KECES
Ephono

Keces Audio oferuje dwa modele przedwzmacniaczy gramofonowych – droższy Sphono i tańszy Ephono. Formalnie jego pełna nazwa brzmi Ephono + Ephono Power, bowiem składa się z dwóch części – głównej z obwodami audio oraz zasilacza.

Nasza ocena

Wykonanie
Forma dwóch podobnych komponentów – zasadniczy przedwzmacniacz i zasilacz. Wzmacniaczach operacyjnych, pasywna korekcja. Wyjścia nie tylko RCA, również XLR.
Funkcjonalność
Wygodne przełączniki parametrów, regulacja obciążenia dla MC, szeroki zakres wzmocnienia.
Brzmienie
Szerokopasmowe, z mocnym basem i otwartą górą. Odświeżające, otwarte, detaliczne. Analog w nowoczesnym wydaniu.
Artykuł pochodzi z Audio

Pierwszymi urządzeniami marki Keces Audio na rynku Hi-Fi były "akcesoria" związane z zasilaniem. Mimo że oferta mocno się rozrosła, to nadal sporo miejsca zajmują w niej kondycjonery, filtry i zasilacze (dla popularnych obecnie przetworników C/A czy źródeł strumieniowych).

To ważne, bo jakość zasilania, często odseparowanego od układów korekcyjnych w przedwzmacniaczach phono, ma wyjątkowe znaczenie, mimo niewielkiego poboru mocy.

Jak wskazuje już jego nazwa, Ephono Power nie jest zasilaczem uniwersalnym, lecz dedykowanym ściśle przedwzmacniaczowi Ephono. W wielu nowoczesnych urządzeniach zasilacz ma formę ściennej kostki, której producenta (a zwłaszcza kosztów wykonania) nie chcielibyśmy poznać. Jednak Keces Audio sam porządnie do tego komponentu się przyłożył i nadał mu formę w zasadzie taką samą, jak zasadniczemu urządzeniu.

Unikalną cechą Ephono (w tej klasie cenowej) jest wyjście zbalansowane.
Unikalną cechą Ephono (w tej klasie cenowej) jest wyjście zbalansowane.
Wejścia dla wkładek MM i MC są  niezależne, wybieramy między nimi oraz regulujemy niektóre parametry niewielkimi przełącznikami.
Wejścia dla wkładek MM i MC są  niezależne, wybieramy między nimi oraz regulujemy niektóre parametry niewielkimi przełącznikami.

Zasilacz jest nawet cięższy (3 kg, a sam przedwzmacniacz – 2 kg), co wynika z zastosowania układu liniowego o względnie dużej wydajności, opartego na transformatorze toroidalnym, któremu towarzyszy spora płytka z prostownikami i obwodami filtrującymi.

Przedwzmacniacz można postawić na zasilaczu albo odwrotnie, lub ustawić jeden obok drugiego. Tak czy inaczej zestaw jest estetycznie neutralny i dość enigmatyczny, zdradza swoje przeznaczenie tylko napisami. Oprócz niebieskich diod sygnalizujących włączenie, nie ma na nim żadnych elementów funkcjonalnych, które umieszczono na tylnej ściance.

Keces Audio Ephono - złącza i tryby pracy

Keces Audio Ephono ma dwa wejścia gramofonowe, jedno dla wkładek MM i jedno dla MC. Do wyboru służy przełącznik pomiędzy nimi. Są też dwa wyjścia – jedna para RCA i jedna XLR.

Zmiana obciążenia jest możliwa tylko dla MC, to jednak najczęściej stosowane rozwiązanie.
Zmiana obciążenia jest możliwa tylko dla MC, to jednak najczęściej stosowane rozwiązanie.

Gdy wybierzemy już główny tryb pracy (MM lub MC), będziemy mogli ustawić wzmocnienie. Dla MC przygotowano trzy praktyczne warianty – 60 dB, 66 dB oraz 72 dB – ten ostatni wystarczy nawet dla wkładek o bardzo niskim poziomie.

Keces Audio Ephono nie będzie też miał problemu z niskonapięciowymi wkładkami MM; najwyższe dostępne wzmocnienie to aż 52 dB, poza tym jest 46 dB oraz typowe 40 dB.

Impedancja dla wkładek MM jest ustalona na 100 pF, impedancja to standardowe 47 kΩ. Dla wkładek MC impedancję możemy zmieniać – 56, 100 (najbardziej typowa) oraz 220 Ω. Ephono nie ma filtrów subsonicznych.

Korekcja częstotliwościowa RIAA odbywa się w sposób pasywny, co docenią miłośnicy analogu. Układ jest więc racjonalnie nowoczesny, nie ma tu wikłania się w oryginalne i kosztowne rozwiązania.
Korekcja częstotliwościowa RIAA odbywa się w sposób pasywny, co docenią miłośnicy analogu. Układ jest więc racjonalnie nowoczesny, nie ma tu wikłania się w oryginalne i kosztowne rozwiązania.
Keces stosuje w sekcji wzmocnienia wysokiej klasy wzmacniacze operacyjne.
Keces stosuje w sekcji wzmocnienia wysokiej klasy wzmacniacze operacyjne.

Keces Audio Ephono - układ audio

Cały układ audio mieści się na jednej, stosunkowo niewielkiej płytce drukowanej. We wnętrzu pozostaje dużo wolnego miejsca, ale wciskanie tutaj zasilacza wciąż nie miałoby sensu; na pewno nie poprawiłoby to parametrów, a taki, jaki zafundowano na zewnątrz, w ogóle by się tutaj nie zmieścił. W sekcji wzmacniającej i układzie symetryzującym (potrzebnym dla wyjść XLR) zastosowano scalone wzmacniacze operacyjne (głównie firmy JRC).

Keces Audio Ephono - odsłuch

Ephono ma własny charakter, jednak jest on bardziej wielowątkowy, nie ma jednej wyraźnej dominanty, jaką np. w brzmieniu Quasara był mocny bas. Niskie tony Ephono nie są tak masywne i rozłożyste, za to mają więcej wigoru i zwinności.

Keces Audio Ephono potrafi też wejść w sytuacje wymagające potęgi i tąpnięcia, lecz kończy je sprawnie, nie lubuje się w "basowaniu", eksponowaniu i przeciąganiu. Dobra kontrola nie wiąże się jednak z napięciem i twardością, brzmienie jest "niewysilone". swobodne, różnorodne.

Brzmienie jest nowoczesne i otwarte, nie skupia się na średnich tonach ani nawet na szerszym zakresie nisko-średniotonowym, raczy nas dość obficie wysokotonowymi detalami, delikatnymi, zniuansowanymi, raczej połyskującymi niż błyszczącymi, ale niezatopionymi w średnicy; ta jest dość neutralna, czysta i zróżnicowana. Niezależnie od dobrego wsparcia niskich tonów, muzyka brzmi lekko i świeżo.

Keces Audio Ephono w naturę "analogu" wpisuje się nie poprzez wzmocnienie jego skłonności, lecz ich uzupełnianie. Dźwięk i tak będzie spójny, płynny, gładki; bez obaw, Ephono nie przerobi go na "cyfrę", ale nie uprości muzycznych emocji i nie poświęci wielu informacji.

Wiele płyt zabrzmi tak, jakby zostały "odkurzone" – dynamiczniej, selektywniej i klarowniej.

Specyfikacja techniczna

KECES Ephono
Obsługiwane wkładki MM, MC
Regulacja impedancji Tak
Regulacja pojemności Tak
Wzmocnienie MM 40, 46, 52
Wzmocnienie MC 60, 66, 72
Filtr subsoniczny Tak
Krzywe korekcji RIAA
Wejścia 2 x RCA
Wyjścia RCA + XLR
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
KECES testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu