Wharfedale prezentuje nową serię kolumn głośnikowych - EVO 5

22 lipca 2025 Sprzęt

Wharfedale wprowadza na rynek nową generację kolumn głośnikowych EVO 5, która zastępuje popularną serię EVO 4 debiutującą w 2019 r. Otrzymała ona ulepszone przetworniki, obudowy i zwrotnice.

Seria EVO 4 została całkowicie przeprojektowana zgodnie z koncepcją Wharfedale dotyczącą kolumn klasy średniej EVO, przy wykorzystaniu technologii stworzonych dla flagowego projektu Elysian. Konstruktorzy zastosowali tu przetworniki wysokotonowe AMT, kopułkowe średniotonowe oraz obudowy z inteligentnymi portami szczelinowymi.

Podobnie jak odpowiedniki z poprzedniej serii, zarówno kolumny podłogowe, jak i większe z dwóch kolumn półkowych są konstrukcjami trójdrożnymi, wyposażonymi w kopułkowe przetworniki średniotonowe. Chociaż konfiguracja przetworników nawiązuje do poprzedniej generacji, nowe kolumny są nieco większe, co pozwala na uzyskanie większej objętości obudowy, ulepszonych przetworników i nowych zwrotnic.

Wharfedale projektuje i produkuje prawie wszystkie części samodzielnie, co zapewnia swobodę w tworzeniu idealnie zsynchronizowanych głośników bez konieczności łączenia i dopasowywania części innych producentów. Pozwala to również na pełną kontrolę nad kluczowymi elementami, takimi jak przetworniki oraz możliwość wprowadzania ewolucyjnych zmian z jednej generacji do drugiej. Zostało to w pełni wykorzystane podczas opracowywania serii Wharfedale EVO 5.

Czytaj również nasze testy kolumn głośnikowych Wharfedale

Wharfedale EVO 5

Wharfedale EVO 5 - przetworniki

Wszystkie pięć modeli Wharfedale EVO 5 zawiera nową, ulepszoną wersję wysokotonowego przetwornika AMT (Air Motion Transformer) opracowanego dla serii EVO 4. Do wypychania powietrza do przodu w sposób tłokowy zawierają one plisowaną membranę wykonaną z ultracienkiego, lekkiego polimeru. Po obu stronach membrany umieszczono silne magnesy, tworząc potężne pole magnetyczne. Gdy sygnał audio przechodzi przez ścieżki przewodzące, membrana zostaje pobudzona, powodując kurczenie się i rozszerzanie plis.

Poruszając się, fałdy "ściskają" i "rozszerzają" powietrze pomiędzy nimi, dzięki czemu AMT może przemieszczać cztery razy więcej powietrza niż tradycyjny przetwornik wysokotonowy kopułkowy o tej samej powierzchni, zapewniając niższe zniekształcenia (ponieważ membrana porusza się mniej) i szybszą reakcję przejściową (dzięki mniejszej masie i minimalnemu ruchowi). Zapewnia, jak mówi producent, również szerszy zakres częstotliwości i doskonałą dyspersję poziomą.

Jednostka AMT opracowana dla EVO 5 jest większa niż jej odpowiednik w EVO 4-35 x 70 mm w porównaniu z 30 x 60 mm - co dodatkowo poprawia wydajność i dyspersję. Został on również wyposażony w nowy materiał dźwiękochłonny, nazwany przez Wharfedale SilentWeave. Opracowany dla serii EVO 5, ten hybrydowy materiał z bawełny i filcu jest dodawany do wnęki za membraną w celu zmniejszenia odbicia fal dźwiękowych wewnątrz głośnika.

Wszystkie przetworniki Wharfedale EVO 5 korzystają z nowej akustycznej ramki tłumiącej o nazwie ResoFrame, wykonanej z elastomeru i widocznej jako koło zębate na przednim panelu przetwornika. W przypadku AMT dodatkowa elastomerowa uszczelka tłumiąca między membraną a przednią płytą dodatkowo redukuje rezonanse mechaniczne i wygładza odpowiedź, szczególnie w ważnym paśmie niskich tonów wysokich.

Membrana kopułkowa

Aby dopasować się do nowej jednostki wysokotonowej AMT, firma Wharfedale udoskonaliła przetwornik średniotonowy zaprojektowany dla poprzednich modeli EVO 4. Zastosowany w trójdrożnych modelach EVO 5.2, 5.3 i 5.4, zawiera tę samą 50-milimetrową membranę kopułkową, zaprojektowaną z myślą o szybkiej, responsywnej i szerokopasmowej charakterystyce, która płynnie łączy się z przetwornikami wysokotonowymi i niskotonowymi.

Miękka kopułka z powłoką z plastyfikatora jest wentylowana aperiodycznie do specjalnie ukształtowanej komory tylnej, która rozprasza i pochłania energię z tyłu kopułki. Efektem jest liniowa charakterystyka częstotliwościowa w zakresie od 800 Hz do 5 kHz - niezwykła szerokość pasma jak dla głośnika średniotonowego.

Wersja Wharfedale EVO 5 tego przetwornika została wzbogacona o kilka ulepszeń akustycznych, w tym ramkę tłumiącą drgania ResoFrame w przednim panelu przetwornika oraz materiał SilentWeave w dwóch miejscach: za membraną i cewką drgającą oraz przed tylną obudową. Podobnie jak w przypadku modułu AMT, elementy te redukują rezonanse i odbicia fal dźwiękowych, zapewniając płynniejszą odpowiedź i większą czystość dźwięku.

Dzięki magnesowi o wysokim strumieniu magnetycznym, wydajność kopułki średniotonowej EVO 5 jest dobrze dopasowana do wydajności głośnika wysokotonowego AMT, co pozwala jej szybko reagować na dynamikę muzyki. Szeroki rozsył dźwięku tej kopułki w połączeniu z głośnikiem AMT ma zapewniać słuchaczom możliwość usłyszenia wszystkich szczegółów muzycznych, niezależnie od miejsca, w którym siedzą.

Głośniki niskotonowe

Głośniki niskotonowe serii EVO 5 wykorzystują zaawansowany system silnika o niskim poziomie zniekształceń, opracowany dla flagowych modeli Elysian, w połączeniu z tkaną membraną z kevlaru - 130 mm lub 150 mm w zależności od modelu - wyposażoną w gumową ramkę o niskiej stratności. Daje to szerokie pasmo przenoszenia, które równie dobrze radzi sobie z mocnym basem, jak i naturalnie brzmiącą dolną częścią średnich tonów.

Inżynierowie Wharfedale od ponad 25 lat pracują z kevlarem - mocnym, ale lekkim włóknem aramidowym, idealnie nadającym się do membran głośników. Wieloletnie udoskonalanie tego materiału pozwoliło stworzyć przetworniki, które - jak czytamy - "charakteryzują się imponującą teksturą instrumentów, a jednocześnie zapewniają bas o wyczuwalnej głębi i mocy".

Oprócz akustycznej ramki tłumiącej ResoFrame, głośniki niskotonowe EVO 5 (lub głośniki niskotonowe/średniotonowe w przypadku dwudrożnych modeli EVO 5.1 i 5.C) zostały wzbogacone o nowy element Wharfedale ResoSeal - pierścień tłumiący z elastomeru o niskiej masie, umieszczony z tyłu membrany, w miejscu styku z obrzeżem. Optymalizuje to dolny środek pasma, dzięki czemu wokale brzmią bogatsze, bardziej naturalne i emocjonalne.

Zwrotnice

Sygnał z przetworników jest łączony za pomocą przeprojektowanej zwrotnicy, opracowanej w wyniku szeroko zakrojonych badań komputerowych i testów odsłuchowych w rzeczywistych warunkach, z poprawionym układem płytki drukowanej, który skraca drogę sygnału między komponentami i przetwornikami.

W głośnikach trójdrożnych obwód jest podzielony na oddzielne płytki drukowane - jedną dla średnich/wysokich tonów, a drugą dla basów - aby zminimalizować zakłócenia elektromagnetyczne.

Specjalnie dobrane wysokiej jakości kondensatory polipropylenowe i cewki indukcyjne z rdzeniem powietrznym zapewniają optymalną czystość w sekcji średnich i wysokich tonów, a laminowane cewki indukcyjne z rdzeniem silikonowo-żelazowym w sekcji basowej minimalizują degradację sygnału. Rezultatem jest nienaganna spójność fazowa i płynna integracja przetworników.

Bass reflex

Wykorzystywana w seriach głośników Aura i Elysian, a także w serii EVO 4, konstrukcja basowa SLPP (Slot Loaded Profiled Port) firmy Wharfedale została opracowana na podstawie oryginalnego pomysłu Gilberta Briggsa, założyciela firmy Wharfedale, który kierował nią w latach 1932-1964.

Zamiast stosować konwencjonalny port tylny lub przedni w celu wzmocnienia basów, system SLPP wykorzystuje specjalnie zaprojektowany otwór u podstawy głośnika, który wyrównuje ciśnienie w pomieszczeniu. Zmniejsza to niepożądane turbulencje z portu i poprawia wydajność systemu basowego.

Podczas gdy głośniki EVO 4 miały system SLPP wentylowany w dwóch kierunkach, zmodyfikowana konstrukcja serii EVO 5 to system trójkierunkowy, który wentyluje powietrze w lewo, w prawo i do tyłu. Optymalizuje to rozkład przepływu powietrza, dodatkowo przyczyniając się do uzyskania głębokiego, wyraźnego i dobrze zintegrowanego basu. Ponadto, ponieważ powietrze jest równomiernie rozprowadzane w pomieszczeniu, głośniki są mniej wrażliwe na ustawienie niż wiele konwencjonalnych konstrukcji z portami.

Wharfedale EVO 5 - obudowy

Każdy model z serii Wharfedale EVO 5 ma proporcjonalnie większe wymiary w porównaniu z odpowiednikiem z serii EVO 4, co optymalnie zwiększa objętość obudowy zgodnie z precyzyjnymi obliczeniami.

Każda obudowa jest zbudowana z warstw drewna o różnej gęstości, co ma na celu zmniejszenie rezonansu paneli poniżej poziomu słyszalności. Ta wielowarstwowa konstrukcja zapobiega również wyciekaniu niepożądanej energii dźwiękowej z wnętrza obudowy, która w przeciwnym razie zakłócałaby przedni dźwięk emitowany przez przetworniki.

Zaokrąglone krawędzie obudowy wygładzają przepływ energii dźwiękowej wokół obudowy, pomagając zintegrować dźwięk z akustyką pomieszczenia.

U podstawy każdego głośnika Wharfedale EVO 5 znajduje się hybrydowa podstawa z metalu i drewna. Zawiera ona otwory wentylacyjne SLPP, zwiększa sztywność konstrukcji i pomaga izolować głośniki od skutków rezonansu zewnętrznego.

W serii EVO 5 ulepszono wykończenie obudowy. Popularna opcja okleiny z drewna orzechowego pozostała, ale wykończenia w kolorze białym i czarnym są teraz supergładkie, matowe i wysokiej jakości. Dostępna jest również nowa, elegancka wersja matowa - Lunar Grey.

Wharfedale EVO 5 - ceny i dostępność

Seria Wharfedale EVO 5 będzie dostępna w Polsce od końca lipca w kolorze matowej czerni, matowej bieli, matowej szarości lub forniru orzechowego. Do modeli EVO 5.1 i 5.2 można dokupić dopasowane podstawki, wykonane ze stali wysokowęglowej, które tłumią drgania i odbicia dźwięku oraz pozwalają ustawić głośniki na idealnej wysokości.

• EVO 5.1: 1599 zł /szt.
• EVO 5.2: 2249 zł /szt.
• EVO 5.3: 3399 zł /szt.
• EVO 5.4: 4299 zł /szt.
• EVO 5.C: 3149 zł /szt.
• podstawki do EVO 5.1 STAND: 1099 zł /szt.
• podstawki do EVO 5.2 STAND: 1349 zł /szt.

Źródło: Horn Distribution

WHARFEDALE testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio czerwiec 2025

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu