SONOS
Play 3

W kontekście historii tradycyjnych "analogowych" firm audio, 9-letni staż Sonosa to niewiele. Ale dla firmy zajmującej się od początku wyłącznie cyfrowymi systemami audio, to cała epoka. W tym czasie świat się przecież zmienił, a mimo to do dzisiaj wielu gigantów rynku zachowuje się tak, jakby strumieniowania sygnału jeszcze nie wynaleziono, a radio internetowe było abstrakcją dla hobbystów.

Nasza ocena
Wykonanie
Wygląda jak głośnik naścienny… skromny, ale wykonany bardzo przyjemnie.
Laboratorium
Strumieniowanie z PC, radio internetowe, bez radia FM i bez własnego wyświetlacza – tę rolę pełni np. smartfon, iPod lub ew. komputer. Pojedynczy gra mono, dwa zrobią stereo.
Brzmienie
Spójne, komunikatywne, a przy tym ma wreszcie tyle góry, ile trzeba.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Sonos Play:3 dołącza do już, wydawało się, kompletnej rodziny produktów, o których szeroko pisałem w "Audio" 12/2010. Luka znalazła się za pięciogłośnikowym przenośnym modułem Play:5, który, jakby nie patrzeć, jest dość spory. "Trójka" to samowystarczalna jednostka grająca, którą da się wcisnąć w każdy kąt.

Najkrócej rzecz ujmując - Sonos Play:3 to urządzenie zamieniające strumień cyfrowych danych pochodzących z Internetu (stacje radiowe, podcasty, serwisy muzyczne) lub z dysku twardego naszego komputera (mp3 itp.) na dźwięk. Do zarządzania możemy używać firmowego pilota, komputera PC/MAC lub czegoś z trójcy iPod/iPad/iPhone, a ostatnio (w związku z pojawieniem się nowej wersji oprogramowania) również smartfonów/ tabletów z Androidem.

Wszystko pięknie, trzeba jednak przyjąć do wiadomości trzy ważne rzeczy, determinujące sposób wykorzystania. Nie ma tu tradycyjnego radia FM, potrzebna jest więc komunikacja cyfrowa - albo WiFi, albo po kablu - do funkcjonowania bezprzewodowego potrzebny jest moduł Bridge. Po drugie, Sonos Play:3 nie ma własnego wyświetlacza. Po trzecie, to urządzonko jest monofoniczne! Transmisję stereo możemy odzyskać, łącząc ze sobą dwie "Trójki". Mając już dwie, jedną z nich można przenieść np. do łazienki i grać w dwóch pomieszczeniach mono, przy czym każdy z odbiorników może grać to samo albo co innego, ponieważ system jest do tego stworzony (multiroom).

Konstrukcja obudowy "Trójki" pozwala na jej eksploatację zarówno w położeniu poziomym, jak i pionowym (zależnie od ilości dostępnego miejsca), przy czym owo położenie jest rozpoznawane przez elektronikę, która modyfi - kuje nieco parametry DSP w celu uzyskania optymalnej charakterystyki dla danej pozycji. Gwintowany otwór w tylnej ściance umożliwia również montaż ścienny.

Układ głośnikowy w Sonos Play:3 jest z jednej strony okrojony do jednego kanału, z drugiej strony najbardziej zaawansowany w tym teście, co przekłada się na określone możliwości brzmieniowe. O ile bowiem pozostałe "radyjka" posługiwały się parą przetworników szerokopasmowych (po jednym w każdym kanale), aby zapewnić choćby byle jakie, ale jednak stereo, to w jednej "Trójce" siedzi jeszcze wartościowszy układ przetworników i wzmacniaczy. Jest tu bowiem układ dwudrożny z parą 7,5-cm nisko-średniotonowych, z wysokotonowym pomiędzy nimi, a każdy przetwornik ma własny wzmacniacze (w klasie D).

Sonos Play:3 jest to jedno z tych urządzeń, które grają lepiej, niż byśmy się spodziewali, oceniając je "na oko". Jako jedyne w tym teście jest monofoniczne, ale i jako jedyne ma dedykowany głośnik wysokotonowy, co przy bardzo dobrym zestrojeniu układu dwudrożnego daje doskonałe rezultaty.

W roli podręcznego źródła wiadomości radiowych i muzyki - nawet w mono - jest wyśmienite. Dwa w stereo deklasują konkurencję, ale cena za to jest wyraźnie najwyższa, poza tym wychodzimy z ram zintegrowanego systemu. Do kompletu najlepiej też dokupić moduł Bridge, który po podłączeniu do routera sieci domowej tworzy niezależne bezprzewodowe środowisko przesyłające sygnał audio do dowolnej liczby odbiorników.

Waldemar (Pegaz) Nowak

Parametry
SONOS Play 3
Produkowany Tak
Przedwzmacniacz gramofonowy Tak
Moc8 [W] 0
Moc4 [W] 0
Wyjście słuchawkowe Tak
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
SONOS testy
MCR-B370D
YAMAHA
MCR-B370D
Minisystemy

Prezentując po raz pierwszy system MusicCast, Yamaha przedstawiła wizję usieciowienia wszystkich swoich urządzeń. I trzeba przyznać, że z każdym rokiem się do tego celu przybliża. W sieciową pajęczynę nie załapały się dotąd jednak podstawowe modele każdej z głównych kategorii urządzeń, w tym dwa najnowsze i najtańsze minisystemy: MCR-B270D oraz MCR-B370D. Kierując się ceną, bierzemy do testu ten drugi, ale systemy różnią się właściwie tylko wykończeniem zespołów głośnikowych, które w przypadku MCR-B270D jest skromniejsze.

X-HM76
PIONEER
X-HM76
Minisystemy

Już sam podział, jaki wprowadza producent – na "microsystemy" i "kompaktowe komponenty" (a nie obejmuje to w ogóle "dużego" sprzętu o szerokości 43 cm) – zapowiada szeroki wybór. I faktycznie jest on imponujący, bowiem wliczając wszystkie warianty, liczy aż 24 propozycje. X-HM76 to jeden z droższych modeli, zwłaszcza w grupie tych miniwież, których elektronikę zaprojektowano w ramach pojedynczego urządzenia (Pioneer proponuje także miniwieżyczki ze wzmacniaczem i odtwarzaczem w oddzielnych obudowach). W X-HM76 może spodobać się wiele rzeczy, a niektóre walory są wręcz fantastyczne.

D-M41DAB
DENON
D-M41DAB
Minisystemy

Na duży wybór minisystemów Denona składa się pewna liczba podstawowych modeli, ich wersji funkcjonalnych i kolorystycznych. D-M41 znajduje się mniej więcej w środku oferty, dostępny jest w odmianie podstawowej z tunerem FM oraz rozszerzonej - z odbiornikiem cyfrowym DAB+ (i taka wersja jest przedmiotem testu). Możemy kupić samą jednostkę centralną, ale zgodnie z konwencją testu, bierzemy na warsztat cały zestaw - z firmowymi zespołami głośnikowymi. Ponadto w tym przypadku jest to opcja szczególnie wartościowa z uwagi na unikalny sposób akustycznego dopasowania elektroniki i głośników.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu