HARMAN/KARDON
HD 990

Dwa urządzenia z linii "990" – odtwarzacz Harman Kardon HD 990 i wzmacniacz HK 990 – są najnowszymi i najlepszymi stereofonicznymi komponentami Harmana. To ciekawy komplet - wzmacniacz kosztuje ponad 5000 zł, odtwarzacz niecałe 2000 zł. Czy można to więc uznać za bardziej ogólną sugestię: że wzmacniacz "proporcjonalny" jakością powinien być znacznie droższy od odtwarzacza? Wielu audiofilów chętnie by się z tym zgodziło, inni nie. A może to tylko indywidualny przypadek tego konkretnego "systemu"? Tak czy inaczej, teraz prezentujemy tylko odtwarzacz, chociaż trudno nie wspomnieć, jakiemu wzmacniaczowi (zgodnie z intencjami producenta) ma on towarzyszyć.

Nasza ocena
Wykonanie
Pleksi-metalowy design Harmana, znakomite układy cyfrowe i tor analogowy, standardowy napęd i zasilacz impulsowy.
Funkcjonalność

Fantastyczna – możliwość wejścia sygnałem cyfrowym i wykorzystania przetworników C/A, wyjścia XLR. Jest CD-Text, odtwarzanie MP3 i wygodne zdalne sterowanie.

Brzmienie
Wysoka rozdzielczość połączona z gładkością i zaokrągleniem skrajów pasma. Bas trochę powściągnięty, ale nie ogranicza to doskonałego timingu.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Z zewnątrz Harman Kardon HD 990 przypomina wcześniej testowany w "Audio" HD 980; wewnątrz także znajdziemy wiele podobieństw. Ale jeden element odróżnia go nie tylko od tańszego towarzysza z oferty Harmana, lecz także od wszystkich innych odtwarzaczy z tego zakresu cenowego, a nawet od przeważającej liczby wielokrotnie droższych: obecność WEJŚĆ cyfrowych. W felietonie pt. "Twarde lądowanie" ("Audio" 1/2009, towarzyszył testowi Accuphase DP-700 i Wadii 581) stwierdziłem, że jest to jeden z ważniejszych elementów współczesnego odtwarzacza cyfrowego, ponieważ możliwość doprowadzenia sygnału z zewnątrz nie zamyka drogi do wykorzystania urządzenia jako wysokiej klasy przetwornika D/A dla odtwarzacza sieciowego lub twardodyskowego.

Pomocny konwerter

Odtwarzacz CD Harman Kardon HD 990 ma wygląd typowy dla praktycznie wszystkich produktów Harmana. Pod górną częścią frontu, przykrytą akrylem, umieszczono niebieski wyświetlacz typu dot-matrix, a na granicy dzielącej front na część akrylową i metalową zlokalizowano płaściutkie przyciski sterujące napędem – ładne, choć trochę niewygodne. Wyświetlacz nie jest zbyt kontrastowy, ale całkiem spory, dobrze widać duże cyfry i litery. Odczytamy CD-Text zakodowany zarówno na płytach CD oraz CD-R/RW z muzyką MP3, jak i ten na "regularnych" CD. Obok wąskiej szuflady znajduje się przycisk, którym wyświetlacz przyciemnimy lub całkowicie wyłączymy. Na tylnej ściance mamy nie tylko wyjścia cyfrowe elektryczne i optyczne, ale także tego typu wejścia. Można do nich doprowadzić sygnał z zewnętrznych źródeł cyfrowych, w tym z komputera.

Harman/Kardon ma w ofercie konwerter USB/RCA, który nam w tym pomoże. Obok znajduje się jeszcze jedno zaskakujące gniazdo – noszące w firmowej nomenklaturze nazwę HRS-link (High-Resolution Synchroniza tion link). Można nim wysłać do partnerującego odtwarzaczowi wzmacniacza HK 990 wysokiej rozdzielczości sygnał cyfrowy w formacie, w którym prowadzi się osobno sygnały obydwu kanałów oraz sygnał synchronizujący zegary obydwu urządzeń. Rozwiązanie to znane jest raczej z ultra hi-endowych produktów cyfrowych oraz ze znakomitego interfejsu Denon-Link, opartego na tym samym łączu CAT-5 (Ethernet). To nie koniec atrakcji, chociaż kolejne pojawiają się już w dziedzinie analogowej: obok gniazd RCA znajdują się też wyjścia zbalansowane XLR (wszystkie złocone).

Potężny układ z serii Blackfin

W osi symetrii umieszczono napęd DVD-ROM z blachą usztywniającą jego "most". Kontrolująca go elektronika, w tym duża kość DSP, została umieszczona obok, na płytce z pozostałymi układami. A tych jest sporo. Najwięcej miejsca zajmuje sekcja oparta na potężnym, programowalnym, 32-bitowym układzie DSP Analog Devices ADSP-BF532 z serii Blackfin. Jest on na tyle mocny, że może dekodować sygnały audio i wideo w urządzeniach kina domowego. Tutaj został zaprogramowany do innych zadań.

Po odczytaniu cyfry z płyty CD lub po przesłaniu z wejścia cyfrowego (poprzez odbiornik cyfrowy CS8416 Cirrus Logic, akceptujący sygnał o częstotliwości próbkowania 32-96 kHz i długości słowa 16-24 bity), jest ona wystrzeliwana do kości Analog Devices. Na jej wejściu zaprogramowano własnego pomysłu filtr redukujący jitter. Po nim dokonywana jest obróbka, polegająca na asynchronicznym zwiększeniu częstotliwości próbkowania do 384 kHz i zwiększeniu długości słowa do 24 bitów. Tam "rozpakowywany" jest także sygnał MP3, poddawany zresztą takim samym zabiegom, jak informacje z CD. Przygotowany w ten sposób ciąg zerojedynkowy zostaje następnie wysłany do dwóch przetworników D/A Analog Devices AD1955. To kilkubitowy układ delta-sigma 24/192, stosowany np. w odtwarzaczach SACD ze względu na zawarty w nim osobny tor dekodujący DSD. Tutaj chodzi jedynie o PCM.

Ich wyjścia są zbalansowane, co skrupulatnie wykorzystano, bowiem tor aż do gniazd wyjściowych jest symetryczny. Pracują w nim układy scalone Burr-Browna OPA275, TL072 i OPA213, użyte w konwersji I/U oraz w sekcji filtrów. Cały układ zmontowano powierzchniowo, jednak w przeciwieństwie do Micromegi zastosowane elementy nie są szczególnie wyrafinowane, ale standardowe. Zasilacz nie jest imponujący – to układ impulsowy, z niewielkim - nawet jak na ten rodzaj - transformatorkiem. Jest kilka prostowników, a to oznacza, że poszczególne sekcje mają własne linie zasilania. Urządzenie Harman Kardon HD 990 stoi na małych niby-nóżkach. Pilot zdalnego sterowania jest poręczny i łatwy do opanowania.

Brzmienie

Odtwarzacz CD Harman Kardon HD 990 to ciekawy przypadek – demonstruje, co wynika z zastosowania, mówiąc eufemistycznie, standardowego napędu, taniego zasilacza impulsowego i bardzo zaawansowanej sekcji cyfrowej. Nie wszystko idzie jak po sznurku, bo to jednak nie bezkompromisowa konstrukcja, ale wybrana droga okazuje się całkowicie słuszna – za mniej niż dwa tysiące złote dostajemy bowiem świetne brzmienie, nie licząc bonusów funkcjonalnych. Jego rozdzielczość jest wyśmienita, podobnie jak wyczucie tempa, uderzenia i zatrzymania. To jest poziom Naima CD5i. Harman Kardon HD 990 gra jednak nawet bardziej gładko, bez żadnych chropowatości. Skraje pasma są raczej zaokrąglone, bas nie schodzi tak nisko, jak w Marantzu SA7003; na samym dole coś się od czasu do czasu dzieje, ale są to raczej wyskoki.

Można uznać, że niskie tony nie są przez Harman Kardon HD 990 specjalnie wypasione i dopieszczone, ale też nie rodzą negatywnych emocji. Środek i góra są już znakomite. Głosy, jeśli zostały nagrane z lekko podniesionym wyższym środkiem, zostaną tak pokazane - bez korygowania i maskowania, jednak nie przerodzi się to w jazgotliwość i cokolwiek męczącego (chyba że nałoży się na to charakter innych elementów toru). Harman radzi sobie pięknie z dalszymi planami, z głębią sceny. Prowadził bowiem orkiestrę na płycie Franka Sinatry "Only The Lonely" z plastyką, detalami i smakiem. Źródła na scenie miały intensywną barwę, definicję i klarowność. Najwyższa góra wydaje się być wycofana, nawet bardziej niż w Micromedze, ale nie słychać tego jako zmulenia, a raczej jako – przywoływaną już "szlachetność". Dojrzały dźwięk z cechami wyrafinowania, których dotychczas w tak niedrogich produktach nie można było usłyszeć.

Wojciech Pacuła

Parametry
HARMAN/KARDON HD 990
Produkowany Tak
Regulacja poziomu wyjściowego Nie
Wyjście optyczne Tak
Wyjście AES TAK
Wyjście słuchawkowe n
SACD Nie
Wyjście koaksjalne TAK
Wyjście ST TAK
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
HARMAN/KARDON testy
Z2
BOWERS & WILKINS
Z2
Stacje dokujące

Najnowszy produkt Bowers &Wilkins już dwie godziny po wejściu w polski obszar celny rozgrzewał się na moim biurku. Uwielbiam(y) takie exclusivy. Z2 zwiastuje pojawienie się całej rodziny urządzeń wyposażonych w nowe złącze Lightning pod iPhone’a 5 (i inne nowe "Jabłuszka").

DSD500 Cocoon Home
DENON
DSD500 Cocoon Home
Stacje dokujące

Denon wypuścił na rynek dwa wizualnie podobne produkty: przenośnego Cocoona Portable i większego Cocoona Home. Urządzenie jest średnich rozmiarów, lecz ma znaczącą masę (5,4 kg) i jest przemiłe w dotyku, gdy przesuwamy dłonią po rubensowskich kształtach tylnej części obudowy.

OnBeat Venue
JBL
OnBeat Venue
Stacje dokujące

Amerykańska firma ma bardzo bogatą ofertę głośników z dokami do iPodów. Po wzorniczym szaleństwie testowanego poprzednio modelu OnBeat Extreme, bierzemy na warsztat tym razem bardziej kameralny projekt o klasycznej formie - OnBeat Venue.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu