Pierwszymi urządzeniami marki Keces Audio na rynku Hi-Fi były "akcesoria" związane z zasilaniem. Mimo że oferta mocno się rozrosła, to nadal sporo miejsca zajmują w niej kondycjonery, filtry i zasilacze (dla popularnych obecnie przetworników C/A czy źródeł strumieniowych).
To ważne, bo jakość zasilania, często odseparowanego od układów korekcyjnych w przedwzmacniaczach phono, ma wyjątkowe znaczenie, mimo niewielkiego poboru mocy.
Jak wskazuje już jego nazwa, Ephono Power nie jest zasilaczem uniwersalnym, lecz dedykowanym ściśle przedwzmacniaczowi Ephono. W wielu nowoczesnych urządzeniach zasilacz ma formę ściennej kostki, której producenta (a zwłaszcza kosztów wykonania) nie chcielibyśmy poznać. Jednak Keces Audio sam porządnie do tego komponentu się przyłożył i nadał mu formę w zasadzie taką samą, jak zasadniczemu urządzeniu.
Zasilacz jest nawet cięższy (3 kg, a sam przedwzmacniacz – 2 kg), co wynika z zastosowania układu liniowego o względnie dużej wydajności, opartego na transformatorze toroidalnym, któremu towarzyszy spora płytka z prostownikami i obwodami filtrującymi.
Przedwzmacniacz można postawić na zasilaczu albo odwrotnie, lub ustawić jeden obok drugiego. Tak czy inaczej zestaw jest estetycznie neutralny i dość enigmatyczny, zdradza swoje przeznaczenie tylko napisami. Oprócz niebieskich diod sygnalizujących włączenie, nie ma na nim żadnych elementów funkcjonalnych, które umieszczono na tylnej ściance.
Keces Audio Ephono - złącza i tryby pracy
Keces Audio Ephono ma dwa wejścia gramofonowe, jedno dla wkładek MM i jedno dla MC. Do wyboru służy przełącznik pomiędzy nimi. Są też dwa wyjścia – jedna para RCA i jedna XLR.
Gdy wybierzemy już główny tryb pracy (MM lub MC), będziemy mogli ustawić wzmocnienie. Dla MC przygotowano trzy praktyczne warianty – 60 dB, 66 dB oraz 72 dB – ten ostatni wystarczy nawet dla wkładek o bardzo niskim poziomie.
Keces Audio Ephono nie będzie też miał problemu z niskonapięciowymi wkładkami MM; najwyższe dostępne wzmocnienie to aż 52 dB, poza tym jest 46 dB oraz typowe 40 dB.
Impedancja dla wkładek MM jest ustalona na 100 pF, impedancja to standardowe 47 kΩ. Dla wkładek MC impedancję możemy zmieniać – 56, 100 (najbardziej typowa) oraz 220 Ω. Ephono nie ma filtrów subsonicznych.
Keces Audio Ephono - układ audio
Cały układ audio mieści się na jednej, stosunkowo niewielkiej płytce drukowanej. We wnętrzu pozostaje dużo wolnego miejsca, ale wciskanie tutaj zasilacza wciąż nie miałoby sensu; na pewno nie poprawiłoby to parametrów, a taki, jaki zafundowano na zewnątrz, w ogóle by się tutaj nie zmieścił. W sekcji wzmacniającej i układzie symetryzującym (potrzebnym dla wyjść XLR) zastosowano scalone wzmacniacze operacyjne (głównie firmy JRC).
Keces Audio Ephono - odsłuch
Ephono ma własny charakter, jednak jest on bardziej wielowątkowy, nie ma jednej wyraźnej dominanty, jaką np. w brzmieniu Quasara był mocny bas. Niskie tony Ephono nie są tak masywne i rozłożyste, za to mają więcej wigoru i zwinności.
Keces Audio Ephono potrafi też wejść w sytuacje wymagające potęgi i tąpnięcia, lecz kończy je sprawnie, nie lubuje się w "basowaniu", eksponowaniu i przeciąganiu. Dobra kontrola nie wiąże się jednak z napięciem i twardością, brzmienie jest "niewysilone". swobodne, różnorodne.
Brzmienie jest nowoczesne i otwarte, nie skupia się na średnich tonach ani nawet na szerszym zakresie nisko-średniotonowym, raczy nas dość obficie wysokotonowymi detalami, delikatnymi, zniuansowanymi, raczej połyskującymi niż błyszczącymi, ale niezatopionymi w średnicy; ta jest dość neutralna, czysta i zróżnicowana. Niezależnie od dobrego wsparcia niskich tonów, muzyka brzmi lekko i świeżo.
Keces Audio Ephono w naturę "analogu" wpisuje się nie poprzez wzmocnienie jego skłonności, lecz ich uzupełnianie. Dźwięk i tak będzie spójny, płynny, gładki; bez obaw, Ephono nie przerobi go na "cyfrę", ale nie uprości muzycznych emocji i nie poświęci wielu informacji.
Wiele płyt zabrzmi tak, jakby zostały "odkurzone" – dynamiczniej, selektywniej i klarowniej.