DENON
AVR-3313

Amplitunery Denona, przygotowane na bieżący sezon, mają symbole zakończone liczbą 13. AVR-3313 jest piątym z kolei, najdroższym modelem. Obecną rodzinę Denona wciąż zamyka podstarzały już (wprowadzony do sprzedaży w 2010 r.) model AVR-4311, który jako jedyny nie został wymieniony. Pod koniec roku Denon zaprezentuje zupełnie nowego superflagowca, który jednak nie będzie bezpośrednim następcą "starego" AVR-4311. To wciąż plany na tyle odległe, że właśnie przed AVR-3313 roztacza się perspektywa odgrywania roli najlepszego i najnowocześniejszego modelu.

Nasza ocena

Wykonanie
Nowoczesny, jednocześnie minimalistyczny i luksusowy wygląd frontu – wyjątkowo udany projekt. Wewnątrz najwartościowsze układy – procesor skalujący wideo 4K i komplet przetworników audio 32 bit/384 kHz
Brzmienie
Spójne i zrównoważone, nieeksponujące, basu, ale delikatnie ocieplające średnicę, wysokie tony gładkie i delikatne, szanujące detal. Nawet głośno i przy dużych skokach dynamiki gra kompetentnie i przejrzyście.
Artykuł pochodzi z Audio

Denon AVR-3313 wygląda zupełnie inaczej od swojego poprzednika i przyznaję szczerze - bardzo mi się podoba. Wreszcie udało się połączyć poważny, dostojny wygląd z delikatnością i oszczędnymi dodatkami. Minimalizm jest zresztą wyraźnym trendem tegorocznych nowości Denona.

Przykrycie większości elementów regulacyjnych klapką nie jest genialnie odkrywczym zabiegiem, jednak w połączeniu z prostymi krawędziami, po wyeliminowaniu wcześniejszych obłości Denona, osiągnięto doskonały efekt.

Dwoma dominującymi elementami są oczywiście pokrętła regulacji wzmocnienia oraz wyboru źródeł. Otwierając klapkę, wkraczamy już w zawiłości wielokanałowego świata, chociaż Denon nawet tutaj zainstalował tylko najpotrzebniejsze przyciski. W tańszych amplitunerach śledzimy przeobrażenia, jakim podlega wejście podręczne, wyczekując zwłaszcza gniazd HDMI i godząc się na usunięcie klasycznego zestawu analogowego.

Wejścia i wyjścia

W amplitunerze Denon AVR-3313 nie trzeba było z niczego rezygnować, spora przestrzeń i większy budżet pozwoliły pogodzić pakiet analogowych RCA (z kompozytem), wejście HDMI i port USB, który może być użyty zarówno do podłączenia nośników pamięci, jak i obsłużyć iPoda, iPada czy iPhone’a; co ważne, ma wysoką (1 A) obciążalność, może ładować iPada lub zasilić dysk twardy. Zarówno przez port USB, jak i z odtwarzacza sieciowego urządzenie czyta pliki MP3, WMA, AAC oraz FLAC w rozdzielczości do 24 bitów/192 kHz.

Amplituner Denon AVR-3313 ma siedem końcówek mocy, ale aż jedenaście par terminali głośnikowych; dodatkowe opisano jako te, które służą do zasilania przednich kanałów efektowych (szerokość, wysokość dla systemów Dolby ProLogic IIz lub Audyssey DSX), można je także wykorzystać do obsługi innych stref lub bi-ampingu kolumn przednich.

Wśród sześciu analogowych, stereofonicznych wejść warto zwrócić uwagę na port dla gramofonu analogowego (MM) oraz liniowe wejście dla odtwarzacza sieciowego / strumieniowego - znak czasów, chociaż i sam amplituner jest do pewnego stopnia takim odtwarzaczem (o czym za chwilę).

Wyjście niskopoziomowe jest w pełnym zestawie 7.2 (dwa subwoofery). Bardzo liczna jest rodzina HDMI - z sześcioma wejściami i aż trzema wyjściami; dwa z nich obsługują odbiorniki w głównym pomieszczeniu, a dodatkowe jest niezależnym wyjściem dla zdalnej strefy. To nowinka, lecz system bardzo oczekiwany w tego typu instalacjach.

Niewinnie przytulone do gniazd HDM pozostaje gniazdo RCA opisane jako Denon Link HD - nowa wersja znanego systemu, która ma służyć do transmisji dźwięku pomiędzy amplitunerem a odtwarzaczem Blu-ray; potrzebne będzie źródło wyposażone w najnowszy układ, którym ma być dopiero zapowiadany odtwarzacz DBT-3313UD. Dalej toczy się walka o jak najniższe zniekształcenia jitter, czemu służy taktowanie wszystkich układów cyfrowych (amplitunera i odtwarzacza) z jednego zegara.

Możliwości strumieniowe

Interfejs sieciowy LAN, wraz z elektroniką, gwarantuje spore możliwości strumieniowe. Oprócz radia internetowego oraz serwisu muzycznego Spotify (podobno wkrótce ma być dostępny także i w Polsce), najciekawszą funkcją jest odtwarzanie muzyki z zasobów sieciowych (DLNA).

Obsługiwane są te same formaty, co w przypadku USB. iPody (iPhone’y czy iPady) też podłączymy do portu USB, ale wykorzystamy je również jako źródła bezprzewodowe, uruchamiając protokół AirPlay. Mało kto pamięta, że AirPlay to nie tylko grajki przenośne, ale także sposób na łatwe odtwarzanie muzyki z komputera (przez program iTunes).

Sekcja wideo w amplitunerze Denon AVR-3313 przechodzi do rozdzielczości 4K (3840 x 2160 pikseli). Taki skaler obrazu pracuje ze wszystkimi docierającymi do amplitunera sygnałami; oprócz samego skalowania, amplituner konwertuje oczywiście sygnały z wejść analogowych.

Odsłuch

Denon AVR-3313 nie stara się zrobić największego wrażenia i jak najwięcej zamieszania już w pierwszych chwilach. To propozycja dla słuchaczy o wyrobionym guście, do których zresztą jeden z droższych amplitunerów na rynku ma szanse, choćby przypadkiem, trafić.

Przede wszystkim Denon AVR-3313 nie straszy ani monstrualnym basem, ani wybuchowością góry pasma, charakterystyka nawet nie zmierza do takiego efekciarstwa, bo urządzenie nie musi udowadniać w taki sposób swojej dobrej dynamiki czy detaliczności.

Nie trzeba przy tym żadnych specjalnych nagrań ani konkretnego, wielokanałowego czy muzycznego materiału, by przekonać się o pewnych cechach, a także o spójności całego brzmienia. W kinie domowym o niskie tony i tak zadba subwoofer, który wyregulujemy wedle własnego uznania, natomiast w stereo, siłami samego amplitunera możemy uzyskać bas dynamiczny i dobrze rozciągnięty (o ile kolumny dadzą radę), sam Denon nie generuje żadnych problemów ani też nie rozwiąże głośnikowych problemów.

Mam wrażenie, że rozpisywanie się na temat basu z amplitunerów AV to jednak bicie piany. A jednak... w każdej konfiguracji Denon AVR 3313-brzmi odrobinę ciepło i miękko, jakby delikatnym basikiem "mościł" wszystkie dźwięki. Jednocześnie pojawiają się najdrobniejsze szczegóły, brzmienie jest czytelne nawet przy wysokich glośnościach i potężnych dawkach dynamiki.

Łagodność i detaliczność przy odsłuchu muzyki generuje trochę słodyczy, brzmienie nie jest ani wyostrzone, ani suche czy zmatowione. Głosy są pełne i naturalne, lecz unikają natarczywości, wzmocnione dołem pasma bardziej niż "dokończone" wyższym środkiem.

Góra pasma elegancko wydobywa szczegóły, może też gwałtownie rozbłysnąć, ale ta gwałtowność musi być zapisana na płycie - Denon nie będzie "nabłyszaczał" byle czego, nagrania purystyczne czy też byle jakie nie zostaną podkręcone; dobrze też usłyszymy różnice między nimi - w barwie i w detalu.

Radek Łabanowski

Specyfikacja techniczna

DENON AVR-3313
Obraz
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 168
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video HDMI, kompoz., USB
Skaler 4K
Dekodery surround DD-T HD,DTS HD MA,DD,DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES,DTS Neo:6,DPLIIx,DPLIIz
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Denon AVR-3313

Każda z dyskretnych końcówek ma - zgodnie z deklaracjami producenta - moc 165 W przy 6 omach i 125 W przy 8 omach; obciążeń 4-omowych (przynajmniej teoretycznie) Denon nie obsługuje, stąd też nie pojawiły się one w naszych pomiarach.

Moc niemal 170 W uzyskaliśmy przy jednym kanale wysterowanym nawet przy 8 omach, w stereo jest wciąż bardzo dobrze: 2 x 142 W; przy pięciu równocześnie sterowanych końcówkach pojawia się 5 x 85 W. Poziom szumów, jak to bywa w amplitunerze wielokanałowym, nie jest najniższy, sięga -83 dB, ale dynamikę na pułap 105 dB wywindowała wysoka moc.

Pasmo przenoszenia (rys. 1) wygląda znakomicie, ze spadkami nieprzekraczającymi -1 dB zarówno dla 10 Hz, jak i 100 kHz. Również zniekształcenia na wykresie z rys. 2. nie rodzą obaw, granicy -90 dB dotyka tylko trzecia. Zniekształcenia THD+N niższe od 0,1 % można uzyskać dla mocy wyjściowej przekraczającej ok. 2 W (rys. 3).

DENON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu