotify, czy odtwarzacz plików audio. Zestawienie Definitive Technology W9 z protokołem Play-Fi pozwala na strumieniowanie i odtwarzanie plików o parametrach do 24 bit/192 kHz.

Odsłuch

Definitive Technology W9 powitał mnie dźwiękiem lekkim, przestrzennym i otwartym. Siedząc na wprost urządzenia naprawdę miałem wrażenie, że muzyka gra ze sceny. Zarysowane były szerokość, wysokość, czułem oddech, muzycy i instrumenty mieli swoje miejsca. Sam fakt, że dźwięki "odklejały" się od głośnika, jest znakomitym osiągnięciem. Wspierała to niezła dynamika, nieszykująca nam efektów spektakularnych, ale zapewniająca swobodę działania.

Brzmienie było szybkie i pewne, bez ociężałości i napięcia. Musiało się do tego dołożyć również dobre zrównoważenie. Średnica wybrzmiewała spokojnie i chłodno, grała dość szczupłymi dźwiękami, więc można by sobie życzyć nieco lepszego wypełnienia, dającego więcej siły i wigoru, jednak to właśnie owa lekkość przyczyniła się do wykreowania tak udanej przestrzenności i przejrzystości.

Definitive Technology W9 gra w dystansie do słuchacza, ale i tak wszystko słychać doskonale. Na górze pasma pokazuje się bogactwo niezrównane w tym teście, wysokie tony skrzą się szczególikami, chociaż nie zostały wyeksponowane.

Bas był daleki od wszelkiej "znakomitości", a zwyczajnie bardzo przyjemny. Bez wielkiej porcji "mięcha", bez niskich zejść, nawet bez twardych konturów, dostajemy zmiękczony, lecz dobrze prowadzony, płynny basik, proporcjonalny i naturalny w przypadku takiego urządzenia.

W9 łączy się przez WLAN lub LAN, nie ma modułu BT. Do obsługi muzyki zastosowano aplikację DTS Play-Fi. Lokalnie do W9 można podłączyć dwa urządzenia - jedno wejściem cyfrowym, drugie analogowym.

W9 łączy się przez WLAN lub LAN, nie ma modułu BT. Do obsługi muzyki zastosowano aplikację DTS Play-Fi. Lokalnie do W9 można podłączyć dwa urządzenia - jedno wejściem cyfrowym, drugie analogowym.

- Komunikacja WLAN, LAN
- Sposoby strumieniowania DLNA, DTS Play-Fi
- Pliki wysokiej rozdzielczości 24 bit/192 kHz
- Wejścia 1 x cyfrowe światłowodowe,
- 1 x analogowe mini-jack audio
- Podłączenia 1 x RJ45 LAN, 1 x USB serwisowe
- Wymiary (szer. x wys. x gł.) [mm] 420 x 189 x 185
- Masa[kg]: 7,8

Grzegorz Rogóż

DEFINITIVE TECHNOLOGY testy
Ottava SC-C50
TECHNICS
Ottava SC-C50
Głośniki bezprzewodowe

Kiedy kilka lat temu Technics wracał po długiej nieobecności na rynek audio, na pierwszym etapie przypominania o sobie postawił przede wszystkim na sprzęt wysokiej klasy - powiedzmy nawet, że hi-end. Gdy wszyscy już ochłonęli i zrozumieli, z jaką potęgą mają do czynienia, Technics zajął się (jak to zresztą zaplanował) projektami praktyczniejszymi, a więc w cenach przystępniejszych. Wciąż jednak obowiązuje podział na Panasonica i Technicsa, z których ten drugi ma przywilej oznaczać produkty z wyższej półki. Seria Ottava o pomysł na nowoczesne audio, którego podstawową cechą ma być kompletność, bo chociaż urządzenia mają zróżnicowane formy, to wszystkie można podciągnąć pod hasło all-in-one. W każdym zestawie/ urządzeniu jest źródło, wzmacniacz, głośniki - w jednej lub w kilku obudowach.

Music 5
DYNAUDIO
Music 5
Głośniki bezprzewodowe

Popularność głośników bezprzewodowych jest tak ogromna, że skłania do ich produkowania również firmy, które wcześniej z urządzeniami audio nie miały żadnego doświadczenia, a z dźwiękiem o tyle, o ile był to np. dźwięk odkurzacza lub ekspresu do kawy. Jest jednak wiele udanych, grających na różne sposoby. Jednak najpewniejszym sposobem, gdy nie chcemy długo szukać, jest zwrócenie się do jednego z głośnikowych specjalistów. Wiedza z tej dziedziny najlepiej zaprocentuje również tutaj, a jednym z niekwestionowanych autorytetów jest Dynaudio. Rok temu zaprezentowała całą rodzinę Music. Składa się ona z czterech modeli – od najmniejszego, mieszczącego się niemal w dłoni Music 1, aż po giganta Music 7. Testowaliśmy już Music 3, teraz sięgamy na wyższą półkę.

Pulse 2i
BLUESOUND
Pulse 2i
Głośniki bezprzewodowe

Jeszcze zanim idea sieciowych rozwiązań multiroom opanowała całą branżę, Bluesound zajął ważne miejsce na tym rynku nie tylko z produktami, ale też z wizerunkiem marki skupionej na nowej koncepcji. Pomysł szybko rozprzestrzenił się poza "grajki" samego Bluesounda, objął sprzęt Hi-Fi współpracującej marki NAD, a nawet zespoły głośnikowe Dali. Bluesound podszedł do tematu kompleksowo - podjął się stworzenia rozwiniętego systemu, którego głośnik bezprzewodowy byłby tylko i aż elementem, ale samodzielnym, funkcjonującym zarówno w pojedynkę, jak i w całym zespole. Przygodę z tym sprzętem można zaczynać od różnych urządzeń, my zajmujemy się największym głośnikiem nowej serii "Gen2i" - Pulse 2i.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu