MONITOR AUDIO
Silver 2

Wraz z Silver 2 trafi a do nas konstrukcja wyjątkowa w skali całego testu - wśród wszystkich piętnastu modeli. Jako jedyna bazuje na 8-calowym, a więc 20-cm przetworniku nisko-średniotonowym. Jest wyraźnie większa i cięższa od większości konkurentów, i chociaż rekord pozostanie przy Jamo Concert 103 (w poprzedniej piątce), to zastosowanie dużego woofera jest czymś wartym szczególnej uwagi i komentarza.

Nasza ocena

Wykonanie
Ponadprzeciętnie duży i ciężki podstawkowiec, z 20-cm nisko-średniotonowym, co determinuje jego parametry i brzmienie. Garść firmowych technik, z membraną RST na czele i mocowaniem głośników do tylnej ścianki. Elegancko wykończona obudowa, z wyborem aż sześciu wersji kolorystycznych.
Laboratorium
Wyeksponowany bas, w zakresie średnio-wysokotonowym dobre proporcje, z wąskopasmowymi problemami w okolicach częstotliwości podziału. Czułość 86 dB, impedancja znamionowa 6 Ω - łatwe obciążenie.
Brzmienie
Mocny i rozłożysty bas sprawia, że monitory te sprawdzą się w większych pomieszczeniach. Soczysty, lekko zmiękczony i zaokrąglony dźwięk, poważny i spokojny na średnicy, wygładzony na górze pasma.
Artykuł pochodzi z Audio

Nie wyraża się jednak przez to żadna ogólniejsza filozofia firmy; kontrast pomiędzy Silver 2 a np. R100 nie jest zderzeniem różnych firmowych koncepcji, ale trochę dziełem przypadku. Seria Silver zajmuje bowiem w hierarchii Monitor Audio nieco niższą pozycję.

Mówiąc inaczej - ceny jej modeli są niższe i konstrukcja, której wielkość odpowiada gabarytom R100, Motion 15 czy Titusów EZ, a więc Silver 1, kosztuje... zbyt mało, aby mogła wziąć udział w tym teście.

Monitor Audio już za 3300 zł oferuje tak duży monitor, jaki znajdziemy też w katalogach konkurentów (R300, Motion 35X), ale tamże za znacznie wyższą cenę. Wciąż jednak, nawet wśród tych "większych" konstrukcji, niezależnie od ich ceny, unikalne pozostaje użycie 20-cm nisko-średniotonowego.

Stosunek średnic całych głośników nie mówi jeszcze tego tak dobitnie, jak porównanie średnic i powierzchni membran - membrana nisko-średniotonowa Silver 2 ma średnicę 15 cm, a R100 - 9 cm (w dodatku jej środkowa część jest zajęta przez wysokotonowy i jego 5-cm kołnierz), co wyznacza stosunek powierzchni jak ok. trzy do jednego!

Robi to wrażenie i na pewno jakoś procentuje, ale nie obiecujmy sobie zbyt wiele. Albo inaczej - obiecujmy sobie nawet dużo, ale niekoniecznie najniższego basu. Każdemu głośnikowi, w związku z jego parametrami, do ich pełnego wykorzystania należy zapewnić obudowę o odpowiedniej objętości.

Nie tylko od powierzchni membrany, ale w dużym stopniu od niej zależy, jaka to powinna być objętość. Intuicja i obserwacje słusznie podpowiadają, że głośnik większy wymaga większej obudowy (nie każdy, ale statystycznie).

Zastosowanie dużego głośnika w obudowie o nieoptymalnej (zbyt małej) objętości może przynieść rezultaty nawet odwrotne do spodziewanych - słabsze rozciągnięcie basu, pogorszenie odpowiedzi impulsowej, ale zawsze spowoduje wzmocnienie średniego i wyższego podzakresu basu, co jednak może być korzystne dla wrażenia "potęgi".

Łby dwóch śrub nie są zapowiedzią ułatwień w montażu naściennym... Pod żadnym pozorem ich nie wykręcajmy! Trzymają one głośniki montowane wedle firmowego sposobu, w którym eliminuje się sztywne połączenie głośnika z frontem obudowy, wzmacniając jednocześnie całą konstrukcję poprzez związanie głośników z tylną ścianką

Łby dwóch śrub nie są zapowiedzią ułatwień w montażu naściennym... Pod żadnym pozorem ich nie wykręcajmy! Trzymają one głośniki montowane wedle firmowego sposobu, w którym eliminuje się sztywne połączenie głośnika z frontem obudowy, wzmacniając jednocześnie całą konstrukcję poprzez związanie głośników z tylną ścianką.

Duży głośnik w małej obudowie daje zupełnie inną charakterystykę niż duży głośnik w dużej obudowie, lub mały w dużej obudowie, dlatego nie należy oczekiwać, że tym sposobem uzyskamy bas tak niski, jak generalnie z kolumn wolnostojących.

Zarazem taka kombinacja - dużego głośnika w umiarkowanej obudowie - może być korzystna dla działania obudowy zamkniętej. Przedstawiam już tutaj takie wnioski, które zwykle należą raczej do treści odsłuchu i pomiarów, niż ogólnego opisu, bowiem mamy do czynienia z cechą kluczową tej konstrukcji.

Chociaż 20-cm nisko-średniotonowy wyróżnia Monitor Audio Silver 2 na tle wszystkich innych konstrukcji tego testu, nie jest to wcale rozwiązanie charakterystyczne dla firmy w szerszej skali. Firma Monitor Audio jest bardziej znana z innych oryginalnych "patentów", których ma w swoim arsenale dość dużo. W Silver 2 też dostajemy ich całkiem spory pakiet.

Kopułka wysokotonowa wykonana jest ze stopu aluminium i magnezu, powleczona cienką warstwą złota, któremu zawdzięcza swój kolor. Nie jest to nowy pomysł - etap pozłacania ma za sobą kilku producentów metalowych kopułek. Oryginalniejsza jest membrana nisko-średniotonowego, również metalowa, o profilu konkawy, jednoelementowa - bez "zamykającej" typowe membrany stożkowej nakładki przeciwpyłowej.

Na powierzchni membrany jest mnóstwo dołków, które wyglądają tak efektownie, że można podejrzewać, iż jest to zabieg czysto "dekoracyjny". Tymczasem jest to przecież oparty na czystej mechanice skuteczny sposób na zwiększenie sztywności, a także rozproszenie fal stojących.

Skoro zwiększamy sztywność, która zależy również od grubości membrany, a więc od jej masy, to możemy poprzestać na zachowaniu sztywności wyjściowej przy zmniejszeniu masy - co również jest korzystne. Wpływ "dołków" ułatwia więc optymalizowanie różnych parametrów membrany. Membrany tego typu "przywędrowały" do serii Silver z droższej linii Gold.

We współczesnych projektach kosze głośników wielu producentów, a więc także ich mocowanie, są zasłonięte przez dodatkowe ozdobne obręcze; również w przypadku Monitor Audio Silver 2 nie widzimy na froncie żadnych śrub i wkrętów, nie ma ich tam jednak w ogóle, bowiem głośniki są przymocowane od tyłu - pojedynczymi, długimi śrubami. Metoda ta zmniejsza przenoszenie wibracji między koszem głośnika a przednią ścianką, zwiększając jednocześnie sztywność całej konstrukcji.

Od strony estetycznej najważniejsza będzie typowa dla firmy, wyjątkowo szeroka gama wersji kolorystycznych, towarzysząca też tradycyjnej dla Monitor Audio, wysokiej jakości prac stolarskich. Do wyboru mamy więc cztery warianty fornirowane: orzech, rosenut (czyli orzech barwiony na wiśnię), dąb naturalny, dąb barwiony na czarno i dwie na wysoki połysk - białą oraz czarną.

Odsłuch

Zmiana nie tyle nastroju, co całego profilu, jaką wprowadza Monitor Audio, jest tak radykalna, że każe znowu trochę "pofilozofować" na temat różnych gustów a także różnych brzmieniowych treści, jakie mogą ukrywać się w pozornie jednolitej, dwudrożnej podstawkowej formie.

KEF R100 to brzmienie wzorcowe (w swojej klasie cenowej) pod względem neutralności; Motion 15 to fajerwerki dynamiki, detali i przestrzenności; natomiast Monitor Audio Silver 2 to znamiona potęgi, obfitość basu, zapas mocy przygotowany do nagłośnienia nawet dużych pomieszczeń.

Monitor Audio Silver 2 trochę większe od konkurentów, ale wzmocnienie niskich częstotliwości jest zdeterminowane nie przez sam litraż, lecz przez związek między wielkością przetwornika nisko-średniotonowego a objętością obudowy - w tym kontekście wcale nie takiej dużej.

Więcej o tym - w opisie konstrukcji i laboratorium, a tutaj pora na potwierdzenie, że taka kombinacja zaowocowała basem wzmocnionym, sięgającym dość nisko, ale przede wszystkim wyeksponowanym, a także zmiękczonym i zaokrąglonym. Całe brzmienie jest przez to "opulentne", ma warstewkę tłuszczyku i aksamitności.

Monitor Audio Silver 2

Monitor Audio Silver 2

Z mocnym basem wysokie tony nie rywalizują, ale nie pozwalają też na jego bezwzględną dominację, "utopienie" szczegółów i zaciemnienie; biegną gładko, selektywnie, mają odpowiedni blask i wyrazistość - są w pozytywnym znaczeniu zupełnie normalne i przewidywalne. Nie strzelają, nie słodzą, dobrze "doświetlają", względem średnicy są ustawione w optymalnych proporcjach.

Średnica nie ma takiego "wyjścia" jak z KEF-ów, ani takiej artykulacji jak z Loganów. Jest jednak zupełnie prawidłowa, wszystkie wokale pojawiły się we właściwej tonacji, wiarygodne, kształtne, bez napastliwości, trochę asekuracyjnie, ale bez wyraźnej nosowości. Lekkie przymatowienie może się wiązać z dużą średnicą membrany, w zamian dostajemy przecież wyjątkowy bas.

Dłuższe próby wskazały, że Monitor Audio Silver 2 mogą pokazać się z najlepszej strony w skrajnie różnych sytuacjach. Wyeksponowanie niskich tonów dobrze służy odsłuchowi z bardzo niską głośnością - wtedy zwykle bas nam "gaśnie" (w rzeczywistości czułość naszego słuchu zmniejsza się na skrajach pasma), a tutaj wciąż wszystko słychać i właśnie wtedy w lepszych proporcjach. Z kolei duża moc pozwala zagrać bardzo głośno i wykorzystać Silvery 2 w dużych pomieszczeniach, natomiast w małych, ustawione nawet blisko ściany, mogą się "odnaleźć" dzięki użyciu zatyczek zamykających bas-refleks.

Andrzej Kisiel

Specyfikacja techniczna

MONITOR AUDIO Silver 2
Rodzaj głośników P
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Monitor Audio Silver 2

Chociaż producent trochę mija się z prawdą, deklarując 8-omową impedancję znamionową, to i tak trzeba przyznać, że Silver 2 przedstawiają swoją impedancją dość łatwe obciążenie, z minimami nieschodzącymi poniżej poziomu 5 omów, co pozwala przyznać 6-omową impedancję znamionową. Do tego czułość jest wysoka - 86 dB.

Charakterystyka przetwarzania ma swoje słabe i mocne strony, chociaż trudno powiedzieć jednoznacznie, że wyeksponowany bas jest zaletą, to na pewno jest nią niska częstotliwość graniczna - spadek -6 dB (względem poziomu średniego) pojawia się przy 40 Hz (z bas-refleksem pracującym) lub przy 52 Hz (przy systemie zamkniętym).

Nawet w tym drugim przypadku widzimy "górkę" w okolicach 100 Hz, układ rezonansowy pracuje prawdopodobnie z wysoką dobrocią, powodowaną przez zamknięcie dużego głośnika w relatywnie niedużej objętości. W tym przypadku, inaczej niż w R100 KEF-a, poprawniejsze i warte rekomendacji wydaje się działanie obudowy zamkniętej, natomiast uruchomienie bas-refleksu jest sposobem na "doładowanie" basu w warunkach, w których jest na to konkretne zapotrzebowanie.

Poziom średnich i wysokich częstotliwości jest dobrze dopasowany, ustawiony pod kątem charakterystyki względnie liniowej - "względnie" dlatego, że na przełomie tych zakresów pojawiają się zafalowania, chociaż nie muszą one być tak wyraźnie słyszalne, jak są widoczne (mają wąskopasmowy charakter).

Wydaje się, że na osłabienie przy 2,5 kHz największy wpływ mają nierównomierności charakterystyki samego przetwornika nisko-średniotonowego - od niego pochodzi rezonans przy 4 kHz, a także skupianie promieniowania na jego osi głównej, a więc na osi -7 st. całego zespołu (przy pomiarze z odległości 1 m); dlatego teoretycznie warto ustawić się na osi głównej (zespołu, krzywa czerwona).

MONITOR AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu