Monitory Spendor Classic 4/5

30 listopada 2020 Sprzęt

W swojej sztandarowej serii Classic firma proponuje najmniejsze mini-monitory oznaczone symbolem 4/5, otwierające ofertę tej serii, zastępując dotychczasowe bliźniacze Classic 3/5. Te ostatnie miały premierę w 1998 roku i już od samego początku zostały uznane za następcę legendarnych monitorów BBC - LS3/5a, produkowanych na licencji przez długie lata przez brytyjskie firmy - takie jak Spendor.

Może Cię zainteresować

W porównaniu do pierwowzoru S3/5 oferowały lepsze parametry i nowsze głośnikowe głośnikowe, dające o wiele mniej podbarwień, większą obciążalność, wyższą skuteczność i oferujące nowocześniejsze wzornictwo.

S3/5 doczekały się dwóch upgrade'ów pod postacią S3/5R i S3/5R2, które z kolei zastąpiono w roku 2017, przy okazji gruntownej modernizacji całej serii, modelem Classic 3/5. Teraz czas na Classic 4/5.

W nowych kolumnach zastosowano nową generację przetworników. W przypadku 4/5 głośnik nisko-średniotonowy ma 15-cm polimerowo-kevlarową membranę EP77 z korektorem fazy, kosz ze stopui magnezowego, wydajny układ magnetyczny z poprawionym tłumieniem elektrodynamicznym i rozpraszaniem cieplnym, a także zawieszenie o zwiększonej amplitudzie. 

Przetwornik ten kontynuuje tradycję obudowy zamkniętej, a podczas jego projektowania skoncentrowano się na maksymalnej liniowości charakterystyki przetwarzania przy niewielkich poziomach mocy.

Czytaj również testy kolumn głośnikowych Spendor

 

Tweeter to z kolei poliamidowa kopułka o średnicy 22 mm z pierścieniowym zawieszeniem o szerokim profilu. Mała średnica membrany gwarantuje liniowe promieniowanie najwyższych częstotliwości, a dodatkowa powierzchnia drgająca pierścienia uzupełnia pasmo od dołu, poprawiając liniowość przetwarzania. Zmodyfikowano także filtry zwrotnic - zapewniają one skuteczniejszą integrację fazową przetworników i bezpieczną impedancę 8 Ω.

Na koherencję, czyli perfekcyjny muzyczny timing, zwrócono także uwagę przy pracach nad obudową. W przeciwieństwie do typowych konstrukcji, Spendor rozwija koncepcję lekkich, cienkich paneli bocznych w połączeniu z masywną ścianką przednią. Te pierwsze są jednak uzupełnione od wewnątrz lepko-sprężystymi elastomerami, zamieniającymi drgania rezonansowe w ciepło.

Największe różnice brzmieniowe i wzornicze w porównaniu do poprzednich Classic 3/5 oraz bliźniaczych A1 dotyczą ściślejszego podejścia do klasycznych aspektów konstrukcji.

Unikalne gabaryty BBC LS3/5a oznaczają referencyjne, naturalne, doskonale zrównoważone brzmienie ikonicznego brytyjskiego mini-monitora, które wciągnie słuchacza w dowolny muzyczny spektakl.

W praktyce największa poprawa w Classic 4/5 ma miejsce w zakresem basowym, pozbawionym typowych ograniczeń wynikających z zastosowania obudowy zamkniętej oraz sztucznych rezonansowych podbić obecnych w większości nowoczesnych konstrukcji.

Monitory Spendor Classic 4/5 jest dostępny w naturalnym fornirze orzechowym lub wiśniowym, cena za parę wynosi 7 900 zł. Polski dystrybutor proponuje do zestawu również odpowiednie standy dostępne w autoryzowanych salonach Spendora.

Źródło: Nautilus

SPENDOR testy
Newsletter image
NEWSLETTER
Subskrybuj,
pobierz e-wydanie AUDIO,
bądź na bieżąco
Close icon
Audio
E-WYDANIE AUDIO
W PREZENCIE!
Zapisz się na subskrypcję naszego newslettera, a otrzymasz gratis e-wydanie
NEWSLETTER ZAPISZ SIĘ
Close icon
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta styczeń 2021

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista listopad - grudzień 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio grudzień 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio styczeń 2021

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu