Jak każdego roku, w połowie sierpnia przedstawiamy nową porcję nagród EISA. Przyznane przez doborowe grono ekspertów z całego świata, wskazują na urządzenia wyjątkowe – najlepsze w swoich kategoriach.
Werdykty te opierają się na testach przeprowadzonych w wielu renomowanych tytułach specjalistycznych – drukowanych i internetowych – a polskim reprezentantem w tym gronie jest od 25 lat właśnie miesięcznik AUDIO. Trzydzieści nagród dla sprzętu audio, hi-fi i kina domowego wskazuje na jego znaczenie i różnorodność.
Producenci prześcigają się w pomysłach wpadających w główne nurty zainteresowań klientów albo w meandry, przedstawiają innowacje praktyczne albo chybione. A przede wszystkim, jak zawsze i wszędzie, na rynku są produkty lepsze i gorsze. Jak się w tym połapać?
Przepis, aby wszystko sprawdzić samemu, posłuchać każdego głośnika, wzmacniacza i odtwarzacza, jaki tylko wpadnie nam w oko, jest idealistyczny i nierealistyczny. Stąd też główną treścią takich magazynów jak AUDIO są testy podpowiadające, czym i dlaczego warto się bliżej zainteresować. To jednak zwykle rekomendacje pojedynczych redaktorów, nawet jeżeli doświadczonych i wiarygodnych, to zawsze są obarczone dawką subiektywizmu.
Nagrody EISA to rezultat wielu testów i wysokich ocen. Tutaj już bardzo trudno o przypadek i pomyłkę. Mimo to indywidualne gusta i kryteria wyboru zachowują znaczenie, dlatego nawet tak prestiżowe nagrody najlepiej traktować jako wskazówki, a nie jako gwarancji. I nie należy skazywać na zapomnienie innych, konkurencyjnych urządzeń, które nie wygrały w tegorocznej edycji, a mogą najlepiej odpowiadać naszym potrzebom.
AUDIO testowało wiele z nagrodzonych urządzeń, niektóre testy już opublikowaliśmy, inne ukażą się w najbliższych miesiącach. Wtedy przekonacie się, dlaczego… Dlaczego zostały nagrodzone i dlaczego nie ma ideałów.
Andrzej Kisiel