Brahms Concertos

HELENE GRIMAUD
Brahms Concertos

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie

I Koncert fortepianowy d-moll Johannesa Brahmsa powstał za namową Schumanna. Najpierw młody kompozytor stworzył szkice do sonaty na dwa fortepiany, a później ją przerobił na koncert fortepianowy. W ten sposób powstał jego pierwszy wielki utwór symfoniczny. I pozostał jednym z najwyżej cenionych dzieł Brahmsa, bardziej nawet niż symfonie.

To monumentalne dzieło w chwili powstania porównywano właśnie do symfonii z fortepianem obligato. I choć początkowo utwór przyjęto dość chłodno, to Glenn Gould uważał Koncert d-moll za przykład "przebłysku geniuszu Brahmsa".

Powstanie II Koncertu B-dur dzieli od poprzedniego blisko ćwierć wieku. Stworzył go w pełni dojrzały - po przejściach - twórca. I tym razem to jak Koncert d-moll, symfonia z fortepianem obligato. O jego symfonicznym charakterze świadczy nie tylko rozszerzenie go do czterech części, ale przede wszystkim podporządkowanie partii fortepianu symfonicznej całości.

Tym razem prawykonanie koncertu spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem. Interpretacja Helene Grinaud jest znakomita. Można ją porównać z nagraniami Gilelsa czy Katchena. "Tańcząca z wilkami" jest znakomitą pianistką. Do tego dwie dobre orkiestry i niezły kapelmistrz.

Stanisław Bukowski
DEUTSCHE GRAMMOPHON 2013

Audio - czerwiec 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Gramofony za 2400 zł to już nie plastikowa tandeta z supermarketów, która pozwala dzisiaj dotrzeć "analogowi" pod strzechy. Dobry dźwięk zawsze trochę kosztuje, czy to ze źródła cyfrowego, czy analogowego, czy z kolumn, czy ze słuchawek. Trzy znane marki - Denon, ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj