Nawet biorąc pod uwagę umiarkowaną wielkość, taki luksus w cenie 3200 zł za parę to duże osiągnięcie, ale do takiego stylu firma już nas przyzwyczaiła. W każdym zakresie cenowym bryluje świetnym wyglądem, z techniką też nie jest na bakier, a jeżeli szukacie czegoś większego, to wystarczy dołożyć 800 zł, a kupicie równie piękne i już "pełnowymiarowe" Silver 100; na pewno warto to rozważyć...
A nawet jestem przekonany, że Silver 100 sprzedaje się lepiej niż Monitor Audio Silver 50, które my wybraliśmy do testu z powodów formalnych - ceny mieszczącej się w założonym przedziale. Gdybym jednak miał rekomendować, biorąc pod uwagę uniwersalność, to stawiałbym na Silver 100.
Takie maleństwa, jak Silver 50, Demand 9, Bowers 607 (mniejszy od testowanego tutaj 606), a tym bardziej mikre Demandy 7, mają już zwykle poważne ograniczenia w dynamice i przetwarzaniu basu, nadając się do małych pomieszczeń i zadań "drugoplanowych", a nie do głównego systemu stereo u wymagającego audiofila. Chyba że... dodamy do nich subwoofer, od czego większość jednak stroni.
Można nimi zrobić apgrejd niejednego minisystemu - mają one często całkiem niezłą elektronikę, ale słabiutkie głośniczki. Małe monitory mogą też pełnić rolę głośników efektowych w systemach kina domowego, jednak w serii Silver jest też specjalny głośnik surroundowy FX. Seria Silver jest więc bardzo obszerna, zawiera też dwa modele głośników centralnych i subwoofer, a więc w sumie 9 modeli.
Porównując to do liczebności (znacznie mniejszej) nowych serii u poważnych konkurentów, wygląda na to, że Monitor Audio wyjątkowo dobrze czuje się w tym segmencie rynku, starając się zaspokoić wszelkie potrzeby, nawet marginalne, i wygrywać pierwsze wrażenie zarówno efektownym wyglądem, jak i dużym wyborem - również w zakresie oferowanych wersji wykończenia.
Czytaj również: Co to jest obudowa kompaktowa?
Obudowa Silver 50 jest dostępna w czterech wersjach kolorystycznych; zarówno fornirowanych, jak i lakierowanych "na gładko" (matowo). W każdym wariancie prezentuje się słodko.
Monitor Audio Silver 50 - obudowa i aluminiowe membrany
Monitorki Monitor Audio Silver 50 są dostępne w czterech wersjach kolorystycznych: trzy w naturalnym fornirze (kolory palisandrowy, dębowy, dąb lakierowany na czarno) i lakierowana na biało (półmat), która została dostarczona do testu, i taka jest też najbardziej promowana przez producenta. Trzeba przyznać, że wygląda najbardziej elegancko; w połączeniu z aluminiowymi elementami frontu ma wyjątkowy urok.
Pionowe krawędzie obudowy są zaokrąglone. Maskownica jest trzymana przez magnesy, ma bardzo niewielką grubość (6 mm), a mimo to jakiś mały feler w projekcie powoduje, że wprowadza wyraźne osłabienie na charakterystyce (patrz - pomiary). Ostatecznie szkoda z tego niewielka, bo chyba każdy użytkownik będzie chciał nie tylko słyszeć, ale i widzieć Silvery w najbardziej efektownej wersji - bez maskownicy.
Monitor Audio już dwie dekady temu stosował membrany aluminiowe w głośnikach nisko-średniotonowych; początkowo tylko w najlepszych konstrukcjach, ale był na tym polu jednym z pionierów. Dzisiaj aluminium nie jest już wielkim "halo" podstawowa technologia została opanowana przez wielu producentów, nie wiąże się z wysokim kosztami, jednak podobnie jak w przypadku membran celulozowych, membrana aluminiowa membranie aluminiowej nierówna.
Monitor Audio, chcąc pozostać przy tej technice, a jednocześnie iść do przodu i także różnicować jakość poszczególnych serii, konsekwentnie udoskonala membrany aluminiowe w tak zręczny sposób, że nie tylko przynosi to poprawę ich własności mechaniczno-akustycznych, ale też przyczynia się do tego, że wizualnie są jeszcze bardziej atrakcyjne.
Odmiana RST (z charakterystycznymi wgłębieniami) była już stosowana w poprzedniej edycji serii Silver, w ostatniej dodano do tego atrakcyjną oprawę głośnika wysokotonowego - ażurowa osłona pełni rolę akustyczną, jest też niewątpliwą dekoracją.
Czytaj również: Czy obudowa z membraną bierną to obudowa zamknięta?
Głośnik wysokotonowy to kopułka C-CAM, już bez żadnych wgłębień, za to z cieniutką warstwą złota (to już zabieg znany od bardzo dawna) i dodaną osłoną, pełniącą też rolę dyfuzora – znowu ładnie, oryginalnie i z akustycznym sensem.
Monitor Audio Silver 50 - mocowanie głośników i bas-refleks
Głośniki są mocowane w nietypowy sposób; wysokotonowy trzymany jest przez śrubę biegnącą przez całą głębokość obudowy, jej łeb widzimy więc na tylnej ściance. W większych Silver 200 "ujawniły się" też śruby mocujące głośniki niskotonowy i nisko-średniotonowy, ale tutaj nie widać śruby dla 14-ki - na jej wysokości znajduje się bowiem dość duża oprawka na gniazdo przyłączeniowe.
Mimo to głośnik nie jest przykręcany typowo do przedniej ścianki, być może krótsza śruba jest uchwycona przez specjalną wewnętrzną przegrodę, do której mamy dostęp po odkręceniu gniazda. Z kolei na froncie nie było już miejsca na bas-refleks, zresztą nawet gdyby takie się znalazło, konstruktor prawdopodobnie i tak by go nie wykorzystał, bowiem we wszystkich modelach serii Silver (podobnie jak u Bowersa w serii 600) bas-refleksy są wyprowadzone z tyłu.
Mimo to wciąż można by sugerować, że mały monitorek, przeznaczony do małych pomieszczeń, najprawdopodobniej zostanie ustawiony blisko ściany, a wtedy bas-refleks promieniujący do tyłu będzie kłopotem... Ale sam producent takie ustawienie przedstawia jako najbardziej właściwe. Potwierdzają to również nasze pomiary i odsłuchy: charakterystyka jest tak ułożona, że wzmocnienie niskich częstotliwości, będące skutkiem przysunięcia do ściany, może się przydać.
Bas-refleks zmieścił się na tylnej ściance "na styk", pomiędzy oprawą gniazda a śrubą mocującą. Tunel ma wyprofilowanie i bruzdy pomagające w redukcji szumów turbulencyjnych. Jego średnica wynosi 3,5 cm, długość 12 cm, co wraz z objętością obudowy ustaliło częstotliwość rezonansową przy 60 Hz.
Wysoko, ale to przecież maleństwo... Przy okazji - producent określa Monitor Audio Silver 50 mianem "ultra-compact", co niektórych może zmylić, jeżeli błędnie kojarzą "kompakt" z obudową zamkniętą. Tak się kiedyś mówiło, kiedy obudowy zamknięte były małe i pojęcia te się mieszały, ale "kompakt" znaczy po prostu "mały".
Czytaj również: Dlaczego otwór bas-refleks nie promieniuje w fazie przeciwnej do fazy przedniej strony membrany?
Wariant membrany nisko-średniotonowej stosowanej w serii Silver to C-CAM RST; C-CAM to określenie "podstawowej" techniki - aluminium pokrytego warstwą ceramiczną; natomiast RST odnosi się do widocznych wgłębień, które membranę usztywniają - możliwe jest więc uzyskanie zakładanej sztywności przy mniejszej masie.
Odsłuch
Przesiadka z 606-ek na Demandy 9 była przejściem między zupełnie różnymi stylami - od swobody, soczystości i lekkości do dyscypliny, zwartości i dociążenia. W takiej konfrontacji Demandy zaprezentowały poważny, stabilny środek pasma i mogłoby się wydawać, że w tym zakresie już nic więcej nie da się zrobić dla wrażenia spójności, plastyczności i "obecności".
Monitor Audio Silver 50 nie licytują się z Demandami na "masę" i wypełnienie dolnego środka, przesuwają wyżej środek ciężkości, inaczej rozkładają akcenty, jednak obydwie konstrukcje uznałbym za wyjątkowo uzdolnione i predestynowane do odtwarzania głosów - to najlepsi "wokaliści" w tym teście, a uszczegółowiając: Demand 9 to wokalista, a Silver 50 - wokalistka.
Demand wzmacnia głosy męskie, dodaje im głębi, uwypukla niski tembr, a Monitor Audio Silver 50 łączy płynność ze szczegółami artykulacyjnymi, przejawia jakby specjalną wrażliwość, gra "śpiewnie", komunikatywnie, łagodnie i miękko, nie przejawiając żadnej nerwowości ani przejaskrawiania, i chociaż w porównaniu z Demandami 9 gra jaśniej, to w skali bezwzględnej nie "ciągnie do góry".
Jeżeli Demandy porównałem do wytrawnej, gorzkiej czekolady, to Silver 50 otwierają bombonierkę; z każdym nagraniem pojawia się inny smak, ale zawsze jest on słodki i intensywny. Dla szukających pięknego, urzekającego, emocjonującego środka, nie znajdę w tym teście już nic lepszego.
Soczystość, plastyczność i właśnie subtelne dosłodzenie nie sprowadzają wszystkiego do jednego, powtarzającego się schematu, chociaż dodają coś specjalnego, co czyni to brzmienie rozpoznawalnym - jest ono dalekie zarówno od ocieplenia, jak i rozjaśnienia, ale także od... suchej, beznamiętnej neutralności.
Czytaj również: Co to jest główna oś odsłuchu?
Tylna ścianka jest mocno zagospodarowana: oprócz podwójnego gniazda na ozdobnej płytce i wyprofilowanego wylotu bas-refleks, powyżej widać jeszcze śrubę mocującą głośnik wysokotonowy.
Głosy, ale też wiele instrumentów, zostaje zręcznie wyodrębnionych, starannie ukształtowanych, przybliżonych. Co ciekawe, saksofon nie tylko "się obronił", ale zagrał wręcz ekscytująco, co może skorygować podejrzenie, iż Silver 50 mają środek ustawiony dość wysoko.
Owszem, wyżej niż w Demandach, a mimo to wystarczyło im substancji, aby wykonać to dość trudne dla monitorków zadanie. Saksofon wymaga siły tak od muzyka, jak i od kolumn, które go odtwarzają. Bez naturalnej wielkości i skali dynamicznej, ale z odpowiednią równowagą tonalną, wypełnieniem, harmonią i czytelnością - Silver 50 świetnie dały sobie radę.
Silver 50 realizuje najlepsze cechy, z jakich znamy Monitor Audio - z oczywistymi ograniczeniami dla tej wielkości monitorka.
W zamian ze specjalną stereofonią - jednocześnie szeroką (jak z 606-ek) i stabilnym pozycjonowaniem planu centralnego (jak z Demandów 9). Bas jest czytelny i delikatny, tym razem nie było go ani odrobinę za dużo (jednak przy ustawieniu daleko od ścian), więc w takiej sytuacji nawet nie proponuję eksperymentów z zamykaniem bas-refleksu (co warto rozważyć przy 606-kach), z tym zastrzeżeniem, że przy instalacji w "ciasnym" otoczeniu, na półce, na ścianie może to się okazać konieczne.
Sam jednak spróbowałem, przy monitorkach stojących na standzie - dźwięk zrobił się zbyt lekki, zbyt ofensywny w wyższych rejestrach średnicy, jednak mogę sobie wyobrazić (takiej próby już nie przeprowadzałem), że tak zmodyfi kowany profil dobrze pasowałby do systemu z subwooferem - Silver 50 to potencjalnie bardzo wysokiej klasy "satelity", zarówno do stereo, jak i konfi guracji wielokanałowych. Ale przede wszystkim to urocze, słodko brzmiące, uniwersalne, szerokopasmowe monitorki.