CANTON
CHRONO 519 DC

Największy niemiecki producent jest konsekwentny i eksperymentuje niewiele. Sporo firm głośnikowych, pod wpływem zmian na rynku, wprowadza do ofert słuchawki, stacje dokujące, głośniki bezprzewodowe itp., które znajdziemy też w katalogu Cantona, ale w ilościach śladowych - dział "Wireless Hi-Fi" obejmuje dwa "Musicboxy", zresztą też bardzo firmowe w swojej formie. Canton nie szarżuje z awangardowym designem, zdobył mocną pozycję na swoim rodzimym rynku, dbając o potrzeby lojalnego, raczej konserwatywnego klienta, przekazującego już z pokolenia na pokolenie zaufanie do poważnej marki, która dostarcza "poważne" kolumny.

Nasza ocena

Wykonanie
Projekt bezpieczny, wykonanie staranne, ale bez luksusów; układ trójdrożny z parą 18-cm niskotonowych, tej samej wielkości średniotonowym i kopułką, w typowej dla Cantona "odwróconej" konfiguracji, z aluminiowymi membranami wszystkich przetworników. Filtr zabezpieczający przed przesterowaniem najniższymi częstotliwościami.
Laboratorium
Bezproblemowo. Charakterystyka zrównoważona, dobrze rozciągnięta (-6 dB przy 40 Hz), stabilna przy zmianie osi. Impedancja znamionowa 4 Ω, czułość 88 dB.
Brzmienie
Zrównoważone, ale energetyczne i bezpośrednie, prowadzone przez dynamiczny, czytelny bas, nasycone zdrowym "dolnym środkiem" i wykończone lekko metalizującą, ale selektywną i nieagresywną górą. Bez fajerwerków i finezji w przestrzenności, czytelnie i konkretnie.
Artykuł pochodzi z Audio

Odsłuch

Tego się spodziewałem - Canton jest dobrym punktem wyjścia do dalszych porównań, i chociaż jego "pool position" w tym teście wynika, zgodnie z naszymi zwyczajami, z kolejności alfabetycznej, to podobnie jak miesiąc temu, gdy test otwierało Dynaudio, ucieszyłem się z takiego zbiegu okoliczności.

Opisując kolejne kolumny, wygodnie jest oprzeć się na solidnym fundamencie, odnosić się do brzmienia, które w tej klasie cenowej może uchodzić za wzorzec równowagi, dynamiki, wszechstronnej solidności.

Odrzucam ewentualne zarzuty braku muzykalności, zwycięstwa mechanicznego, bezlitosnego, chłodnego, wyostrzonego dźwięku - nic z tych rzeczy, chociaż w poszukiwaniu specyfiki, egzotyki i klimatów trzeba się udać w innym kierunku.

Canton Chrono 519 DC to może jeszcze nie artysta, ale już więcej niż rzemieślnik (nic nie ujmując dobrym rzemieślnikom) - to fachowiec, profesjonalista, który pewnie zagra każdą muzykę, proporcjonalnie do jakości samej realizacji, bez żadnych własnych kaprysów i alergii.

Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?

Dwie 18-tki pracują jako niskotonowe; dzisiaj nawet w układach trójdrożnych, w sekcji basowej, stosowane są głośniki umiarkowanej wielkości, ale prawie zawsze parami. Ich całkowita powierzchnia odpowiada powierzchni jednego głośnika 25-cm; membrany niskotonowych Cantonów są wzmocnione dużymi, wklęsłymi nakładkami przeciwpyłowymi, o średnicy niemal równej stożkowej części membrany. Taka membrana jest cięższa, ale określona masa też jest potrzebna, aby w zakresie niskotonowym uzyskać pożądane parametry (niską częstotliwość rezonansową).

Dwie 18-tki pracują jako niskotonowe; dzisiaj nawet w układach trójdrożnych, w sekcji basowej, stosowane są głośniki umiarkowanej wielkości, ale prawie zawsze parami.

Wysokie tony są ustawione w szeregu z całą resztą, jednak nie zostały podporządkowane i ugrzecznione - pokazują nawet trochę metaliczności, zgodnej z naturą dźwięków, pobłyskują, ale nie dzwonią męcząco, nie pokazują smaczków z taką gracją, jak Dali czy Epos, za to ich uniwersalność, w którą wpisuje się dynamika, spójność i mocne wybrzmienie (np. perkusyjnych blach) jest na wyższym poziomie - wysokie tony Chrono są uporządkowane, wyrównane, ale "niewydelikacone", nie zamieniają impulsów i soczystości w szpileczki i eteryczność.

Ich całkowita powierzchnia odpowiada powierzchni jednego głośnika 25-cm; membrany niskotonowych Cantonów są wzmocnione dużymi, wklęsłymi nakładkami przeciwpyłowymi, o średnicy niemal równej stożkowej części membrany.

Taka membrana jest cięższa, ale określona masa też jest potrzebna, aby w zakresie niskotonowym uzyskać pożądane parametry (niską częstotliwość rezonansową).

Czytaj również: Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Kopułkę aluminiowo-manganową zasłania siateczka pełniąca rolę zabezpieczenia i dyfuzora (widoczny w centrum krążek). Aluminiowy front jest wyprofilowany w lekką "tubkę", która również modyfikuje charakterystyki kierunkowe. Tutaj przeprowadzono też subtelne "diamentowanie" (błyszczący pierścień), dodające elegancji najnowszej serii Chrono. Ale wszystko to już było...
Kopułkę aluminiowo-manganową zasłania siateczka pełniąca rolę zabezpieczenia i dyfuzora (widoczny w centrum krążek). Aluminiowy front jest wyprofilowany w lekką "tubkę", która również modyfikuje charakterystyki kierunkowe. Tutaj przeprowadzono też subtelne "diamentowanie" (błyszczący pierścień), dodające elegancji najnowszej serii Chrono. Ale wszystko to już było...

Wokale nie są ani poszkodowane, ani dowartościowywane, nie wychodzą do przodu, czasami zostają trochę przysypane detalem. Jeżeli jesteśmy ukierunkowani na szczególnie mocną prezentację środka i powiększenie pozornych źródeł, to w pierwszym wrażeniu nie westchniemy z rozkoszy, ale warto zwrócić uwagę, jak ładnie i porządnie, chociaż bez dodatkowego podgrzewania, Canton pokazuje "dolny środek", łącząc go bezbłędnie z basem. Podstawa jest zdrowa, jednocześnie gęsta i szybka.

Ani zmiękczenie, ani utwardzenie nie jest dominantą, kontrola i konturowość mają konstruktywny wpływ na całościowy obraz, nie stają się celem samym w sobie. Spójny, przekonujący dźwięk, trzymający puls i blask muzyki, mniej zajmujący się cyzelowaniem niuansów i planów przestrzennych, ale ostatecznie bardzo naturalny i natychmiast przyswajalny.

To kolumny, które można kupować "w ciemno", gdy tylko nie ma się jakichś szczególnych preferencji.

Andrzej Kisiel

Specyfikacja techniczna

CANTON CHRONO 519 DC
Moc wzmacniacza [W] 160
Wymiary [cm] 105 x 21 x 30
Typ obudowy br-p
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 88
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 2. Canton CHRONO 519 DC - charakterystyka przetwarzania w całym pasmie akustycznym, na różnych osiach.
Rys. 2. Canton CHRONO 519 DC - charakterystyka przetwarzania w całym pasmie akustycznym, na różnych osiach.
Laboratorium Canton CHRONO 519 DC

Rozpoczynamy od kolumny o typowej dla większości współczesnych konstrukcji, impedancji znamionowej 4 omy. Niemieckim zwyczajem (chociaż są wyjątki) w danych producenta przeczytamy o impedancji "4...8 ohm", ale 3,5-omowe minima w zakresie nisko-średniotonowym nie pozostawiają wątpliwości, z czym mamy do czynienia.

Na charakterystyce impedancji zaobserwujemy też jedną ciekawostkę, mającą związek z symbolem urządzenia – przy dolnej granicy zakresu pomiaru, wartość impedancji rośnie, co jest efektem działania fi ltra górnoprzepustowego ("odcinającego" też prąd stały), włączonego w sekcję niskotonową (więcej o jego celowości w głównym opisie).

Mimo to charakterystyka przetwarzania w zakresie niskich częstotliwości wygląda ładnie i sięga zadowalająco nisko, aż do 50 Hz utrzymuje wysoki poziom, pokazując tylko umiarkowane wzmocnienie okolic 100 Hz, a spadek -6 dB względem poziomu średniego pojawia się przy ok. 40 Hz.

Chrono 519 DC prezentuje zresztą wśród wszystkich kolumn tego testu najlepiej zrównoważoną charakterystykę w całym pasmie, od 45 Hz do 20 kHz można ją (zmierzoną na osi głównej, ale nie tylko) zmieścić w ścieżce +/-2,5 dB, a w zakresie średnich częstotliwości – nawet w ścieżce +/-1,5 dB.

Korzystne są też tylko niewielkie różnice między charakterystykami zmierzonymi pod różnymi kątami, w zakresie 2–10 kHz nieco wyższy poziom mamy na osi -7 st.niż na osi +7 st., co można jednak wykorzystać do "modelowania" brzmienia (np. za pomocą lekkiego pochylenia kolumny).

Najwyraźniejszy dołek pojawia się dopiero w najwyższej oktawie, ale i tam przebiegi leżą blisko siebie, rozpraszanie wysokich tonów jest bardzo dobre, więc nie trzeba kolumn precyzyjnie wycelowywać w miejsce odsłuchowe. Wypada jednak zdjąć maskownicę, która wprowadza widoczne nierównomierności. Czułość jest przyzwoita i zgodna z deklaracjami producenta - 88 dB.

CANTON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu