AUDIO-TECHNICA
AT-LP120 USB

Audio-Technica kojarzy się audiofilom najbardziej ze słuchawkami, ewentualnie wkładkami gramofonowymi, montowanymi jako wyposażenie wielu gramofonów innych firm. Audio-Technica produkuje jednak też całe gramofony, choć ich oferta nie jest bogata, dlatego też mniej znana na rynku. Są to trzy modele: AT-LP60USB - bardzo prosta konstrukcja, kosztująca zaledwie kilkaset złotych; AT-LP1240 - najdroższy i najbardziej zaawansowany produkt adresowany do profesjonalnego rynku DJ; a także AT-LP120USB - "pośredni" , przedmiot naszego testu.

Nasza ocena
Wykonanie
Duża i ciężka konstrukcja, proste ramię z odłączaną metalową główką, wbudowany przedwzmacniacz MM oraz przetwornik A/C 16 bitów/48 kHz.
Funkcjonalność
Elektroniczna kontrola prędkości obrotowej silnika, dwa tryby pracy przedwzmacniacza (korekcja lub wyjście phono), łatwe w obsłudze regulacje, pokrywa w komplecie.
Brzmienie
Ekstremalna wersja winylowego brzmienia – zagęszczone na średnicy, z mocnym basem i przygaszoną górą, swoim sposobem przekazuje dużo treści i emocji.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Już sam symbol zdradza, czego możemy się spodziewać. Zacznijmy jednak od tego, że pierwszy rzut oka na gramofon Audio-Technica AT-LP120 USB przywodzi na myśl świat analogu z lat 70. - duża, gruba obudowa, a przede wszystkim talerz z charakterystycznym "kropelkowym" kołnierzem. Styl stylem, lecz nie mniej ważna jest technika, a LP120USB jest najcięższy z całej czwórki (waży ponad 10 kg), co zawdzięcza głównie masie samego chassis.

Biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy, Audio-Technica AT-LP120 USB nie jest być może konstrukcją na wskroś audiofilską, ale kosztuje niewiele, a w niektórych aspektach konstrukcyjnych oferuje więcej niż niektóre znacznie droższe gramofony.

Wszystkie elementy wtopiono w jedną bazę, bez odsprzęgania napędu od ramienia. Nad stabilnością obrotów czuwa układ kwarcowy wraz z lampą stroboskopową - o czym za chwilę. Talerz wykonano z dość cienkiego odlewu aluminiowego, przed uruchomieniem gramofonu trzeba go umieścić na trzpieniu silnika. Producent dodaje także miękką, winylową matę. Ten gramofon nie jest, niestety, typem urządzenia, które byłoby gotowe do pracy zaraz po wyjęciu z kartonu. Oprócz wspomnianego talerza oraz górnej pokrywy, musimy poświęcić LP120USB trochę czasu, aby wszystko złożyć i wyregulować.

Czytaj również: Jakie rodzaje napędów występują w gramofonach?

Staranne wykonanie z kompletem regulacji - w tym z bardzo wygodnym pokrętłem antiskatingu.

Staranne wykonanie z kompletem regulacji - w tym z bardzo wygodnym pokrętłem antiskatingu.

Montaż i regulacja

Konstrukcja ramienia gramofonu Audio-Technica AT-LP120 USB to stalowy okrągły profil "S", w który jest wkręcona porządnie wykonana, metalowa główka. Na czas transportu jest ona jednak demontowana i od tego należy rozpocząć całą zabawę. Na szczęście wkręcono i ustawiono już wkładkę (w komplecie otrzymujemy całkiem dobry model AT95E typu MM) i choć przegub łączący ramię z główką jest sztywny, to niektórym, zwłaszcza zaawansowanym miłośnikom winyli, może przyjść do głowy chęć precyzyjnego ustawienia lub choćby korekty wkładki - i nie będzie to wcale błąd.

Kolejny etap to wkręcenie przeciwwagi i wyregulowanie siły nacisku igły. Pomaga w tym podziałka (w gramach) i szczegółowa instrukcja obsługi. Znowu szukając większej dokładności, możemy się posłużyć choćby najprostszą, plastikową wagą wychyłową.

Ramię zostało wyposażone w zintegrowany system antiskatingu (znów łatwa regulacja pierścieniem). Producent przewidział także możliwość zmiany wysokości ramienia (przyda się, gdy np. zechcemy użyć innej maty), ale tego już w fabrycznym zestawie, na szczęście, nie trzeba ruszać.

Czytaj również: Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?

Audio-Technica to jeden z największych producentów wkładek - zatem nic dziwnego, że jednej z nich użyto w firmowym gramofonie.

Audio-Technica to jeden z największych producentów wkładek - zatem nic dziwnego, że jednej z nich użyto w firmowym gramofonie.

Audio-Technica, czyli dzieje się...

W porównaniu z gramofonami, w których jedynym elementem jest włącznik On/Off, w modelu Audio-Technica AT-LP120 USB dzieje się wyjątkowo dużo. Wspomniałem o okrągłych znacznikach na talerzu i lampie stroboskopowej (wbudowany jest w nią także wyłącznik urządzenia w formie pierścienia, co nie jest jednak zbyt wygodne) - dziś taki układ to rzadkość, a kiedyś coś oczywistego. Rzucając światło na umieszczone na obracającym się talerzu wzory, lampa stroboskopowa pozwala kontrolować prędkość obrotową. Do jej regulacji służy suwak. Oprócz manualnego trybu pracy, możemy zdać się jednak na automat (choć okazało się, że prędkość 45 obr./min sprawiała mu czasem nieco kłopotów...).

Audio-Technica AT-LP120 USB  pracuje z prędkościami 33, 45 oraz 78 obr./min, stosowną możemy łatwo wybrać dwoma przyciskami. Płynna regulacja działa w trybach +/- 10% oraz +/-20 %. Na tym nie koniec, bo talerz może się obracać w dwóch kierunkach, co oczywiście znajdzie raczej sporadyczne zastosowanie. Jest jeszcze jeden drobiazg, o którym warto wspomnieć - lampka pomocnicza "Target" wysuwana niczym peryskop i wycelowana w ślad pracy wkładki (gdy jest ciemno, łatwiej znaleźć pożądane miejsce na płycie).

Gramofon podłączymy za pomocą zintegrowanych kabli RCA do wejścia Phono lub zwykłego złącza liniowego we wzmacniaczu, bowiem Audio-Technica AT-LP120 USB ma zintegrowany układ przedwzmacniacza korekcyjnego dla wkładek MM. Stosowny tryb pracy wybierzemy miniaturowym przełącznikiem, obok którego znajduje się jeszcze port USB (typ-B) przeznaczony do podłączenia komputera. Wbudowany przetwornik ma rozdzielczość 16 bitów/48 kHz.

Czytaj również: Co to jest moment obrotowy gramofonu?

Główka jest solidna, została wykonana z grubego materiału, wkręcona do ramienia przegubowym złączem.

Główka jest solidna, została wykonana z grubego materiału, wkręcona do ramienia przegubowym złączem.

Odsłuch

Jaka jest nadrzędna cecha, której oczekujemy w przypadku gramofonu? Jeśli odpowiedzią będzie "średnica", to można darować sobie dalszą lekturę (tego opisu oraz całego testu) i udać się prosto do sklepu po zakup AT-LP120USB. Coś więcej? Bardzo proszę.

Brzmienie gramofonu Audio-Technica AT-LP120 USB otwiera (i zamyka) środek pasma. Nie oznacza to, że w jakiś katastrofalny sposób skraje pasma wyparowują, ale ich udział jest znacznie mniejszy. Natomiast środek jest rozpalony, pełen emocji, wyrazisty. Jest tak sugestywny, że chciałoby się powiedzieć, że żaden format cyfrowy nie może się z tym równać. Jest gęsto, przejmująco, ale i czytelnie, z dobrą dynamiką. Nawet intensywne szumy i trzaski zużytej mocno płyty nie odbierają przyjemności słuchania. Jest w tym oczywiście pewna dawka ciepła.

Nie ma tu w ogóle mowy o metaliczności czy rozjaśnieniach, skoro góra pasma jest wycofana. Można ją nazwać delikatną, subtelną, ale zwyczajnie jest jej mało. Ostatecznie to ewidentne, a zarazem bezbolesne. Tak mocna "analogowość" nie może boleć, chociaż nie każdego musi oczarować.

Bas jest lekko pogrubiony, zaokrąglony, i chociaż ten zakres też ustępuje pola średnicy, to już wnosi do muzyki znacznie więcej niż wysokie tony. To granie w utartej, "winylowej" manierze wpływa także pozytywnie na maskowanie niedoskonałości, nie tylko czysto realizacyjnych, ale wynikających również ze zużycia płyty (często już "przepracowanej"). Gramofon Audio-Technica AT-LP120 USB może dać dużo przyjemności, umożliwia długie sesje odsłuchowe, a możemy je także traktować jako przyjemne tło.

Czytaj również: Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?

Lampa stroboskopowa pozwala kontrolować dokładność obrotów talerza.

Lampa stroboskopowa pozwala kontrolować dokładność obrotów talerza.

Radek Łabanowski 

Parametry
AUDIO-TECHNICA AT-LP120 USB
Produkowany Tak
Napęd Bezpośredni
Ramię Proste
Ilość składników 0
Prędkość obrotowa 33 45 78
Typ wkładki MM
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
AUDIO-TECHNICA testy
Innovation Basic
CLEARAUDIO
Innovation Basic
Gramofony

Statystyczny Kowalski (i Nowak) miał w ciągu ostatnich kilku lat wiele okazji, aby zainteresować się winylami. Wraz z tanimi gramofonami trafiły one pod strzechy, a wcześniej były widywane wyłącznie w niszowych sklepach lub na giełdach. Pojawiły się w elektromarketach, salonikach z prasą, a nawet obok proszków do prania. Doświadczenia mogą być bardzo różne, ale jeśli choć trochę z kultury słuchania, towarzyszącej gramofonowi, pozostanie z nami na dłużej, to na pewno nikomu nie zaszkodzi, a co najmniej pozostaną wspomnienia.

C558
NAD
C558
Gramofony

NAD znacznie poszerzył swoje horyzonty, swobodnie porusza się w nowoczesnych rozwiązaniach strumieniowych, a dla miłośników czarnej płyty ma trzy świeże modele należące do serii Classic: najtańszy C556, najdroższy C588 oraz testowany C558. 

Miracord 50
ELAC
Miracord 50
Gramofony

Elac wrócił do gramofonów z pompą, wypuszczając piękny model Miracord 90 Anniversary, po czym wprowadził kolejne konstrukcje, już nieco tańsze - Miracord 70 oraz 50. Na tym nie koniec, bo na majowej imprezie w Monachium zaprezentowano kolejny Miracord - 60. Tymczasem prezentujemy model najtańszy, ale numer 50 ma swoją własną historię – to właśnie Miracord 50H, który był oferowany w latach 60. i 70. uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć niemieckiej techniki gramofonowej i przykład niemieckiej solidności, bo wiele egzemplarzy 50H wciąż działa.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu