HEGEL
HD2

Norweski Hegel ma swoje własne patenty i "patenty". Grupa inżynierów doskonali urządzenia opierając się zarówno na pomiarach, jak i odsłuchach. HD2 - to przetwornik cyfrowo-analogowy z pojedynczym wejściem USB, przyjmujący sygnał do 24 bitów i 96 kHz. Na jego wyposażeniu jest też wyjście RCA S/PDIF, mamy więc równocześnie konwerter cyfrowo-cyfrowy USB-S/PDIF.

To czarna kostka z dość grubą, aluminiową ścianką przednią, na której widać tylko niebieską diodę. Z tyłu mamy wejście USB, wyjście cyfrowe RCA i wyjście analogowe na parze RCA. A pod spodem trzy gumowe nóżki.

Układ wewnątrz zmontowano na jednej płytce drukowanej. Przy wejściu USB znajduje się dość leciwy, ale wciąż znakomity układ odbiornika USB Tenor TE7702.

To dlatego po podłączeniu Hegela (testy marki) do mojego laptopa w okienku dialogowym ukazała się informacja Sygnał z Tenora jest przesyłany do odbiornika cyfrowego AKM AK4118 (24/192), a potem do konwertera częstotliwości próbkowania AKM AK4127, zamieniającego wszystkie przychodzące sygnały na postać 24/192 i w takiej formie wysyłanych do przetwornika cyfrowoanalogowego - kości Burr Brown PCM1754.

Hegel HD2 to DAC 24/192, pracujący z częstotliwościami próbkowania w zakresie 5-200 kHz, o dość przeciętnej dynamice 103 dB. Ponieważ zintegrowano z nim konwerter I/U i analogowy filtr wyjściowy, sygnał może być niemal od razu wysłany do wyjść RCA.

"Niemal", bo najpierw trzeba zablokować sygnał DC - do czego służą kondensatory Wima. DAC jest taktowany ze swojego zegara; odbiornik USB - ze swojego. Na płytce odnotowano, że układ został zaprojektowany przez Bena Holtera, założyciela i szefa Hegela.

Brzmienie

Hegel HD2 jest specyficznym, ale dojrzałym produktem. Kosztuje tyle, ile kosztuje, dlatego, że dobrze gra. Choć jego funkcjonalność jest ograniczona, to skupienie się na jednym celu przyniosło ciekawe rezultaty.

Brzmienie jest dokładne na tyle, że z łatwością pokazuje różnice między nagraniami, akustyką pomieszczeń, rozdzielczością plików. Tak odtwarzanej muzyki słucha się w skupieniu i z przyjemnością.

Słychać wprawdzie jakieś podbarwienia, a to gdzieś na wyższej średnicy coś jest słabsze, a to na średnim basie, ale nie są to duże odstępstwa i bez problemu się je wchłania jako po prostu charakter dźwięku, a nie wadę.

To częściowo otwarty, a częściowo zmiękczony dźwięk. Kiedy w nagraniu jest dużo wysokich tonów, to Hegel HD2 ich nie stłumi, jednak trochę zaokrągli. A to daje szanse na harmonijną współpracę nie tylko z systemami wysokiej klasy.

Mieszanka miękkości i znakomitej dynamiki powoduje, że Hegel HD2 zaskoczy wiele osób, które nie "widzą" komputera w roli źródła dźwięku (odtwarzacza cyfrowego). Kiedy bowiem puszczamy "Pasodoble" duetu Danielsson i Możdżer, kiedy słuchamy koncertu Jarretta z Koeln, a także przy remiksach Depeche Mode, wyczuwamy w tym dźwięku "prawdę". Da się lepiej? No jasne! Jednak trzeba zapłacić jeszcze więcej.

Wojciech Pacuła

Parametry
HEGEL HD2
Produkowany Tak
Regulacja wyjścia Nie
Wejście cyfrowe USB
Bity / częstotliwość 24/96
Słuchawki Nie
Wyjścia analogowe RCA
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Videotesty
Wzmacniacz zintegrowany Luxman L-509X
Video test Wzmacniacz zintegrowany Luxman L-509X
Luxman L-509X - najdroższy w ofercie firmy wzmacniacz zintegrowany -...
6:07
HEGEL testy
Live Sound & Installation marzec 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista marzec 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio kwiecień 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu