Jednak choćby dźwięk był najważniejszy, to konstruując urządzenie AV, nie można zapomnieć o sekcji wideo, która w dzisiejszych czasach HD wychodzi nawet na pierwszy plan. SR4002 ma to, co najważniejsze w tej dziedzinie - HDMI i komponent w ogólnie przyjętych na tym poziomie ceny kompletach 2/1 oraz 3/1 (wejścia/wyjścia).
Jest także "drobnica" kompozyt i S-Video. Samodzielny układ HDMI nie współpracuje z sekcją analogową, ograniczono się do stworzenia przełącznika wejść HDMI, z których pobierany jest jednak także sygnał audio. Ponieważ HDMI ma tu (nie najnowszą) postać v1.1, nie prześlemy DVD-Audio ani SACD.
W sekcji audio otrzymujemy po dwa wejścia i wyjścia dla każdego z cyfrowych formatów, a także pełne komplety 7.1. Pakiet sterowania obejmuje jedynie firmowe gniazda Control, SR4002 jest modelem pozbawionym funkcji multiroom, wyprowadzenie i obsługa sygnałów w drugim pomieszczeniu to domena większego i nieco droższego SR5002.
Jednak nasz SR4002 potrafi zasilić parę kolumn przednich za pomocą czterech końcówek mocy, jeśli tylko zrezygnujemy z systemu 7.1 na rzecz 5.1 (a to przecież w praktyce dość częsta sytuacja).
Umiarkowaną liczbę przycisków rozmieszczono ergonomicznie, zgodnie z tradycją są również dwie duże gałki i wyeksponowana w centrum niebieska, wyraźna matryca. Klasyczne, piętrowe menu nie jest zbyt zawiłe, ale trzeba spędzić nad nim trochę czasu, potem przyporządkowanie gniazd komórkom systemowych odwdzięczy się łatwą obsługą.
Dla twardzieli przygotowano oczywiście ręczne ustawienia wszystkich parametrów związanych z głośnikami, ale większość użytkowników sięgnie po automatyczną kalibrację w firmowym systemie, noszącym tutaj nazwę MRAC.
Samouczący pilot został przygotowany do obsługi szeregu urządzeń różnych producentów, kody zawarto w załączonej instrukcji.
W sekcji audio spotkamy konwertery Crystal Semiconductors 24 bitów/192 kHz. Z tej samej firmy pochodzi również dekoder surround CS494003, którego umiejętności sięgają formatu DTS 96/24, THX Select oraz kilku własnych trybów przestrzennych DSP. W setkach algorytmów zaszyty został również ten odpowiedzialny za kalibrację akustyczną - autorstwa Cirrus Logic.
Do radiatora przykręcono łącznie czternaście tranzystorów wyjściowych sparowanych w zestawy 2SB1560/2SD2390, są to więc takie same układy, z jakich korzysta amplituner Harmana Kardona. Moduł HDMI nie został zaekranowany, zamontowano na nim bardzo dobre układy wejścia i wyjścia firmy Silicon Image. Okablowanie wewnętrzne ma w wielu miejscach założone pierścienie ferrytowe.
Odsłuch
Zanim napiszę o basie czy tonach wysokich, bo od tego nie ucieknę, z większą chęcią stwierdzę, że SR4002 gra po prostu ładnie, niezależnie od tego, czy będziemy słuchali CD, czy DVD. Dźwięk nie drażni, jest bardzo naturalny i spójny, z głośników płynie muzyka, która raczej pozwala nam się zrelaksować, niż podnosi adrenalinę.
Wiadomo już na pewno, że to zupełnie innych styl niż Denona czy Harmana. Tutaj żaden podzakres nie jest podkręcony, żaden wymiar dźwięku nie przesadzony. Dźwięk jest dokładny, miarowy, ale bez narzucającej się szczegółowości i konturów, pojawia się z bardziej zaznaczonym wypełnieniem i bogatszymi barwami.
Czy nie zabraknie szybkości i dynamiki? Choć nie jest to urządzenie wyraźnie ukierunkowane na uzyskanie najlepszych rezultatów pod tym względem, to nie można odmówić mu przynajmniej ocen dobrych w tych dziedzinach i zasadniczej uniwersalności. Bas nie jest szalony w niskich zejściach ani morderczo potężny, wykonuje swoją pracę dokładnie i bez emocji.
Taki charakter dotyczy głównie przekazu stereo, z kolei kino domowe wydaje się bardziej sprężone, wyraziste, ale wciąż w naturalny sposób skupione wokół pierwszego planu. Świetne podążanie za tempem akcji, odważna góra - w dalszym ciągu bez szklistych, niepokojących dźwięków. Pojawia się także znana już ze stereo plastyczność średnicy, wciągająca w klimat filmów.
Radek Łabanowski