CECILIA BARTOLI

Bellini - Norma

Bellini - Norma

Wykonanie

Nagranie

Tuż po ogromnym sukcesie "Lunatyczki", Vincenzo Bellini postanowił iść za ciosem i zasiadł do pisania kolejnej opery. Szczególnie, że wielką rolę w przedstawieniu odegrała znakomita śpiewaczka Giuditta Pasta i to dla niej kompozytor przeznaczył główną rolę w nowym utworze.

Opera powstała w rekordowym czasie trzech miesięcy. Co prawda Bellini przerabiał i poprawiał materiał muzyczny jeszcze ponad pół roku (najsłynniejszą cavatinę "Casta diva" napisał w 9 wersjach), ale i tak premiera "Normy" odbyła się jeszcze w roku premiery "Lunatyczki". Mediolańska inscenizacja nie była aż tak wielkim sukcesem, jak oczekiwał twórca, ale opera weszła na stałe do światowego repertuaru.

Warto przypomnieć wspaniałe kreacje Marii Malibran czy Marii Callas. Szczególnie znane są nagrania tej ostatniej, począwszy od 1949 r. Najnowsza krytyczna edycja "Normy" powstawała przez sześć lat, a jej autorami są muzykolog Maurizio Biondi oraz skrzypek i dyrygent Riccardo Minasi.

Warto zatem porównać któreś ze znanych nagrań opery z najnowszym albumem i muzyką graną na instrumentach z epoki przez Orkiestrę La Scintilla pod dyrekcją Giovanni Antoniniego. W roli tytułowej Cecilia Bartoli, jako jej rywalka Sumi Jo, a rzymskim prokonsulem jest John Osborn.

Stanisław Bukowski
DECCA 2013

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista lipiec - sierpień 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu