SOULUTION
710

Szwajcarska korporacja Spemot AG ma siedzibę w Dulliken i od 56 lat zajmuje się produkcją…silników samochodowych, siłowników i elektromechanicznych elementów automatyki przemysłowej. Soulution to należąca do tej korporacji marka, związana ze zupełnie innymi zadaniami. Powołano ją niedawno, w roku 2005, ale sygnowane nią produkty zdobyły już mocną pozycję na hi-endowym rynku.

Nasza ocena
Wykonanie
Genialnie nowoczesna konstrukcja, imponująca i inteligentna, piękna i potężna.
Laboratorium
Moc na 8 omach jeszcze nie porażająca, przy obniżaniu impedancji wzrasta liniowo zgodnie z definicją idealnego źródła napięciowego. Pozostałe parametry wyborne.
Brzmienie
Wzorcowo neutralne i bogate. Fenomenalna kontrola basu, wyrafinowane wysokie tony, dynamika.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Pomysł wyszedł od dwóch inżynierów firmy Spemot - Cyrilla Hammera Jr. i Rolanda Manza - będących jednocześnie zdeklarowanymi melomanami. Jako głównego konstruktora zatrudnili Christopha Schürmanna, wcześniejszego właściciela i konstruktora marki Audiolabor, którą dystrybuowali przed laty w Szwajcarii. Soulution jest więc firmą nazywaną w świecie techniki "engineered driven", tzn. mającą u swoich podstaw technikę i pomiary. Pierwszym i najważniejszym jej produktem są wzmacniacze mocy - monobloki 700 i ich stereofoniczna wersja Soulution 710, będąca przedmiotem tego testu. Firma przeanalizowała najważniejsze problemy związane ze wzmacnianiem sygnału; a w automatyce to jedna z podstawowych operacji. Od samego początku postawiono na technologię półprzewodnikową, która jest otwarta na nowe rozwiązania i rozwój; jest powtarzalna oraz długowieczna.

Nowoczesny sznyt

Z zewnątrz Soulution 710 prezentuje się niezwykle nowocześnie: prosta aluminiowa obudowa z dużym, czernionym okienkiem z przodu, za którym ukryto wyświetlacz alfanumeryczny. Wszystko wykonano z zegarmistrzowską precyzją. Na wyświetlaczu odczytamy status urządzenia - włączony lub wyłączony, wybrane wejście - RCA lub XLR oraz ewentualne zadziałanie układów zabezpieczających. A tych ostatnich jest sporo i, jak zapewnia Cyrill, wzmacniacz jest zabezpieczony właściwie przed każdym rodzajem uszkodzeń.

Tuż obok wyświetlacza (okienko jest tak duże ze względów estetycznych; trzylinijkowy, czerwony wyświetlacz jest znacznie mniejszy) znajdują się trzy przyciski, którymi zmienimy wejście, wybierzemy sposób włączania (guzikiem lub przez łącze "remote" na tylnej ściance), a trzecim - włączymy urządzenie z trybu stand-by. To wszystko - nawet sporo - w końcu to końcówka mocy, a nie integra.

Z tyłu Soulution 710 wysunięte są górna i dolna ścianka, co chroni przed uszkodzeniem wystające kable. Pośrodku widać wiatraczek - wzmacniacz chłodzony jest wymuszonym obiegiem powietrza. To intrygujące - ostatecznie jest on duży, ma bardzo masywną, aluminiową obudowę, a nie ma powalającej mocy i nie pracuje w klasie A.

Chłodzenie wiatraczkiem potrzebne było z dwóch powodów: zrezygnowano z klasycznych radiatorów, tranzystory przykręcono do grubych płyt z miedzi, a te do dolnej, aluminiowej płyty; tradycyjny radiator ma dużą bezwładność cieplną, a jednym z podstawowych założeń Soulution była niezwykle precyzyjna kontrola temperatury pracy tranzystorów końcowych. Wiatraczek pracuje też po wyłączeniu wzmacniacza po to, aby tranzystory były w przewidywalny sposób wychładzane - ma to znacząco wydłużyć żywotność urządzenia.

Walka ze zniekształceniami

Soulution 710 to wzmacniacz tranzystorowy typu push-pull, pracujący w klasie AB. Żadnych ekstrawagancji ani ryzykownych koncepcji - wydawałoby się… Generalnie wzmacniacz taki jest podatny na kilka typów zniekształceń, z których najbardziej dokuczliwe są te związane z przejściem przez zero, z "dryftem" termicznym układów wzmacniających i wydajnością zasilacza. Najprostszy do rozwiązania jest ostatni problem: potrzebne są po prostu potężne transformatory i kondensatory.

Z pozostałymi zniekształceniami walczy się na wiele sposobów, spośród których najskuteczniejszym jest objęcie urządzenia pętlą sprzężenia zwrotnego. Wiadomo jednak, że sprzężenie zwrotne wprowadza do sygnału swoje własne zniekształcenia związane z czasem odpowiedzi.

Z tego też powodu wiele firm, zajmujących się głównie budowaniem wzmacniaczy lampowych, rezygnuje w ogóle ze sprzężenia zwrotnego, projektując swoje urządzenia tak, żeby były "w miarę" stabilne, miały "w miarę" szerokie pasmo przenoszenia i niskie zniekształcenia; jednak wyniki są zawsze tylko "w miarę". Christopher Schürmann zaprojektował układ ze średniej głębokości lokalnymi sprzężeniami zwrotnymi; żeby obejść ograniczenia i korzystać w pełni z jego zalet, opracował go tak, aby był on maksymalnie szybki, gwarantował wysoką prędkość narastania sygnału i szerokie pasmo przenoszenia.

Soulution 710  waży 85 kg i zawiera ponad 3000 elementów. O żadnym minimalizmie nie ma tu mowy, to potężna porcja precyzyjnej i zaawansowanej techniki.

Co z dołu

Dolna ścianka Soulution 710 to bardzo gruby płat aluminium, na środku którego przykręcono dwie ogromne puszki, mieszczące dwa transformatory toroidalne o mocy 1000 W każdy (konstrukcja dual-mono), które dostarcza firma Noratel. Obok widać ogromne kondensatory - w sumie ma pracować dziesięć - osobnych sekcji zasilania, z łączną pojemnością 250 000 μF i wyłącznie dyskretnymi mostkami prostowniczymi.

Od góry, nad transformatorami, przykręcono grubą płytę, ekranującą położoną wyżej sekcję z układami sterującymi i zabezpieczającymi. To duża płytka, w większości zajęta przez zasilacz, z wieloma kondensatorami filtrującymi; jest tam aż pięć transformatorów pomocniczych - dwa dla każdego układu wejściowego i trzy dla układów sterujących, wyświetlacza, zabezpieczeń i silniczka.

Co z boku

Po bokach, pionowo, przykręcono płytki końcówek mocy. Zbudowano je, stosując wysokiej klasy elementy, np. oporniki Dale i Vishay. Ścieżki są złocone i nie mają kątów prostych - według Christophera Schürmanna w układach o szerokim paśmie przenoszenia i szybkim przebiegu sygnałów nie powinno się stosować kątów prostych ze względu na zniekształcenia.

Tuż za gniazdami wejściowymi znajduje się bufor, a za nim wzmacniacz korygujący ("error-amp"). Sygnał nie jest tutaj wzmacniany, a jedynie "kondycjonowany", przygotowywany do przesłania do sekcji prądowej, która znalazła się pośrodku płytki z końcówką, w ekranowanym pudełku. To "fixed-gain" o pasmie przenoszenia 12 MHz, bez sprzężenia zwrotnego. Płytkę tę wpięto do głównej za pomocą srebrzonych pinów - wszystkie produkty Soulution mają budowę modułową.

Ścieżka sygnału

Konstrukcja jest zoptymalizowana pod kątem jak najkrótszej ścieżki sygnału, a tym samym długości ścieżki sprzężenia zwrotnego. Schürmann mówi, że sygnał przepływa przez nią w ciągu 10 nanosekund z dewiacją amplitudy nieprzekraczającą 0,1 dB. Każda z końcówek składa się z siedmiu par bipolarnych tranzystorów Sankena - wybór bipolarów, a nie modnych MOSFET-ów, to też przemyślana decyzja, o czym firma napisała długi esej. Miedzianymi szynami połączono masy poszczególnych sekcji, również nimi prowadzony jest sygnał do zacisków głośnikowych. Fantastyczna konstrukcja.

Odsłuch

Wzmacniacze Soulution budzą w audiofilskim świecie duże emocje - rozmawiałem o nich w ostatnich latach z wieloma ludźmi (producentami, dystrybutorami i audiofilami) i niemal każdy miał na ich temat swoją własną, wyrobioną, wyrazistą opinię. A przy tym niewielu z nich tak naprawdę te urządzenia słyszało w "kontrolowanych" warunkach, najlepiej u siebie w domu. Skąd więc tak duże emocje i rozbieżności?

Trochę zaryzykuję i powiem, że ludzie w większości przypadków budują swoje opinie i oceny na podstawie uprzedzeń i stereotypów. Jak tranzystorowy, to "jasny"; jak sprzężenie zwrotne, to "zmulony". Tymczasem Soulution 710 jest jednym z najwierniejszych wzmacniaczy, jakie znam. Jeśli termin "high fidelity" coś jeszcze znaczy, to Soulution 710 mógłby być jego egzemplifikacją. To niebywale przezroczysty wzmacniacz, precyzyjny, zrównoważony, a przy tym niewykazujący cienia kliniczności, czy "chudości". W sposób mniej wypełniony, mniej nasycony gra wiele wzmacniaczy… lampowych!

Soulution 710 z ciepłymi kolumnami da dźwięk ciepły; z jasnymi - jasny; z wysokiej klasy gramofonem - gęsty i dojrzały; z niedrogim odtwarzaczem Blu-ray - chrapliwy i brzydki. To urządzenie, które ingeruje w sygnał w nadzwyczaj subtelny sposób. Niemal wszystkie inne urządzenia towarzyszące, a mogłem go posłuchać z wieloma topowymi komponentami, narzucały więcej własnego charakteru - niezależnie od tego, czy kosztowały 1000 zł, 10 000 zł, 100 000 zł…

Na papierze (podaję za materiałami firmowymi) to "tylko" 120 W przy 8 omach, a więc stosunkowo niewiele. W tym przypadku słychać jednak, że potężny zasilacz jest tu podstawą. Bas jest szybki, dość krótki, ale nie suchy. Schodzi bardzo nisko i jest mięsisty, w wyniku czego elektronika spod znaku Pietera Nootena zabrzmiała obłędnie: puls, niskie "chrapnięcia", selektywne i ładnie sublimowane z całego "przedstawienia".

Czegoś takiego nie potrafi żaden znany mi wzmacniacz lampowy, nawet te o mocy zbliżonej lub wyższej (jak VTL) niż Soulution 710. Żaden nawet się do tego nie zbliża. A jak grają basem inne, najlepsze wzmacniacze tranzystorowe? Jeśli chodzi o kontrolę i rozdzielczość, podobny fason trzymają jedynie najmocniejsze; w takim porównaniu słychać jednak, że Soulution 710 gra pełniejszą i ładniej zróżnicowaną barwą. Z kolei pod względem czystości mocy, tzw. "slamu", to niektóre najpotężniejsze amerykańskie piece mają go jeszcze więcej. I tyle.

Góra jest fantastyczna. Nieco słodka, a przy tym rozdzielcza. Ma znacznie bogatszą barwę niż większość wzmacniaczy lampowych, ich wysokie tony są często zawoalowane i po prostu "rozmyte". Jedynie najlepsze, pracujące w trybie SET (i myślę raczej o lampach 300B i derywatach) potrafią wejść w nagranie jeszcze głębiej, dokładniej ukazać trójwymiarową bryłę instrumentu. Soulution też robi to znakomicie.

Podobnie jest ze środkiem pasma. Najlepsze tranzystory, jak np. Tenor Audio czy Vitus, grają nieco ciemniejszą średnicą, trochę bardziej "dopaloną". Choć w obydwu przypadkach jest to wyraźne odstępstwo od "neutralności", to jednak w warunkach domowych właśnie taka, "podrasowana" prezentacja może się wydać ciekawsza, bardziej intrygująca. Soulution 710 jest jednak znowu bezbłędnie neutralny, a przy tym wcale nie determinuje efektu końcowego - możemy nań wpłynąć przecież innymi komponentami systemu, zwłaszcza kolumnami. Soulution po prostu w najmniejszym stopniu nie będzie w niczym przeszkadzał.

Wojciech Pacuła

Parametry
SOULUTION 710
Produkowany Tak
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 145
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 290
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 1,6
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 98
Dynamika [dB] 119
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 125
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Soulution 710

Ten tranzystorowy kolos, pracujący w wydajnej klasie AB, nie może pochwalić się mocą deklasującą rywali. 145 W przy 8 omach, a tym bardziej dwa razy tyle przy 4 omach, to wprawdzie wartości wystarczające w większości sytuacji, ale przy takiej posturze moglibyśmy spodziewać się więcej. Jednak już owo dokładne podwojenie mocy przy dwukrotnie niższej impedancji świadczy o doskonałej kondycji zasilacza i pozwala spodziewać się dalszego znacznego wzrostu - może znowu bliskiego podwojeniu - nawet przy 2 omach.

Dzięki konstrukcji dual-mono, wartości mocy przy dwóch wysterowanych kanałach nie ulegają zmianie. Bardzo niska czułość wynosząca 1,6 V wymaga zastosowania dobrego przedwzmacniacza aktywnego. Szumy są bardzo niskie, odstęp -98 dB należy do najlepszych ze zmierzonych wartości w naszym laboratorium, dynamika sięga 119 dB. Przebieg charakterystyki przenoszenia (rys.1.) jest idealny, jakby narysowany od linijki w całym mierzonym przez nas pasmie (od 10 Hz do 100 kHz), zarówno dla 8 jak i 4 omów. Spektrum zniekształceń (rys. 2.) potwierdza mistrzowską formę, najsilniejsza trzecia harmoniczna ma bardzo niski poziom -96 dB, drugą widać jeszcze przy -98 dB, następne poniżej -100 dB.

Wykres z rys. 3. pokazuje, że THD+N poniżej poziomu 0,1% mamy w całym zakresie, a poniżej 0,01% już dla mocy od ok. 1 W. Tak niskie zniekształcenia dla najniższych mocy wcale nie są czymś typowym dla mocnych wzmacniaczy tranzystorowych. Powyżej 10 W, przy 8 omach zniekształcenia spadają do poziomu 0,002 %, co stanowi kres rozdzielczości systemu pomiarowego. Tylko kilku wzmacniaczom w całej historii laboratorium "Audio" udało się tu dobrnąć. R.Ł.

SOULUTION testy
V70SE
OCTAVE
V70SE
Wzmacniacze stereo

Firma Octave na tle konkurentów tego testu to weteran, już od 30 lat specjalizuje się we wzmacniaczach lampowych. Projektowanie i produkcja odbywa się w macierzystych zakładach w Baden. Każdy wyprodukowany egzemplarz urządzenia musi przejść test na 48-godzinnej ścieżce sprawności. Octave zmienia swoją ofertę głównie poprzez udoskonalanie wcześniejszych konstrukcji, fi rma wypracowała też swój styl, wspólny dla wzmacniaczy dzielonych i zintegrowanych. Tych ostatnich jest pięć, a V70 SE znajduje się dokładnie w środku stawki.

First
AUDIO REVEAL
First
Wzmacniacze stereo

"Metka" urządzenia wskazuje na Unię Europejską, Polskę, Warszawę i firmę o nazwie Altronik, która jest producentem sprzętu marki Audio Reveal. Firma jest młoda i na razie proponuje tylko jedno urządzenie - właśnie wzmacniacz zintegrowany First, który trafił do sprzedaży pół roku temu. Ale od samego początku widać profesjonalne podejście. Znamienne jest opakowanie - element notorycznie zaniedbywany przez początkujące firmy, odkładające jego przygotowanie "na później".

Qualition A20i
AUDIO HUNGARY
Qualition A20i
Wzmacniacze stereo

Testowaliśmy już model Qualiton A50i. Badany teraz Qualiton A20i w firmowej hierarchii znajduje się niżej, ale różnica w cenie jest niewielka (A50i kosztuje 26 000 zł, A20i – 19 500 zł). Wybór w większym stopniu będzie wynikać z różnych "filozofii" tych konstrukcji, mimo że obydwie są lampowe. O ile A50i był uniwersalnym wzmacniaczem właściwie na każdą okazję, to A20i jest już bardziej wymagający i specyficzny. Pracuje w czystej klasie A; mamy tu wprawdzie układ push-pull, ale moc wyjściowa sięga zaledwie 20 W. To dla jednych niepokojąco mało, dla innych w sam raz.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta listopad 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista listopad 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio listopad 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu