Co to jest główna oś odsłuchu?

Audio, zespoły głośnikowe

Główna oś odsłuchu to oś z najlepszą charakterystyką przetwarzania. Ale skąd użytkownik ma wiedzieć, gdzie ta oś się znajduje? Dla pojedynczego głośnika sprawa jest prosta - to oś wyprowadzona prostopadle z jego środka.

Tradycyjnym sposobem ustalania osi głównej dla układów dwudrożnych, dwuipółdrożnych i trójdrożnych jest wyznaczenie punktu pomiędzy głośnikiem wysokotonowym a nisko-średniotonowym (lub średniotonowym) i wyprowadzenie z tego punktu osi prostopadłej do przedniej ścianki... ale jeżeli zespół głośnikowy ma z premedytacją pochyloną obudowę, to właściwsze będzie ustalenie tej osi jako równoległej do podłoża.

W przypadku układów symetrycznych, z dwoma nisko-średniotonowymi (lub średniotonowymi) i wysokotonowym pomiędzy nimi, oś główną wyprowadzamy z centrum układu - a więc z głośnika wysokotonowego. Czasami wywołuje to konfuzję, bo niektóre wolnostojące kolumny z układem symetrycznym mają głośniki wysokotonowe na wysokości wyraźnie niższej, niż wysokość, na jakiej znajdują się uszy siedzącego słuchacza. Problem dotyczy też bardzo wysokich kolumn, z głośnikiem wysokotonowym znacznie powyżej uszu siedzącego słuchacza.

Często też konstruktor na osi głównej z premedytacją ustala charakterystykę z wyeksponowanymi wysokimi częstotliwościami, uzyskując najładniej zrównoważony przebieg pod kątem 15-30 stopni (w płaszczyźnie poziomej), i czasami dodaje do tego rekomendację ustawiania kolumn równolegle, a nie skręcania ich w stronę miejsca odsłuchowego - wówczas słuchacz znajduje się właśnie pod kątem 15-30 stopni względem osi głównych, biegnących "po bokach". Która więc oś powinna być uznana za osą główną - czy oś "konstrukcyjna", czy oś "najlepszej charakterystyki"?

Na zdjęciu kolumny głośnikowe mbl 101-Xtreme

Czytaj również:
Prawidłowe ustawienie zespołów głośnikowych
Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?
Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu