CASTLE ACOUSTICS
Compact Cube

Są firmy, które na pewno nie zaczynały od subwooferów i głośników centralnych, ale chcąc utrzymać pozycję na rynku, musiały i takie konstrukcje wprowadzić do swoich ofert. Czy naprawdę musiały...? Tak się komuś przynajmniej wydawało.

Nasza ocena
Wykonanie
Wyjątkowe w tym zakresie ceny – obudowa wykończona naturalnym fornirem, w dodatku w dużym wyborze jego gatunków i kolorów. Sama technika też porządna, 10-calowy przetwornik w średniej wielkości, ale ciężkiej obudowie bas-refleks.
Laboratorium
Niska dolna częstotliwość graniczna (-6 dB poniżej 30 Hz), wzmocnienie okolic 35–40 Hz, najwyższe filtrowanie daje spadek -6 dB przy 90 Hz.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Firma Castle i tak nie jest potentatem, ma jednak swój styl i reputację, której obecność elementów kina domowego nie wzmocni, ale może i nie zaszkodzi. W całym katalogu Castle jest kilka głośników centralnych i tylko jeden subwoofer - w serii Compact.

Nazwa może być trochę myląca - "kompaktowa kostka" nie jest wcale taka kompaktowa... Jest trochę mniejsza od największych w teście - Bostona i Jamo - ale zainstalowano w niej duży, 25-cm przetwornik niskotonowy, a ponieważ uruchomiono układ bas-refleks, więc i na objętości nie można było oszczędzać; widać, że na froncie zmieściłby się nawet większy głośnik, oczywiście nie o to chodzi, aby wpychać największy, jaki się zmieści, ale żeby zgrać parametry głośnika i obudowy.

Gdyby front subwoofera Castle Compact Cube był mniejszy, automatycznie większa musiałaby być głębokość, co na pewno nie wszystkim by się podobało. W takiej sytuacji bryła zbliżona do sześcianu wydaje się być najbezpieczniejszym wyborem, jakiego dokonuje wielu producentów. Tym bardziej że krawędzie są "ostre", niezaoblone, a to zwiększa uniwersalizm, pasuje do aktualnej mody. Nowocześnie wyglądają wysokie, stożkowe nóżki, które są konieczne do odsunięcia dolnej ścianki od podłogi, jako że bas-refleks wyprowadzono właśnie dołem.

Specjalnym estetycznym atutem subwoofera Castle Compact Cube jest wykończenie naturalną okleiną; żaden inny model z tego testu nie może się pochwalić takim luksusowym rozwiązaniem. W cenie poniżej 2000 zł to coś wyjątkowego, podobnie jak dla pary kolumn, nawet podstawkowych. Ale firma Castle to przecież specjalista od "meblowego" wykonania, innym zostawia zarówno ekstrawagancję, jak i oszczędności w tej dziedzinie, a sama trzyma dzielnie kurs na tradycyjną jakość, a - tradycyjnie - oferuje też dużą paletę fornirów (aż osiem). W teście widzimy mahoń, specyfi cznie dla Castle przyciemniony w pobliżu krawędzi.

Producent nie szaleje z mocą wzmacniacza, podając 150 W, lecz prawdę mówiąc, nie o wiele więcej może przyjąć nawet bardzo dobry, 25-cm głośnik niskotonowy.

Zestaw przyłączeniowo-regulacyjny jest konwencjonalny i kompletny - wejścia przygotowano zarówno na gniazdach RCA, jak i na zaciskach głośnikowych (można więc będzie podłączyć każdy wzmacniacz stereofoniczny). Wszystko wygląda normalnie, proporcjonalnie, elegancko i chociaż dostrzega się firmowy styl, to nie ma mocnych powodów, aby subwoofera tego nie używać w systemach innych producentów - wręcz przeciwnie, zwłaszcza że wspomniany szeroki wybór kolorystyczny ułatwi dopasowanieCastle Compact Cube do otoczenia.

Andrzej Kisiel

Parametry
CASTLE ACOUSTICS Compact Cube
Produkowany Tak
Poziom max. (dB) 0
Dolna częstotliwość graniczna 28-29
Wymiary 35 x 35 x 40
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Castle Compact Cube

Obrotowy regulator górnej częstotliwości granicznej Castle jest o tyle ciekawy, że nie działa płynnie, lecz "klikamy" nim między pozycjami oznaczonymi 35/45/55/65/75/85 - mimo że w danych katalogowych znajdziemy informację, że maksymalna górna częstotliwość częstotliwość graniczna ma wynosić 120 Hz. Zmierzyliśmy charakterystyki dla wszystkich sześciu pozycji, lecz wystarczy pokazać trzy - dla 35 Hz, 55 Hz i 85 Hz - aby zapoznać się z zakresem zmian, jakie mamy do dyspozycji.

Znamienne dla tej rodziny charakterystyk jest wzmocnienie przy ok. 35 Hz, które stabilizuje pozycję dolnej częstotliwości granicznej - spadek -6 dB na lewym zboczu odczytujemy przy 28-29 Hz; na górnym zboczu krzywa czerwona (skrajnie lewe położenie regulatora) pokazuje -6 dB przy 48 Hz, zielona - przy 57 Hz, niebieska (skrajnie prawe położenie) - przy 90 Hz.

Taki zakres regulacji powinien wystarczyć do współpracy z parą głośników stereofonicznych, a także w normalnych systemach wielokanałowych. Pojawia się jednak jedno "ale" - ani sama regulacja nie pozwala na ustalenie wyższego - niż pokazane - filtrowania, ani nie ma opcji LFE (odłączenie fi ltrowania), więc nie połączymy płynnie Compact Cube z małymi satelitami, oczekującymi na częstotliwość podziału powyżej 100 Hz, a podłączając go do amplitunera, powinniśmy wyłączyć w procesorze filtrowanie, żeby nie dublować tego, które zawsze działa w subwooferze.

CASTLE ACOUSTICS testy
Viso HP70
NAD
Viso HP70
Słuchawki

Viso HP70 to pierwsze słuchawki bezprzewodowe NAD-a, w sumie dopiero drugie w ofercie firmy, dodane do wprowadzonych 5 lat temu (i wciąż pozostających w sprzedaży) Viso HP50. NAD porusza się w tej dziedzinie ostrożnie, jednak można liczyć na to, że to, co zrobi, będzie bardzo dobre, skoro nie realizuje swoich projektów "na wyścigi".

Space One Wireless
KEF
Space One Wireless
Słuchawki

Najświeższe i najbardziej luksusowe propozycje słuchawkowe KEF-a zostały wyróżnione w specjalny sposób - znakiem Porsche Design Sound. Tak, to ten Porsche, którego studio projektowe daje wsparcie różnym "inicjatywom" - torebki, zegarki, smartfony... Pod szyldem PD KEF oferuje obecnie trzy modele: douszne Motion One, nauszne Space One i ich wersję bezprzewodową Space One Wireless.

H8i
B&O PLAY
H8i
Słuchawki

B&O Play ma w ofercie trzy modele nauszne i bezprzewodowe - H4, H8i i H9i. Najnowsze są te ostatnie, ale H8i, którymi się zajmujemy, też trafiły do sprzedaży niedawno. Pod pewnymi względami są nawet bardziej atrakcyjne od H9i, bowiem czas ich pracy na jednym ładowaniu sięga aż 45 godzin.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu