Na przełomie lat 60. i 70. free-jazz osiągnął w Europie artystyczny szczyt. Mieliśmy w tym polski udział za sprawą Tomasza Stańki. Zaprezentował on w 1968 r. na festiwalu Jazz Jamboree kwintet ze skrzypkiem i saksofonistą Zbigniewem Seifertem, saksofonistą tenorowym Januszem Muniakiem, perkusistą Januszem Stefańskim i kontrabasistą Janem Goncierczykiem, którego później zastąpił Bronisław Suchanek.
Odkryte w archiwum niemieckiego Radia Bremen nagrania pokazują niezwykle twórczy okres trębacza z 1972 r. Na rynek trafiła właśnie płyta "Wooden Music II", druga, dokumentująca nagrania "drewnianej muzyki" kwintetu Stańki, który tak opisywał etapy swojej działalności:
Pierwszy, komponowany, to m.in. album "Music for K", a zamyka go koncert na Berliner Jazztage w 1970 roku. Drugi etap to muzyka drewniana – wzajemne słyszenie się bez żadnych dodatkowych ustaleń czy gestów, praca zespołowa nad utworami przez wiele miesięcy. Trzeci etap zaczyna się od ustalania segmentów konstrukcyjnych, które są luźno zestawione i dają nowe całości. Domyka go album "Purple Sun".
Do poszczególnych etapów należą płyty: "Jazzmesage from Poland" oraz nagrania "Wooden Music" z Bremy i Hamburga. Tomasz Stańko i jego kompani imponują wyobraźnią i swobodą w kreowaniu harmonii i brzmienia. Pozycja obowiązkowa.
Marek Dusza
Astigmatic Records