Na rynku oba urządzenia już się pojawiły. Są nimi kolumny JBL L100 Classic 75 oraz wzmacniacz L100 Classic 75. Tekst będzie jednak o tych pierwszych, a raczej ich historii. Jak plasują się bowiem nowe-stare kolumny w porównaniu z oryginałami, które pojawiły się na rynku w 1974 roku? Takiego porównania podjął się Chris Hagen, główny inżynier Harman.
Kiedy firma HARMAN po raz pierwszy wypuszczała model JBL L100 Classic, na wszystkich etapach, od projektowania produktu aż po użytkownika końcowego, panowało ogromne zainteresowanie całym przedsięwzięciem. Ponieważ nazwa nawiązywała do oryginalnych L100 Century, trzeba było zachować kluczowe cechy wizualne modelu.
Czytaj również: JBL L100 Classic 75
W efekcie JBL L100 Classic ma obudowę fornirowaną orzechem z jasnym satynowym wykończeniem, ramę maskownicy z takim samym wykończeniem z orzecha włoskiego oraz maskownicę Quadrex w kolorze niebieskim, pomarańczowym lub czarnym, dzięki czemu z wyglądu jest prawie taki sam jak JBL L100 Century.
Wprawdzie maskownica L100 Century była ciemnobrązowa, a nie czarna, ale L100 Classic black jest na tyle podobna, by wyglądać tak samo na zdjęciach. Kolejne podobieństwa to 12-calowa 3-drożna konfiguracja, porty ustawione liniowo i pojedyncza para zacisków wejściowych z tyłu.
W kategorii zmian ogólnych warto odnotować wymianę niklowanych zacisków sprężynowych na większe, mocniejsze, pozłacane zaciski typu bind-post; pogrubienie przegrody z ¾ cala w oryginale do 1 cala w L100 Classic; i dodanie wzmocnienia v-brace, które zwiększa sztywność obudowy.
Czytaj również test kolumn głośnikowych JBL L100 Classic
Głośniki niskotonowe starego i nowego modelu są dość różne. Zarówno 123A-1 (lub 123A-3 dla L100A) z L100 Century, jak i JW300PW-8 z L100 Classic to 12-calowe głośniki niskotonowe z białym stożkiem, 3-calowymi cewkami drgającymi i odlewanym koszem, ale są to tylko podobieństwa. O ile jednak stary stożek był papierowy z dodatkiem Aquaplas, to nowy został wykonany z nowoczesnego materiału Pure Pulp i nie wymaga Aquaplasu.
Głośnik niskotonowy JBL L100 Century, 123A-1 dla wczesnych modeli i 123A-3 dla późnych modeli „A”, były zbudowane na magnesie Alnico, który ważył około 3,6 kg mniej niż nowszy, zoptymalizowany pod kątem FMEA, magnes ferrytowy z JW300PW-8 L100 Classic. Zoptymalizowana struktura silnika powoduje mniejsze zniekształcenia przy większych wychyleniach cewki drgającej.
Przetworniki średniotonowe L100 – 105H-1 z L100 Classic i LE5-2 z L100 Century – są bardzo podobne; oba wielkości około 5 cali, z krzywoliniowymi stożkami. Jednak średniotonowy L100 Classic ma większą cewkę drgającą dla lepszej kontroli mocy i został zoptymalizowany za pomocą nowoczesnych programów FMEA, aby uzyskać bardziej wydajną, liniową pracę i mniejsze zniekształcenia.
Czytaj również testy kolumn głośnikowych JBL Luxury
Stożek 105H-1 został również zastąpiony nowoczesnym, powlekanym polimerowo stożkiem Pure Pulp, zapewniającym większą sztywność i bardziej kontrolowaną wydajność w zakresie wysokich częstotliwości.
Głośnik wysokotonowy przeszedł największą transformację i ulepszenie wśród przetworników, ponieważ kilka elementów wysokotonowego L100 Classic nie istniało w erze JBL L100 Century. Co dziwne, wielu komentatorów w Internecie zapomniało, że L100 Century zawsze miał stożkowy głośnik wysokotonowy.
Wczesne modele L100 Century wykorzystywały głośnik wysokotonowy ze stożkiem papierowym o średnicy 1,8 cala – LE-25, a L100A (późniejszy model Century) używał głośnika wysokotonowego ze stożkiem 1,4 cala, LE-20. W nowym L100 Classic zastosowano znacznie nowocześniejszy 1-calowy głośnik wysokotonowy z kopułką tytanową (JT025TI1-4).
Tytan zapewnia doskonałą sztywność kopułki, podczas gdy mniejsza kopułka ma szerszą dyspersję. Ponieważ oba głośniki wysokotonowe L100 Century mają 5/8-calowe cewki drgające, a głośnik wysokotonowy JBL L100 Classic ma dużą strukturę silnika z ferrofluidem wokół cewki drgającej w celu pochłaniania ciepła, głośnik wysokotonowy L100 Classic obsługuje większą moc.
Zwrotnica jest kolejnym obszarem, w którym dokonano wielu zmian wynikających z aktualizacji podejścia do projektowania. L100 Century został zaprojektowany w czasie, gdy pomiar na osi był jedynym rozważanym pomiarem odpowiedzi częstotliwościowej. Był również zaprojektowany wokół 12-calowego głośnika niskotonowego o płynnej odpowiedzi do około 2,5 kHz.
Podstawą dla konstrukcji zwrotnicy był jej brak na głośniku niskotonowym, oraz zastosowanie minimalnej zwrotnicy na przetworniku średnio- i wysokotonowym.
Czytaj również testy kolumn głośnikowych JBL
W związku z tym poza parą l-padów, był tylko kondensator 8 uF na średnicy i kondensator 3 uF na głośniku wysokotonowym. Pozwoliło to na swobodne poruszanie się średnicy do maksymalnej częstotliwości.
Nowoczesna zwrotnica L100 Classic została zaprojektowana z myślą o energii poza osią dzięki postępom w zrozumieniu interakcji akustycznej między pomieszczeniem a kolumną. Całkowita ilość elementów zwrotnicy L100 Classic wynosi 15 komponentów (pomijając l-pady) w porównaniu do jedynie 2 komponentów w L100 Century.
Wszystko to pozwoliło podnieść moc L100 Classic do 200 W, czyli 4 razy więcej niż w L100 Century. Czułość pozostała mniej więcej taka sama na poziomie 90 – 91 dB/W/m, ale impedancja nominalna spadła z 8 omów dla Century do 4 omów dla Classic. W konsekwencji Classic będzie grał nieco głośniej niż Century. JBL L 100 Classic z pewnością nie jest lustrzanym odbiciem JBL L 100 Century, ale nigdy nie miał takim być.
Źródło: Suport