Pro-Ject Essential lII: elastyczność esencjonalności selektywnej funkcjonalności

21 sierpnia 2017 Sprzęt

W ofercie Pro-Jecta można się pławić, można też w niej utonąć. Nie dość, że mnóstwo jest zupełnie różnych konstrukcji, to wiele z nich występuje w kilku wersjach.

Producent ma duże ambicje, możliwości i znajomość rynku; chce zadowolić każdego audiofila i nieaudiofila, oferuje gramofony na każdą sytuację. Model Essential jest dość tani, a jednocześnie już "porządny"- i właśnie dlatego posłużył do przygotowania czegoś wyjątkowego.

Pierwszy Essential pojawił się w sprzedaży w roku 2010. Po trzech latach wprowadzono drugą wersję, w której poprawiono tyle kluczowych elementów (podstawę, napęd, ramię, wkładkę), że można było mówić o zupełnie nowym Essentialu. Na początku tego roku zapowiedziano kolejną - trzecią wersję. Pełny test Essentiala III, w ramach porównania kilku modeli w cenie ok. 1500 zł, przedstawimy już w następnym numerze, jednak nowy Essential zawiera tyle opcji, że ich prezentację wyodrębniamy i publikujemy już tutaj.

Pro-Ject od dawna stosuje metodę "selektywnej funkcjonalności" gramofonów; nie każdy użytkownik potrzebuje wszelkich układów i udogodnień, w jakie można wyposażyć gramofon, zwłaszcza dzisiaj, w czasach, gdy nie ma jednego, obowiązującego schematu dla systemu audio, a technika cyfrowa przeplata się z modą na analog. Wyciągnięto wnioski i przygotowano koncepcję Flexi.

Podstawowy model Essential III określa takie niezmienne elementy konstrukcji, jak podstawę, talerz, ramię i wkładkę.

Podstawowy model Essential III określa takie niezmienne elementy konstrukcji, jak podstawę, talerz, ramię i wkładkę.

Nazwa Essential III nie dotyczy już więc jednej konstrukcji, ale całej rodziny złożonej z sześciu modeli. Podstawowy z nich, nazwany po prostu Essential III, określa bazowe elementy techniki gramofonowej. Płyta nośna, większa część układu napędowego, ramię oraz wkładka (teraz OM10, w miejsce OM5 stosowanej w Essential II) - wszystko i tylko to, co bezwzględnie potrzebne.

Pro-Ject Essential III jest gramofonem w pełni manualnym, z widocznym napędem paskowym (bez subtalerza) i ramieniem, które trzeba zarówno ręcznie opuścić, jak i podnieść. Z niego wywodzi się pięć modeli "rozwojowych". Wyznaczają one różne kierunki, nie tworzą hierarchii, nie chodzi więc o kolejne "upgrade`y". I chociaż z określonych powodów jedne dodatki są droższe od innych, to najważniejsze, aby kupić te, które są nam potrzebne.

Essential III w standardowej wersji jest jedynym modelem, w którym przewód sygnałowy zainstalowano na stałe.

Essential III w standardowej wersji jest jedynym modelem, w którym przewód sygnałowy zainstalowano na stałe.

Pro-Ject Essential III Phono

W modelu Pro-Ject Essential III Phono, jak sama jego nazwa wskazuje, w niewielkim pudełeczku pod plintą umieszczono kompletny moduł przedwzmacniacza gramofonowego. Wprawdzie ten (niezbędny na drodze sygnału) układ ma wiele współczesnych wzmacniaczy, a nawet amplitunerów AV, ale przecież nie wszystkie, a nie każdy amator gramofonu ma ochotę i pieniądze na dokupywanie zewnętrznego "phono-stage’a" za niespełna dwa tysiące. Można też założyć, że Pro-Ject przygotował układ pod kątem konkretnej wkładki, która jest w komplecie (wspomniany Ortofon OM10). Pro-Ject Essential III Phono ma więc wyjścia, które wysyłają na zewnątrz sygnał o liniowej charakterystyce częstotliwościowej i poziomie napięcia właściwym dla typowego wejścia we wzmacniaczu (zintegrowanym).

Pro-Ject Essential III SB

Wygodę obsługi poprawi Essential III SB. Skrót SB oznacza w nomenklaturze producenta Speed Box, czyli dodatkowy układ elektroniczny ułatwiający zmianę prędkości obrotowej (w lewym górnym narożniku plinty pojawia się przełącznik). W modelu bazowym obroty też możemy zmienić, ale przekładając pasek na sąsiedni rowek rolki napędowej – ręcznie lub elektronicznie. Mamy do wyboru dwie najpopularniejsze prędkości: 33.3 oraz 45 (obrotów na sekundę).

Essential III SB ma wbudowany elektroniczny moduł przełączający prędkości obrotowe - 33.3/45 obr./min.

Essential III SB ma wbudowany elektroniczny moduł przełączający prędkości obrotowe - 33.3/45 obr./min.

Do wyboru prędkości służy niewielki przycisk, a bieżący tryb wskazuje jedna z dwóch diod.

Do wyboru prędkości służy niewielki przycisk, a bieżący tryb wskazuje jedna z dwóch diod.

Essential III SB ma nie tylko elektronikę zmiany prędkości, ale też gniazda RCA (zamiast przewodu wyprowadzonego na stałe). W komplecie jest też interkonekt Connect it E (sam przewód - taki sam, jak w modelu bazowym).

Essential III SB ma nie tylko elektronikę zmiany prędkości, ale też gniazda RCA (zamiast przewodu wyprowadzonego na stałe). W komplecie jest też interkonekt Connect it E (sam przewód - taki sam, jak w modelu bazowym).

Pro-Ject Essential III SB Digital

Model Pro-Ject Essential III Digital ma zarówno wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny RIAA, jak i wyjście cyfrowe w standardzie optycznym (a więc wbudowany przetwornik A/C); może ono służyć do podłączenia do systemów kina domowego, soundbarów, głośników bezprzewodowych czy nawet zwykłych wzmacniaczy zintegrowanych, które coraz częściej są wyposażone w wejścia cyfrowe.

Wersję Digital oznaczono specjalnym logo

Wersję Digital oznaczono specjalnym logo.

W Digitalu nie ma elektronicznego przełącznika prędkości obrotowej, w razie konieczności trzeba przełożyć pasek.

W Digitalu nie ma elektronicznego przełącznika prędkości obrotowej, w razie konieczności trzeba przełożyć pasek.

W modelu Digital mamy do dyspozycji cyfrowe wyjście optyczne.

Pro-Ject Essential III Bluetooth

Można też w ogóle pozbyć się kabli. Kolejny model to Pro-Ject Essential III Bluetooth. Sygnał z wkładki jest wstępnie wzmacniany i korygowany do postaci liniowej (jest więc tutaj również zintegrowany przedwzmacniacz gramofonowy), a następnie, po sparowaniu z dowolnym odbiornikiem, można go przesłać już bezprzewodowo na odległość ok. 10 metrów. Essential III Bluetooth będzie doskonałym partnerem dla modnych obecnie głośników bezprzewodowych, komunikacja odbywa się w najpopularniejszym formacie kodowania aptX.

Na pierwszy rzut oka żadna z wersji, także Bluetooth, specjalnie się nie wyróżnia; dodatkową elektronikę ukryto w modułach pod plintą.

Na pierwszy rzut oka żadna z wersji, także Bluetooth, specjalnie się nie wyróżnia; dodatkową elektronikę ukryto w modułach pod plintą.

Model Bluetooth ma rozbudowane układy elektroniczne, moduł bezprzewodowy odsunięto jednak od toru analogowego.

Model Bluetooth ma rozbudowane układy elektroniczne, moduł bezprzewodowy odsunięto jednak od toru analogowego.

W Essential III Bluetooth są również dwie pary analogowych RCA – jedna z sygnałem płynącym prosto z wkładki, a druga po korekcji RIAA.

W Essential III Bluetooth są również dwie pary analogowych RCA – jedna z sygnałem płynącym prosto z wkładki, a druga po korekcji RIAA.

Pro-Ject Essential III RecordMaster

Wreszcie docieramy do modelu najdroższego i najbardziej zaawansowanego, choć nie wszystkim potrzebnego. Urządzenie jest wyposażone w przedwzmacniacz gramofonowy, przetwornik analogowo-cyfrowy oraz złącze USB - które pozwala podłączyć gramofon do komputera i zgrać płyty np. na dysk twardy. Aby cały proces ułatwić, Pro-Ject Essential III RecordMaster ma także zintegrowany moduł SB (elektroniczny selektor prędkości obrotowej). Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by urządzenie potraktować (nawet okazjonalnie) jak "zwykły" gramofon, korzystając wówczas z pary analogowych wyjść RCA.

Najdroższy RecordMaster daje możliwość zgrywania płyt za pomocą komputera.

Najdroższy RecordMaster daje możliwość zgrywania płyt za pomocą komputera.

Mistrz, jak to mistrz, ma już wbudowany elektroniczny przełącznik prędkości obrotowej.

Mistrz, jak to mistrz, ma już wbudowany elektroniczny przełącznik prędkości obrotowej.

W panelu przyłączeniowym Mistrza jest wyjście Sgt. Pepper’s Drum – inspirowany 50-leciem albumu USB-B oraz klasyczna para analogowych RCA.

W panelu przyłączeniowym Mistrza jest wyjście Sgt. Pepper’s Drum - inspirowany 50-leciem albumu USB-B oraz klasyczna para analogowych RCA.

Projekt Essential III rozrósł się jednak jeszcze bardziej, wychodząc poza formalną koncepcję Flexi. Niedawno zaprezentowano bowiem wersję gramofonu Essential III, w której odwołano się do zupełnie innej sfery potrzeb i wzruszeń. Z okazji przypadającej w tym roku 50. rocznicy wydania albumu "Sgt. Pepper`s Lonely Hearts Club Band", przygotowano specjalne wzornictwo: baza gramofonu jest niebieska, a pod akrylowym talerzem znajduje się grafika - charakterystyczny fragment słynnej okładki. Stąd też nazwa gramofonu – Sgt. Pepper`s Drum.

Sgt. Pepper’s Drum - inspirowany 50-leciem albumu "Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band".

Sgt. Pepper’s Drum - inspirowany 50-leciem albumu "Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band".

Ceny gramofonów Pro-Ject:

- Essential III: 1490 zł
- Essential III: Phono 1630 zł
- Essential III: SB 1710 zł
- Essential III: Digital 1810 zł
- Essential III: BT 1910 zł
- Essential III: RecordMaster 2030 zł
- Essential Sgt. Pepper’s Drum 2190 zł

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu