AUDIO-TECHNICA
AT-LP3

Niezależnie od szerokiej oferty urządzeń profesjonalnych, Audio-Technica koncentruje się na słuchawkach i wkładkach gramofonowych. W tej ostatniej dziedzinie jest jednym z najważniejszych graczy, a do renomy wynikającej z wielu lat pracy może dodać także prestiż związany z geografią, bowiem dla każdego fana płyt winylowych Japonia (i firmy stamtąd się wywodzące) jest miejscem bardzo ważnym.

Nasza ocena

Wykonanie
Nowoczesny wygląd (z odważnymi krzywiznami obudowy, polakierowanej na czarno) sprawia wrażenie lekkiego i delikatnego, ale metalowe elementy (odlewany talerz, ramię, główka) przekonują, że to porządna konstrukcja. Napęd paskowy z subtalerzem; firmowa, opracowana specjalnie dla tego modelu wkładka MM.
Funkcjonalność
Wszechstronnie utalentowany. W pełni automatyczny, z dodatkiem trybu manualnego i klasycznego układu opuszczania ramienia. Wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny dla wkładek MM i MC.
Brzmienie
Zrównoważone, spokojne, muzycznie uniwersalne, bezpieczne. Bez fajerwerków i wielkich emocji, ale taki bilans to w tej cenie duży sukces i dobry wybór dla wielu początkujących miłośników winylu.
Artykuł pochodzi z Audio

Audio-Technica proponuje również gramofony i można się tylko dziwić, że wobec takiego dorobku "wkładkowego" aktywność producenta na tym polu jest raczej skromna.

Przez dłuższy czas Audio-Technica oferowała właściwie tylko dwa modele gramofonów: niskobudżetowy Audio-Technica AT-LP60 oraz będący wcieleniem klasycznego modelu Technicsa 1200 - AT-LP120 (w dwóch odmianach). Coś drgnęło mniej więcej dwa lata temu, wraz z premierą zupełnie nowego AT-LP5; a przed kilkoma tygodniami pojawił się nieco tańszy AT-LP3.

Na przełomie lat 70. i 80., a także na początku lat 90. ubiegłego wieku, oferty producentów japońskich "pękały w szwach" od gramofonów, które miały napęd bezpośredni oraz automatykę.

Te dwa obszary stały się wizytówką japońskich konstrukcji, których projektanci rozwijali skrzydła, doskonaląc elektroniczne systemy kontrolujące działanie poszczególnych funkcji. Dzisiaj najbardziej popularne są prostsze gramofony z napędem paskowym oraz obsługą manualną.

Napęd bezpośredni trafił do droższego modelu Audio-Technika AT-LP5, testowany Audio-Technica AT-LP3 ma "tylko" napęd paskowy (w układzie z subtalerzem), ale jest w nim już pełna automatyka, dzięki której obsługa gramofonu jest bajecznie prosta.

Wystarczy położyć płytę na talerzu, wybrać jej średnicę (dostępne są niezależne ustawienia dla 7" i 12") i nacisnąć przycisk Start. Gramofon wykonuje sekwencję kilku czynności, włącza obroty, podnosi i ustawia ramię nad początkiem płyty, a następnie powoli opuszcza igłę.

Wszystkiemu towarzyszą znajome "chrupnięcia" mechanizmów. Wyłącznik krańcowy zatrzymuje obroty, podnosi ramię i przesuwa je na kołyskę spoczynkową. Odtwarzanie można oczywiście w każdej chwili przerwać (przycisk Stop).

Czytaj również: Jakie urządzenia są potrzebne do kalibracji gramofonu?

AT-LP3 to pełen automat; sprawę załatwiają dwa przyciski: Start i Stop.

AT-LP3 to pełen automat; sprawę załatwiają dwa przyciski: Start i Stop.

Automatyce towarzyszy elektroniczny przełącznik prędkości obrotowej oraz dźwignia i mechanizm windy, dzięki której można także obsługiwać gramofon manualnie. Konstrukcja ramienia zapewnia klasyczną regulację nacisku igły, która jest realizowana poprzez obrotowy pierścień przeciwwagi. Audio-Technica AT-LP3 ma również nowoczesny, magnetyczny układ anti-skatingu.

Obudowa została wykonana z tworzywa, metalowy talerz częściowo zagłębiono, dodając grubą (niemal 5-mm) gumową matę. Ramię to prosta rurka zakończona gniazdem, w którym montuje się wymienną, kątową główkę.

Na potrzeby AT-LP3 Audio-Technica przygotowała specjalną wkładkę AT91R, pokrewną ze standardowym modelem AT95E – jednym z najbardziej cenionych wśród niedrogich wkładek. Ramię przyjmie też inne wkładki, o masie do 20 g.

Jedną z ciekawostek i atutów "trójki" jest wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy, jego pracę zoptymalizowano do parametrów zastosowanej wkładki, ale układ ma większe kompetencje, ponieważ obsługuje także wkładki typu MC, co można uznać wręcz za sensację; chcąc kupić zewnętrzny przedwzmacniacz MC, trzeba by się było liczyć z wydatkiem daleko przekraczającym cenę całego gramofonu Audio-Technica AT-LP3.

Wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny można wyłączyć, wyprowadzając sygnał wprost z wkładki. Przewód sygnałowy zainstalowano na stałe.

Czytaj również: Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?

Za pomocą dźwigienki można wybrać średnicę płyt, co ma znaczenie dla funkcjonowania mechanizmu przesuwającego ramię do początkowej strefy odtwarzania.

Za pomocą dźwigienki można wybrać średnicę płyt, co ma znaczenie dla funkcjonowania mechanizmu przesuwającego ramię do początkowej strefy odtwarzania.

Odsłuch

Brzmienie gramofonu Audio-Technica AT-LP3 jest bliższe Essential III niż Planara 1. Dźwięk jest zrównoważony, raczej ostrożny i skruplatny niż swobodny i emocjonalny. Nie brakuje mu naturalności, ale trzyma się pewnych ram, nie kreuje bardzo indywidualnego obrazu, egzotycznego klimatu.

Neutralność w tym zakresie ceny, nie tylko w przypadku gramofonów, nie oznacza wysokiej precyzji, więc często kończy się na "nijakości", przed którą można się bronić dawką własnego charakteru; to jednak równie dobrze kończy się brzmieniem ciekawym, co dalekim od "prawdziwości".

Audio-Technica AT-LP3 jest ostrożny, nie brnie w ubarwianie, wiele od siebie nie dodaje. Rozdzielczość jest wyraźnie zredukowana. AT-LP3 niczego nowego nie odkrywa, nie przybliża i nie wzmacnia, lecz w bezpieczny i uniwersalny (dla wszystkich nagrań, jakich próbowałem) sposób dostarcza nam podstawowy "pakiet" muzycznych informacji i emocji.

Czytaj również: Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?

Audio-Technica jest jednym z największych producentów wkładek, model AT-LP3 wyposażono więc fi rmowo, producent przygotował również dokręcaną, wymienną główkę.

Audio-Technica jest jednym z największych producentów wkładek, model AT-LP3 wyposażono więc firmowo, producent przygotował również dokręcaną, wymienną główkę.

Brzmienie jest spójne i gładkie, przez co może wydawać się uspokojone - i takie też jest, fajerwerków dynamiki i analityczności tutaj się nie doczekamy, w zamian otrzymujemy dobrą harmonię oraz proporcjonalność. W lepszych realizacjach jest wyraźnie więcej wybrzmień i dobra przejrzystość.

Dobra plastyczność idzie w parze z selektywnością, w tym przypadku nawet pomaga jej odsunięcie na dalszy plan detali, dzięki czemu podstawowe dźwięki są dobrze wyodrębnione. Nawet bez wysokiej energetyczności dźwięk jest dość swobodny, "oczywisty", komunikatywny, nieprzytłumiony, lekkostrawny.

Radosław Łabanowski

Specyfikacja techniczna

AUDIO-TECHNICA AT-LP3
Napęd Paskowy
Ramię Proste
Ilość składników 0
Prędkość obrotowa 33,1 / 3,45
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
AUDIO-TECHNICA testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu