TECHNICS
SB-R1 + SU-R1 + SE-R1

Rola, jaką Technics odegrał w rozwoju całego "hajfajowego" nurtu w naszym kraju, jest tak duża, jak kontrowersyjna, a dotyczące jej wspomnienia są przepełnione po równi sentymentem, pasją, żalem i kpiną (doprawdy niesprawiedliwie przesadną). Nikt, kto pamięta Technicsa, nie przejdzie obok niego obojętnie. Pokolenie dzisiejszych przynajmniej 40-latków albo się na Technicsie wychowało, albo przynajmniej ze zjawiskiem Technicsomanii zetknęło. Również młodsi mogli o tej marce słyszeć, a jeżeli nie słyszeli... to mogą podejść do tematu bez uprzedzeń. Do jednych i drugich adresuje swoją ofertę stary-nowy Technics, wznawiający swoją działalność po kilkunastu latach uśpienia.

Nasza ocena

Wykonanie

SB-R1

Duże, dostojne i eleganckie kolumny czterodrożne z oryginalną i akustycznie racjonalną aranżacją układu trójdrożnego, z zaawansowanym przetwornikiem koncentrycznym w roli głównej i wsparciem czterech 18-cm niskotonowych. W każdym aspekcie technika i wykonanie adekwatne do ceny.

SU-R1

Chociaż z zewnątrz nie wygląda luksusowo, to jest pełen ambitnych rozwiązań. Zasilanie akumulatorowe, procesory cyfrowe Re-Master, najlepsze przetworniki.

SE-R1

Potężna konstrukcja, chociaż oparta na modułach impulsowych. Bardzo efektowne i stylowe wskaźniki wychyłowe – nagłośni i rozświetli duże pomieszczenie… Ekstremalne zaciski głośnikowe.

Funkcjonalność

SU-R1

Wejścia cyfrowe i analogowe, dwa gniazda USB – do komputera oraz sprzętu przenośnego, w planach funkcjonalność odtwarzacza sieciowego i praca z plikami Flac 24/192. Już teraz współpracuje z komputerem (USB-B) i przyjmuje dane PCM 32/384 i DSD128. Polecane połączenie z końcówką SE-R1 firmowym łączem cyfrowym, ale tylko stały sygnał na wyjściach analogowych jest czymś dziwnym.

SE-R1

Przyjmuje sygnał z SU-R1 specjalnym łączem cyfrowym, ale ma też wejścia RCA i XLR gotowe do przyjęcia sygnału analogowego i dedykowany im regulator czułości. Firmowy układ LAPC (włączany opcjonalnie) może pomóc w dopasowaniu do konkretnych kolumn.

Laboratorium

SB-R1

Dobre zrównoważenie z charakterystyką lekko opadającą w kierunku wysokich częstotliwości, doskonałym rozpraszaniem i bardzo niską dolną częstotliwością graniczną. Czułość 87 dB przy impedancji 4 ohm – bez szczególnych wymagań względem wzmacniacza.

SE-R1

Wysoka moc (2 x 185 W/8 ohm, 2 x 370 W/4 ohm), umiarkowane zniekształcenia, problemy typowe dla konstrukcji impulsowych (odstęp S/N, pasmo) występują w ograniczonym stopniu.

Brzmienie
Nasycone i przejrzyste, swobodne, obszerne, lekko zmiękczone i zaokrąglone, bliskie, ale wolne od natarczywości. Spektakularne zejścia basu, który nie męczy i nie zaciemnia, góra delikatna i nieskora do metaliczności, ale potrafi pokazać wyraźny, błyszczący detal. Efektowne, wyrafinowane i łatwe w odbiorze.
Artykuł pochodzi z Audio

Przedwzmacniacz / odtwarzacz Technics SU-R1

To najbardziej zagadkowe urządzenie w systemie. Po bliższym zapoznaniu się z nim mam wrażenie, że podczas jego projektowania Technics nie był do końca pewny, jaka ma być jego ostateczna rola. Obserwując różne nurty dzisiejszego High-Endu, stworzył produkt o potencjalnie ogromnych możliwościach, które będzie można kreować i rozszerzać w przyszłości za pomocą aktualizacji oprogramowania sterującego.

Z jednej strony było jasne, że tworząc bezkompromisowy wzmacniacz (czy elektronikę w ogóle), najlepszą formą będzie kombinacja dzielona, stąd decyzja, by przygotować końcówkę mocy oraz przedwzmacniacz. Ale dalej zaczęły się schody; Technics badając rynek, doszedł do słusznego przekonania, że przedwzmacniacz powinien mieć wbudowany przetwornik C/A, aby można było do niego podłączyć wiele popularnych dzisiaj źródeł cyfrowych, z komputerem na czele - co zresztą w pełni udało się zrealizować.

Technics SU-R1

Technics SU-R1

Hasło określające w katalogu Technics SU-R1 jako "Network Audio Control Player" sugeruje jasno, że urządzenie jest także odtwarzaczem plików z funkcjami sieciowymi. Przygotowano więc port USB i stosowne dekodery.

Obecnie czekamy jednak na aktualizację oprogramowania, która określi końcową funkcjonalność w tym zakresie, bo tymczasem nie wiadomo jeszcze dokładnie, jak korzystać z połączenia sieciowego LAN i uruchomić funkcje odtwarzacza strumieniowego. Przy okazji wyjaśnienie - otóż Technics nie zamierza, przynajmniej na razie, wprowadzać do oferty niezależnego odtwarzacza CD.

Solidności konstrukcji mogłoby SU-R1 "pozazdrościć" wiele wzmacniaczy zintegrowanych, choć za tę cenę po prostu nie wypadało zaoferować cokolwiek mniej ambitnego. Urządzenie jest bardzo masywne i ciężkie, utrzymane w szlachetnym, minimalistycznym wzornictwie. Wyświetlacz nie jest bardzo duży, wyeksponowane pokrętło służy do regulacji wzmocnienia.

Wybór aktywnego źródła oraz "podróż" przez zakamarki menu umożliwia mniejsze pokrętło, które można obracać a także wcisnąć, potwierdzając tym samym wybór funkcji. Na froncie umieszczono też port USB (typ-A), który ma odczytywać pliki audio z podłączonych nośników pamięci, a także wyjście słuchawkowe. Na tylnym panelu są zarówno wejścia analogowe, jak i cały zestaw wejść cyfrowych: optyczne, elektryczne współosiowe, AES/EBU, wreszcie USB typu B pełniące rolę wejścia dla komputera.

Różnorodność wejść w przedwzmacniaczu natychmiast uświadamia, że mamy do czynienia z Technicsem nowym i referencyjnym.

Różnorodność wejść w przedwzmacniaczu natychmiast uświadamia, że mamy do czynienia z Technicsem nowym i referencyjnym.

Konstrukcja analogowych stopni wyjściowych pozwala na uzyskanie sygnałów zbalansowanych (symetryczna jest zresztą cała konstrukcja przedwzmacniacza). W ramach wyjść mamy dwa komplety - RCA oraz XLR.

Problem jednak w tym, że dla każdego z nich dostępny jest jedynie sygnał o... stałym poziomie napięcia, co praktycznie uniemożliwia podłączenie końcówki mocy (zarówno Technics SE-R1, jak też jakiejkolwiek innej) w ten przecież podstawowy sposób. Być może sytuacja ulegnie zmianie wraz z aktualizacją oprogramowania sterującego. Na chwilę obecną Technics proponuje jednak zupełnie inną metodę spięcia całego systemu.

Przygotował w tym celu własny interfejs o nazwie Technics Digital Link. Od strony fizycznej każdy z kanałów - lewy i prawy - prowadzony jest niezależnym kablem typu skrętka (cat 5e) i znanymi również z komputerowych połączeń sieciowych końcówkami RJ45 (zwykły LAN). Sygnały przesyłane między przedwzmacniaczem SU-R1 a końcówką SE-R1 są więc zawsze cyfrowe. Obydwa urządzenia zostały wyposażone w komplet gniazdek LAN (prawego i lewego kanału).

AES/EBU oraz współosiowe akceptują dane 24 bit/96 kHz, port optyczny - 24 bit/96 kHz. Jeszcze lepiej przedstawia się wejście USB (dla komputera) - w jego przypadku mamy zielone światło dla sygnałów PCM 32 bit/384 kHz oraz DSD w wersjach DSD64 oraz DSD128. Port USB działa w trybie asynchronicznym.

Wejście USB pozwala przesłać sygnały o imponujących parametrach - aż 32/384 dla PCM i DSD128. W gotowości jest również port LAN, który ma wkrótce (po aktualizacji oprogramowania sterującego) dodać do przedwzmacniacza nowe, sieciowe funkcje.

Wejście USB pozwala przesłać sygnały o imponujących parametrach - aż 32/384 dla PCM i DSD128. W gotowości jest również port LAN, który ma wkrótce (po aktualizacji oprogramowania sterującego) dodać do przedwzmacniacza nowe, sieciowe funkcje.

Chociaż sieciowy dodatek odtwarzacza strumieniowego jeszcze w pełni nie działa, to wiemy, że będzie się on opierał na popularnym protokole DLNA, SE-R1 zdekoduje pliki Flac, WAV, AIFF (24 bit/192 kHz), a także Alac (24 bit/96 kHz) i mp3, WMA, AAC w formie skompresowanej. Identyczne formaty i parametry plików obsłuży także port USB z przedniej ścianki, odczytujący dane z nośników pamięci.

Na potrzeby formatów audio w wysokiej rozdzielczości powstały również nowe wersje filtrów cyfrowych Re-Master, zadaniem których jest między innymi dostosowanie materiału o niższych parametrach do wymogów użytych kości przetworników DAC (32 bit/384 kHz).

W zasilaczu pracują transformatory z rdzeniami typu R-Core w dwóch niezależnych sekcjach, separowanych dla obwodów analogowych i cyfrowych. Transformatory są jednak tylko źródłem napięcia dla wbudowanych akumulatorów i to one, jako idealne źródło zasilania, są podłączone do wszystkich układów urządzenia; zasilanie "konwencjonalne" używane jest tylko w sytuacji chwilowego wyczerpania ogniw.

Cena: 30 000 zł

Specyfikacja techniczna

TECHNICS SB-R1 + SU-R1 + SE-R1
Moc wzmacniacza [W] 150-300
Wymiary [cm] 126 x 41 x 52
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 150
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Technics SU-R1 + SE-R1

Przy pomiarze samej końcówki mocy (SE-R1), wśród dostępnych wejść wykorzystałem analogowe XLR (lepsze parametry - zniekształcenia/ szumy - względem RCA).

Moc wyjściowa wynosi 185 W przy 8 omach i dokładnie dwukrotnie więcej, 370 W przy 4 omach, a wzmacniacz zachowuje się wzorowo po podłączeniu drugiego kanału, utrzymując pełną moc wyjściową. Czułość końcówki to 1,1 V i jest to wartość dla tego typu urządzenia typowa.

Odstęp od szumu wynosi tylko 79 dB, ale wypada wziąć pod uwagę, że to konstrukcja impulsowa. Dzięki wysokiej mocy, dynamice udaje się przekroczyć granicę 100 dB. Na rys.1. widać dla obciążenia 8 omów minimalne wyeksponowanie (ok. 0,2 dB), spadek -3 dB pojawia się dopiero przy 90 kHz. Przy 4 omach charakterystyka opada znacznie szybciej, -3 dB wyznaczamy przy ok. 40 Hz.

Układem korekcji LAPC (korekcja dokonywana niezależnie dla każdego obciążenia) spowodował korektę przede wszystkim charakterystyki przenoszenia, pozostałe parametry zmieniły się albo w stopniu śladowym, albo w ogóle. Na rys.1b mamy więc charakterystyki przenoszenia z włączonym systemem LAPC, dla obydwu obciążeń nie widać żadnych wzbudzeń, spadek -3 dB dla 8 omów pojawia się przy 51 kHz, a dla 4 omów – przy 36 kHz.

W spektrum zniekształceń (rys. 2) dominują druga i trzecia harmoniczna (odpowiednio -77 dB i -79 dB). Na rys. 3. zniekształcenia THD+N jedynie w początkowej fazie utrzymują się poniżej granicy 0,1 %.

Przedwzmacniacz jest zwykle ogniwem pogarszającym wiele końcowych parametrów systemu, wprowadza bowiem dodatkowe stopnie wzmocnienia. Sama końcówka nie jest jednak w stanie (na ogół) pracować bezpośrednio ze źródłem sygnału. Sytuacja w przypadku systemu Technicsa jest jednak szczególna, bowiem przygotowano specjalny interfejs łączący obydwa urządzenia.

Nasze pomiary obejmują wejście analogowe, co być może dodatkowo komplikuje całą sprawę, ponieważ sygnał musi zostać (jeszcze w przedwzmacniaczu) skonwertowany na postać cyfrową, by mógł być przesłany do końcówki mocy.

Moc wyjściowa determinowana jest przez końcówkę, zatem tutaj nie ma żadnych zmian. Poziom szumów jest wyraźnie wyższy, wskaźnik S/N wynosi 67 dB, a dynamika sięga tylko 89 dB. Nie licząc bardzo delikatnego pofalowania (być może jest to spowodowane obróbką w procesorach DSP i konwersją ADC), pasmo przenoszenia jest niemal identyczne jak w przypadku pomiaru samej końcówki mocy.

W spektrum zniekształceń (rys. 2b) pojawia się bardzo dużo szumu (szczególnie powyżej 12 kHz), który uniemożliwia identyfikację harmonicznych.

Wyższe zniekształcenia THD+N wpływają na spore zmiany (rys. 3b), granica zniekształceń o wartości 0,1 % jest daleko poza zasięgiem systemu.

TECHNICS testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu