BC ACOUSTIQUE
EX 222

Coraz więcej producentów, a należy do nich BC Acoustique, wprowadza do konstrukcji wzmacniacza przetwornik C/A. Układ nie musi być drogi i może znaleźć się w niskobudżetowych konstrukcjach, takich jak EX222.

Nasza ocena
Wykonanie
zewnątrz przeciętnej urody, ale jego wnętrze imponuje. Układ dual-mono z dwoma transformatorami toroidalnymi, wydajny układ chłodzenia, zintegrowany przetwornik C/A 24/96.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (2 x 80 W / 8 Ohm, 2 x 132 W / 4 Ohm), umiarkowane zniekształcenia.
Brzmienie
Żywe, soczyste, z ładną barwą i głębokim, w porywach nawet potężnym basem; góra błyszcząca i lekko osłodzona. Zawsze chętny do grania.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

W zmacniacz BC Acoustique EX 222 jest dość ciężki, choć nieco mniejszy od Pioneera. Jego obudowa ma standardową szerokość, ale jest niska. Lekko zaokrąglone krawędzie, front z delikatnie szczotkowaną fakturą i dość przewidywalny układ z dużym pokrętłem głośności oraz rządkiem przycisków do wyboru źródeł.

Trochę w nietypowym miejscu, bo tuż przy regulatorze wzmocnienia, ulokowano wyjście słuchawkowe (6,3 mm) oraz przycisk włączający filtr kontur; po drugiej stronie ustawiono pokrętła zrównoważenia oraz regulacji tonów niskich i wysokich, które możemy odłączyć funkcją Direct. Wokół regulatorów wyjątkowo wyraźnie zarysowano podziałki; nawiązanie do sprzętu profesjonalnego(?).

Z tyłu BC Acoustique EX 222 jest spokojniej: jedna para terminali głośnikowych, pięć wejść liniowych oraz jedno wyjście pętli dla rejestratora, niezależny panel tworzą dwa wejścia cyfrowe (współosiowe i optyczne) akceptujące sygnały do 24 bitów/ 96 kHz.

Jest także "łamana" antena, która - tak jak w urządzeniu Taga Harmony - współpracuje z modułem bezprzewodowej transmisji Bluetooth. BC Acoustique, podobnie jak konkurent, posłużył się systemem aptx, dzięki któremu współpraca z urządzeniami przenośnymi czy np. komputerem powinna przebiegać bez najmniejszych problemów.

O ile z zewnątrz BC Acoustique EX 222 nie wygląda porywająco, to prawdziwą "urodę" tego wzmacniacza pokazuje jego wnętrze.

BC Acoustique EX 222 - wnętrze

Zasilacz zrealizowano w układzie dual- -mono, bez żadnych "ale", z parą transformatorów toroidalnych. Większą część układów audio zainstalowano na jednej dużej płytce, na której wlutowano zarówno końcówki mocy, jak i gniazda wejściowe.

Obwód przedwzmacniacza zaczyna się od przełącznika źródeł zrealizowanego na hermetycznych przekaźnikach. W centrum płytki umieszczono elementy zasilacza (prostownik, kondensatory), a tuż za nimi odsunięte od siebie, stanowiące lustrzane odbicia końcówki. W każdym kanale widać parę tranzystorów marki Toshiba.

Konstrukcja regulatorów wymusiła przeniesienie części przedwzmacniacza na niezależny blok przy przedniej ściance. Tam znajduje się główny analogowy potencjometr Alps z silniczkiem oraz mniejsze potencjometry do regulacji zrównoważenia kanałów i barwy.

Konieczność prowadzenia kabli (w obydwie strony) to najsłabszy punkt tej konstrukcji, choć zwykle w niedrogich wzmacniaczach jest to jedyny rozsądny kompromis.

Wydzielono również, ale już obok modułów wejściowych, płytki z systemami Bluetooth oraz przetwornikiem DAC. W tym ostatnim pracuje popularny konwerter Cirrus Logic CS4334 o rozdzielczości 24 bity/96 kHz.

Odsłuch

Przy dźwięku BC Acoustique EX 222 nie będziemy się nudzić, to brzmienie intryguje od samego początku i nie przestaje angażować nawet po dłuższym czasie. U jego podstaw nie leży jednak jakieś "udziwnienie". Trudno dostrzec wyraźne odejście od dobrej równowagi tonalnej, ale w tym przypadku nie oznacza ona brzmienia bezosobowego. Ten wzmacniacz nie jest idealnym "drutem ze wzmocnieniem", dodaje coś od siebie: właśnie ożywienie i soczystość.

W zakresie niskich częstotliwości francuski model nie jest ultraszybki i zwinny jak Pioneer, pozwala sobie na lekkie poluzowanie rytmu, ale w zamian oferuje wspaniałe rozciągnięcie, a także spójność. Dźwięk ma masę i siłę, lecz bas nie dominuje i nie zakrywa średnicy; ta potrafi wyjść z mocnymi wokalami, ale wcale ich nie pogrubia - odważnie dochodzi do granicy z sopranami, dzięki czemu wiele instrumentów błyśnie bardziej niż z innych wzmacniaczy.

Prezentacja jest wyraźna, odważna, unika suchości, ale też drażliwości - do powyższego została dodana odrobina słodyczy, a szczegółowość nie ma w sobie ostrości. Można odnieść wrażenie, że wzmacniaczowi zawsze chce się grać, że podoba mu się każda muzyka, pokazuje jej dobre emocje.

Droga do komputera

DAC (czy to niezależny, czy umieszczony wewnątrz wzmacniacza) jest dzisiaj urządzeniem lub układem pracującym przede wszystkim w służbie komputera. Jak zatem zmusić EX 222 do współpracy z nim, gdy brakuje najpopularniejszego wejścia USB?

Na szczęście BC Acoustique ma nie tylko cenione przez audiofilów (ale w kontekście komputera bezużyteczne) gniazdo elektryczne współosiowe, lecz także złącze optyczne - ono właśnie może uratować sytuację. Trzeba to sprawdzić dokładnie, bo zazwyczaj komputerowe środowisko nie wspiera najpopularniejszego w audio standardu połączeń z kwadratową wtyczką, wyjście optyczne kryje się jednak w złączu o średnicy 3,5 mm, czyli popularnym mini-jacku. Rozwiązania tego typu znajdziemy często w sprzęcie Apple, np. komputerach Mac Mini, które świetnie nadają się do budowy „audiokomputera”. Do działania będzie oczywiście potrzebna odpowiednia wtyczka.

Innym pomysłem jest zakup zewnętrznego adaptera, który z jednej strony zaakceptuje sygnał USB pochodzący z komputerów, z drugiej strony mając złącze optyczne lub współosiowe.

Parametry
BC ACOUSTIQUE EX 222
Produkowany Tak
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 80
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 132
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,22
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 79
Dynamika [dB] 97
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 86
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
BC Acoustique EX 222

Producent zapowiada moc 2 x 70 W przy 8 ohm i 2 x 120 W przy 4 ohm, a testowany egzemplarz jeszcze przekracza taką specyfikację, oddając 2 x 80 W przy 8 ohm i 2 x 132 W przy 4 ohm.

Urządzenie może się także pochwalić niemal wzorową czułością 0,22 V. Odstęp od szumów wynosi tylko 79 dB, dlatego - mimo wysokiej mocy wyjściowej - dynamika zatrzymuje się poniżej pułapu 100 dB.

BC Acoustique dobrze radzi sobie z pasmem przenoszenia (rys.1). Przy 10 Hz spadek wynosi 0,8 dB, a przy 100 kHz ok. 2,1 dB.

Rys. 2. wskazuje, iż zniekształcenia harmoniczne są umiarkowane. Najsilniejsza druga ma wprawdzie poziom -73 dB, ale kolejna trzecia leży już przy -82 dB, czwarta przy -85 dB, pozostałe nie przekraczają już -90 dB.

Wykres z rys. 3. nie przynosi niespodzianek, zniekształcenia poniżej 0,1 % możemy uzyskać dla mocy nieznacznie przekraczającej 1 W przy 8 ohm i 2,5 W przy 4 ohm.

BC ACOUSTIQUE testy
L100 Classic
JBL
L100 Classic
Zespoły głośnikowe

Nie ma co ukrywać - wreszcie dotarliśmy do sedna tego testu. Bez L100 Classic byłby on jak występy artystów wspierających, podczas gdy główna gwiazda koncertu nie dojechała... na co w pewnym momencie nawet się zanosiło. Na szczęście wpadła na scenę w ostatniej chwili, aby pokazać, kto tutaj rządzi.

4307
JBL
4307
Zespoły głośnikowe

W symbolu zmienia się tylko ostatnia cyfra, licznik przeskakuje z 6 na 7, ale konstrukcja jest wyraźnie większa i pod wieloma względami zupełnie inna. Z 4306 wciąż łączy ją kilka charakterystycznych, firmowych elementów, jednak wpisanie obydwu do jednej serii możliwe było tylko w ramach tych specyficznych założeń, jakie przyświecały tworzeniu całej rodziny "tradycyjnych" monitorów JBL-a.

4306
JBL
4306
Zespoły głośnikowe

Najmniejsza z testowanych konstrukcji, i jednocześnie w całej kategorii "bookshelf" JBL-a, ma swoją specyfikę, zarazem bardzo wyraźnie nawiązującą do ważnego punktu technicznego programu firmy. Tym elementem jest tutaj przetwornik "kompresyjny".

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu