ONKYO
TX-NR696

Seria NR to trzon wielokanałowej oferty Onkyo, a model TX-NR696 – najlepsza konstrukcja w tej serii. O specjalnej randze TX-NR696 świadczą cechy funkcjonalne, ale ich zgłębienie nierzadko wymaga dużej uwagi i wiedzy, więc producent przygotował coś ekstra, co pozwoli błysnąć już na pierwszym spotkaniu – certyfikat THX.

Nasza ocena

Wykonanie
Tradycyjnie japońska forma amplitunera A/V z dużą liczbą wyeksponowanych przycisków. Nowoczesne przetworniki C/A o wyśrubowanych parametrach.
Funkcjonalność
Wi-Fi, Bluetooth, pełen komplet dekoderów surround (w tym odmiany wirtualne), USB (z odtwarzaniem plików). Druga strefa (sygnały analogowe i cyfrowe), duże możliwości strumieniowania i konfiguracji multiroom dzięki firmowemu systemowi FlareConnect, a także “obcym” DTS Play-Fi, Chromecast i Sonos.
Laboratorium
Umiarkowane szumy i zniekształcenia, dobra liniowość charakterystyk częstotliwościowych. Ostrożnie dawkowana moc wyjściowa, nieco wyższa na 4 Ω (2 x 62 W, 5 x 52 W).
Brzmienie
Bezpośrednie, z animuszem i bez cyzelowania. Mocny bas, dobitna średnica, dopełniająca góra pasma. Mniej dla audiofila, bardziej do kina akcji.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Mimo to Onkyo TX-NR696 wygląda bardzo po japońsku: na froncie dominuje duża liczba przycisków. Podział przedniego panelu na strefy wyświetlacza i manipulatorów jest raczej typowy, ze sklepowej półki Onkyo wyróżni się natomiast charakterystycznym, zielonym kolorem wyświetlacza. Pokrętło jest tylko jedno i służy oczywiście do regulacji głośności.

Większość amplitunerów ma drugie pokrętło - selektor źródeł, ale w Onkyo TX-NR696 wykonujemy to inaczej - przyciskami bezpośredniego wyboru. Szybko i wygodnie, choć pewnie częściej w użyciu będzie zdalne sterowanie. Jest wyjście słuchawkowe oraz panel wejść podręcznych (HDMI, analogowe oraz gniazdo dla mikrofonu kalibracyjnego).

Obowiązkową funkcją w nowoczesnym amplitunerze jest system automatycznej kalibracji, a każdy poważny producent proponuje własne rozwiązanie - tutaj jest to duet AccuEQ oraz AccuReflex, odpowiadający za ustalenie kluczowych parametrów konfiguracyjnych oraz zredukowanie problemów akustyki pomieszczenia.

Operowanie sygnałami A/V to oczywiście domena standardu HDMI; w tym przypadku z użyciem formatu 4K i rozszerzeń HDR, a także wspomaganiem układów skalujących.

Onkyo TX-NR696 - złącza

Onkyo TX-NR696 ma sześć wejść HDMI oraz dwa wyjścia, w tym jedno z kanałem zwrotnym. Podobnie jak urządzeniach Pioneera, w Onkyo radykalnie pozbyto się analogowych wejść wideo, oczywiście nie można tak postąpić z wejściami audio, a obok czterech liniowych jest też phono - na gramofon.

Czytaj również testy sprzętu z kategorii: Kino domowe

Nie ma żadnych gniazd dla analogowych sygnałów wideo, ale w nowoczesnych systemach wystarczy HDMI (z obsługą 4K).
Nie ma żadnych gniazd dla analogowych sygnałów wideo, ale w nowoczesnych systemach wystarczy HDMI (z obsługą 4K).

Stereofoniczne wyjście (liniowe) możemy wykorzystać w drugiej strefie albo do podłączenia końcówki mocy dla kanałów frontowych. Końcówek i zacisków głośnikowych jest siedem, z różnymi opcjami ich wykorzystania. 5.1, 7.1, 5.2, z drugą strefą lub bez niej, a może z bi-ampingiem kanałów przednich.

Onkyo TX-NR696 - komunikacja sieciowa i dekodery

Onkyo TX-NR696 poradzi sobie z kolumnami 4-omowymi i to we wszystkich kanałach. Jest sieć Wi-Fi, złącze LAN oraz USB-A, zdolne do odtwarzania muzyki z nośników pamięci, co dzisiaj jednak już tak nie kusi, gdy mamy Bluetooth.

Procesory DSP przygotowano do obsługi Dolby Atmos, Dolby TrueHD czy DTS HD MA, dodając gorące tegoroczne nowości wirtualne - Dolby Atmos Height Virtualizer i DTS Virtual:X 3D.

Ponieważ TX-N696 ma certyfikat TXH (Select), więc pojawiły się towarzyszące mu tryby przestrzenne. Ze źródeł sieciowych odtworzymy pliki bazujące na zapisie PCM z parametrami 24/192, jak również DSD, nawet w wariancie DSD256!

Czytaj również test amplitunera stereo Onkyo TX-8270

Inaczej niż u konkurentów, przełącznik źródeł ma formę przyporządkowanych przycisków. Co kto lubi.
Inaczej niż u konkurentów, przełącznik źródeł ma formę przyporządkowanych przycisków. Co kto lubi.

Onkyo TX-NR696 - układ elektroniczny

Przetwornik C/A to AKM AK4458, który Onkyo zachwala jako układ o rozdzielczości 32 bit/384 kHz, a faktycznie maksymalna częstotliwość to aż 768 kHz. Takich plików nie da się odtworzyć (nie pozwalają na to bowiem układy dekodujące, ograniczone do 24/192), co jednak nie psuje nam nastroju.

Identyczny układ jest obecny także w prezentowanych obok amplitunerach Denona i Pioneera. Ośmiokanałowemu AK4458 towarzyszy dodatkowy, stereofoniczny Burr Brown PCM5101 - prawdopodobnie dla zdalnej strefy.

Końcówki mocy są w Onkyo TX-N696 liniowe, na typowym radiatorze znajduje się siedem par tranzystorów Toshiba 2SA1962/2SC5242. Na plastikowej ramie zainstalowano duży wentylator, którego pracą steruje czujnik temperatury umieszczony na radiatorze.

Czytaj również: Jakie funkcje pełni końcówka mocy?

W panelu podręcznym jest jedno wejście cyfrowe (HDMI) i jedno analogowe (mini-jack), USB znajdziemy tym razem z tyłu.
W panelu podręcznym jest jedno wejście cyfrowe (HDMI) i jedno analogowe (mini-jack), USB znajdziemy tym razem z tyłu.

Odsłuch

Na to czekaliśmy - Onkyo TX-NR696 to wreszcie amplituner, który pokazuje pazur. Gra zdecydowanie, zaczepnie, z zaangażowaniem i bez asekuracji.

Nie jest to nieokiełznana dynamika ani nadzwyczajna rozdzielczość w wymiarze "technicznym", w tych dziedzinach znajdą się lepsi (chociaż TX-NR696 na pewno "trzyma poziom").

Zjawisko bardziej opiera się na barwie i swobodzie, tutaj precyzja nie jest najważniejsza, a na pewno nie warto było trzymać się poprawności, skoro można było osiągnąć taką żywość i błyskotliwość. 

Oprócz sprawności strumieniowych, nowoczesny amplituner radzi sobie z obsługą impedancji 4-omowych, co do niedawna było rzadkością.
Oprócz sprawności strumieniowych, nowoczesny amplituner radzi sobie z obsługą impedancji 4-omowych, co do niedawna było rzadkością.

Onkyo TX-NR696 jest jak artysta, który nawet gdy się pomyli, to nie waha się, aby grać dalej, trzymać tempo, i nadrabia niedociągnięcia pewnością siebie.

To dźwięk otwarty i ofensywny, a przecież w chłodnej analizie trochę spłaszczony i przybrudzony – to przeciwnik zarówno cyzelowanej detaliczności, neutralnej suchości, jak i grzecznej plastyczności. To coś jeszcze innego.

Średnie tony są dość twarde, ale w ten sposób dobitne i obecne, a wokale, chociaż nie są ciepłe i miękkie, okazują się czytelne i bezpośrednie. Do tego dokłada się siła niskich tonów - gęstych i masywnych.

Do kompletu pewnie pasowałyby iskrzące, trochę metaliczne wysokie tony, ale harmonizują też inne - podporządkowane, nielicytujące się z mocnym środkiem, pozwalające osiągnąć spójność i kondensację. Dzięki temu dźwięk nie jest banalnie efekciarski, lecz oryginalnie zdeterminowany i przekonujący.

Onkyo TX-NR696 nie sili się na kulturę i finezję, takie próby zostawia konkurentom. Gra spontanicznie, chwilami nerwowo, emocjonalnie. Seans filmowy to nie uczta, ale przygoda. Onkyo podnosi temperaturę wydarzeń na ekranie, efekty specjalne są jednoznaczne, strzały i tłuczone szkło wokół nas - do filmów akcji jak znalazł. 

Konstrukcja wygląda konwencjonalnie i... nowocześnie, zwraca uwagę duża sekcja cyfrowa, wciąż udoskonalana. Radiatorowi pomoże wentylator.
Konstrukcja wygląda konwencjonalnie i... nowocześnie, zwraca uwagę duża sekcja cyfrowa, wciąż udoskonalana. Radiatorowi pomoże wentylator.

Strumieniowanie (niemal) bez ograniczeń

Denon i Marantz mają własny system strefowo-strumieniowy HEOS, Yamaha – MusicCast, a Pioneer i Onkyo (od niedawna) – FlareConnect, który jest mutacją istniejącego wcześniej na rynku FireConnect.

Zasada i obszar działania każdego z nich jest w gruncie rzeczy podobny - chodzi o objęcie wszystkich urządzeń danej firmy strumieniowaniem, współpracą w ramach zdalnych stref i centralnym sterowaniem (aplikacja mobilna).

To sposób, aby skłonić użytkowników do utrzymywania sprzętu A/V w ramach jednej platformy i firmy. Komunikacja nie jest absolutnie hermetyczna, ale lepiej "połączyć" np. dwa HEOS-y niż amplituner jednej firmy z miniwieżą innej.

Niezależnie od FlareConnect, Onkyo rozszerza funkcjonalność TX-NR696 o dodatkowe standardy, które pozwalają na łatwą integrację ze sprzętem firm trzecich. Nie "dogada się" w ten sposób z głównymi rywalami, tj. HEOS-em, MusicCast-em czy BluOS-em, ale obejmie swoim zasięgiem mnóstwo urządzeń z systemem DTS Play-Fi.

Onkyo TX-NR696 jest także zgodny z ekosystemem Sonosa, a na deser zostawiono jeszcze strumieniowe Eldorado, jakie daje Chromecast (w jego ramach pojawia się asystent głosowy Google).

Żadne z tych rozwiązań nie jest jednoznacznie lepsze czy gorsze, nie zawsze chodzi o konfigurację strefową, a jedynie np. dostęp do odtwarzania plików z domowych serwerów. Możemy to realizować na różne sposoby, wybierając ten system, który z powodu sprawności działania w określonej konfiguracji najbardziej nam odpowiada.

Nie licząc oznaczeń niektórych przycisków, piloty Onkyo i Pioneera są właściwie identyczne, a najważniejsze, że praktyczne.
Nie licząc oznaczeń niektórych przycisków, piloty Onkyo i Pioneera są właściwie identyczne, a najważniejsze, że praktyczne.

- Dekodery Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS:X, DTS, DTS-ES, DTS HD, DTS 96/24
- Konwerter wideo: nie
- Skaler obrazu 4K
- Wej. wideo: 7 x HDMI
- Wyj. wideo: 2 x HDMI
- Wej./wyj. analogowe audio: 5 x RCA /-
- Wej. podręczne: HDMI, aux
- USB: 1 x tył
- Wej. gramofonowe: tak
- Wyj. na subwoofer: 2 x
- Wej. wielokanałowe: –
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 2 x RCA
- Wej./wyj. cyfrowe: 1 x opt, 1 x coaxt./ –
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Zaciski głośnikowe: zakręcane
- iPod/iPhone/iPad: DTS Play-Fi, Sonos, Flareconnect, Chomecast, Spotify Connect
- Flac: 24/192
- DSD: x256
- Dodatkowe strefy: Wyj. głośnikowe, 2 x RCA
- Komunikacja: Bluetooth, LAN, Wi-Fi

Specyfikacja techniczna

ONKYO TX-NR696
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,1
Dynamika [dB] 98
Stosunek sygnał/szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 79
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 50
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Onkyo TX-NR696

Na froncie TX-NR696 znajduje się obietnica mocy wyjściowej 175 W z... gwiazdką, której znaczenia można się tutaj tylko domyślać. W dokumentacji producent dodaje, na tak wysoką moc można liczyć przy bardzo wysokim, sięgającym aż 10% poziomie THD+N i obciążeniu 6 Ω.

Nas interesuje 8 Ω, a przede wszystkim – granica zniekształceń leżąca o rząd wielkości niżej. W takich warunkach (zgodnych z normą) moc wyjściowa jest znacznie niższa, sięga 51 W przy jednym kanale wysterowanym o 7 x 46 W (przy siedmiu jednocześnie).

Podłączenie kolumn 4-omowych wymaga wybrania specjalnego trybu. Wtedy możemy wycisnąć odpowiednio 65 W oraz 7 x 47 W. Odstęp od szumów jest poprawny (79 dB), ale dynamice nie pozwala „rozpędzić się” umiarkowana moc wyjściowa.

Charakterystyka częstotliwościowa (rys.1) wygląda inaczej (i lepiej) niż w VSX-934. Liniowość od 10 Hz jest znakomita, a spadek -3 dB pojawia się dopiero dla 88 kHz przy 8 Ω i 78 kHz przy 4 Ω.

Inny jest też rozkład harmonicznych (rys. 2), w TX-NR696 dominują nieparzyste, ale ich poziom nie jest kłopotliwie wysoki (trzecia -84 dB, piąta i siódma -88 dB, kolejne poniżej -90 dB). Zniekształcenia THD+N w funkcji mocy (rys. 3) nie należą do absolutnie najniższych, ale do poziomu 0,1% schodzimy od mocy wyjściowych ok. 5 W (w przypadku obydwu obciążeń). Charakterystyki dla obydwu obciążeń są podobne, możemy spokojnie podłączać każde kolumny.

ONKYO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu