Pozycja: head
Styl: naked outline
Pozycja: head
Styl: naked outline
Pozycja: head
Styl: naked outline
Pozycja: head
Styl: naked outline
Pozycja: head-bottom
Styl: naked outline
Pozycja: body-top
Styl: naked outline
Pozycja: body-top
Styl: naked outline

JIMMY SMITH

Prayer Meeting

Prayer Meeting

Wykonanie

Nagranie

Dwa lata temu Blue Note, jeden z wiodących wydawców jazzowych, rozpoczął emisję winylowych płyt historycznych jak i współczesnych w serii zwanej Tone Poet. Informowaliśmy już o tym w numerze 9/2019 naszego AUDIO.

Ponieważ często się zdarza, że reklamowane wznowienia różnych nośników dźwięku okazują się być w efekcie bardziej chwytem marketingowym, niż dostarczają rzeczywiście lepiej opracowanego czy wzbogaconego materiału źródłowego, potraktowaliśmy projekt z entuzjazmem, jednak spokojnie czekając, co przyniesie czas.

Płyty z tego cyklu ukazują się dość regularnie, a nasze milczenie jest spowodowane głównie tym, że rzadsze, a więc i droższe wydawnictwa trafi ają do naszej redakcji nieczęsto. Wpadł nam właśnie do ręki album, którego jakość nas zachwyciła i tym wrażeniem postaramy się podzielić.

Dla przypomnienia: seria Tone Poet, mająca już w katalogu ponad 40 pozycji, to kolekcja audiofilskich 180 g winyli z katalogu firmy Blue Note, ponownie zremasterowanych z oryginalnych taśm. Inżynierowie przygotowali wznowienia niezwykle starannie, a przysłowiową wisienką na torcie jest praktycznie bezszumowe tłoczenie kopii.

Większość nagrań pochodzi z legendarnego studio Rudy`ego van Geldera, który z pewnością byłby oczarowany ich ekstremalnie wysoką jakością. Grubym krążkom towarzyszą grube okładki ze znakomitymi reprodukcjami zdjęć i tekstu, powleczone błyszczącą folią - czyli produkt jest trwały.

Z bogatej listy tytułów nagranych przez organistę Jimmy`ego Smitha dla Blue Note wybrano, jak dotąd w tej serii, płytę "Prayer Meeting", powstałą pod kuratelą Rudy’ego van Geldera w 1963 r. Album ten w dwóch wersjach okładek był też wydany – oprócz pierwotnej formy analogowej – na kompakcie oraz na kompakcie wzbogaconym o dwa utwory.

Współautorem projektu Smitha (i to nie tylko tego) był wspaniały saksofonista tenorowy Stanley Turrentine, a w sekcji rytmicznej znaleźli się stylowy gitarzysta Quentin Warren i precyzyjny perkusista Donald Bailey. Ten duet przez lata sprawdzał się jako skład towarzyszący organiście, a swój perfekcyjny warsztat demonstrował tylko czasem w popisach solowych.

Płyta "Prayer Meeting" należy do najbardziej ulubionych przez fanów tytułów firmowanych przez Smitha, co z pewnością wynika z nasycenia muzyki soulową melancholią i pielęgnowania intymnej atmosfery. Krążek zawiera sześć utworów, z czego dwa (utwór tytułowy oraz "Picnickin”) to kompozycje lidera.

W pozostałym repertuarze znalazły się interpretacje znanych melodii z tamtych lat, jak: rasowy blues "I Almost Lost My Mind”, kołyszące calypso "Stone Cold Dead in the Market”, tradycyjny hit nowoorleański "When the Saints Go Marching in” i zamaszyście swingujący "Red Top”.

Jimmy Smith był znany z pełnych ognia popisów na organach, lecz w tym projekcie grał z pełnym uduchowieniem i jakby powściągliwie. Temu podejściu wtórował Turrentine, choć to właściwie on wnosił w swych wypowiedziach więcej gorąca i elokwencji do gry kwartetu.

Gdy popłyną z głośników pierwsze takty muzyki, ogarnia nas uczucie niedowierzania: czy to możliwe, aby na początku lat 60. nagrano album z tak wspaniałą dynamiką, wiernością brzmienia instrumentów, adekwatną panoramą stereofoniczną i właściwie niesłyszalnym poziomem szumów.

To z pewnością zasługa współczesnego remasteringu, za co należą się gratulacje inżynierowi dźwięku i producentowi. Oszołamiająco zmysłowa narracja saksofonu Turrentina wydaje się rozgrywać nie w płaszczyźnie głośnika czy gdzieś w głębi, ale wyraźnie przed nim.

Podobnego efektu ekspozycji doznajemy podczas soczystych partii organowych. Natomiast pięknie klarowne partie gitary i perkusji pozostają usytuowane zawsze w tle, choć też nadal wyraziście. Super wydanie!

Cezary Gumiński
BLUE NOTE/UNIVERSAL

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta luty 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio luty 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu