DYNAUDIO
XEO 3 + transmitter

Gamę produktów Xeo otwierają dwa modele, wolnostojące Xeo 5 i podstawkowe Xeo 3. Zasada bezprzewodowego przesyłania dźwięku jest w obydwu taka sama.

Testy porównawcze

XEO 3 + transmitter
PHILIPS
A9

Nasza ocena

Wykonanie
Klasyczne monitorki Dynaudio, znany układ przetworników uzupełniono sekcją aktywną. Cztery nowoczesne wersje kolorystyczne.
Laboratorium
Autorski system transmisji w pasmie 2,4 GHz z dedykowanego nadajnika, pełniącego rolę rozdzielni sygnałów i centrum sterowania. Trzy wejścia - analogowe, cyfrowe optyczne i USB. Łatwa obsługa kilku stref i elastyczna konfiguracja.
Brzmienie
Przyjazne, zrównoważone, uporządkowane.
Artykuł pochodzi z Audio

Podstawkowe Dynaudio Xeo 3 są dostępne w dwóch kolorach - czarnym oraz białym - ale także w dwóch wariantach - lakierowane na wysoki połysk lub w bardziej matowym, satynowym wykończeniu. Łącznie daje to do wyboru cztery kombinacje.

Obudowy Xeo nie wyróżniają się niczym szczególnym - to prosta konstrukcja z delikatnymi fazkami przednich krawędzi. Głośnik wysokotonowy jest tradycyjną, 28-mm jedwabną kopułką, na front której nasunięto delikatnie kosz 15-cm nisko-średniotonowego.

O tym, że Dynaudio Xeo 3 nie są kolejnymi konwencjonalnymi monitorkami, informuje ulokowane tuż obok głośników "oko", za którym mieści się odbiornik podczerwieni. Wszystkie sekrety tej konstrukcji zdradza tylna ścianka z panelem elektroniki.

Nie ma tradycyjnych terminali głośnikowych, lecz gniazdo na kabel sieciowy z wyłącznikiem. Są też dwa mikroprzełączniki - jeden decyduje o trybie pracy (kanał lewy, prawy lub mono), drugi definiuje strefę (pomieszczenie), w którym głośnik ma pracować.

W zestawie z Dynaudio Xeo 3 znajduje się pilot zdalnego sterowania, obsługujący parę głośników. Jego funkcje to regulacja głośności, wybór źródeł i przełącznik stref. Ponieważ głośniki są tylko odbiornikami sygnału, więc do działania systemu jest potrzebny jeszcze nadajnik, do którego podłączamy źródła.

Mała puszka ma cztery wejścia - standardową parę stereofoniczną RCA, analogowe wejście mini-jack, cyfrowy port optyczny oraz złącze USB, które działa jak zewnętrzna karta dźwiękowa dla komputera.

Do systemu Dynaudio możemy podłączyć zarówno komputery PC, jak i MAC, a maksymalne parametry odtwarzanych plików wynoszą 24 bity/48 kHz.

Ponieważ sterownik Dynaudio nie jest odtwarzaczem strumieniowym, a tylko końcowym ogniwem w łańcuchu cyfrowego sygnału, to format plików nie ma tutaj żadnego znaczenia - żądanie odczytu i dekodowania standardów MP3, WMA, Flac czy jakichkolwiek innych ciąży na komputerze i zainstalowanym na nim oprogramowaniu. Dynaudio tylko przyjmuje "gotowy" sygnał z wejścia USB i wysyła go do głośników.

Same głośniki są aktywne (takie muszą być ze względu na typ transmisji), klasyczną zwrotnicę zastąpił układ procesorów DSP, przygotowujących filtrowane charakterystyki dla każdego z głośników, którym oddano do dyspozycji wzmacniacze o mocy 50 W.

W systemach bezprzewodowych trwa walka o uzyskanie przyzwoitej jakości, o czym wiedzą doskonale producenci słuchawek prześcigający się w tworzeniu coraz doskonalszych metod transmisji.

Mają oni jednak dużo trudniejsze zadanie, ponieważ system musi spełniać nie tylko odpowiednie wymagania jakościowe, ale równie ważne jest kryterium poboru energii, które w przypadku kolumn (odbiornik ma przecież stałe zasilanie z sieci) nie ma większego znaczenia.

Odsłuch

Aktywna forma kolumn i transmisja bezprzewodowa nie zmieniła znanego brzmienia Dynaudio - to dobra wiadomość nie tylko dla fanów marki. Już od pierwszych sekund słyszymy porządek i opanowanie, płynność oraz jedwabistość wysokich tonów. Ucztą może być każdy dźwięk, choć to raczej delicje niż wielki krwisty stek, a tym bardziej cokolwiek pikantnego.

Żaden rodzaj muzyki nie wybije Dynaudio z ustalonej pozycji. Gładkością, plastycznością i oleistością trochę ujednolicają różne nagrania, jednocześnie pozostają dostatecznie detaliczne i czyste; wszystko w tym brzmieniu do siebie pasuje, wydaje się naturalne i lekkostrawne.

Dynaudio Xeo 3 pokazują niedoskonałości słabszych nagrań, ujawniają różnice między oryginałem, choćby nawet CD a kompresją MP3, lecz i wówczas muzykę przenika swoista łagodność. Bas jest często obecny, nieco zmiękczony, ale trzyma rytm, łagodzi szarpnięcia, nie odziera jednak muzyki z dynamiki.

Dynaudio stworzyło własny system transmisji oparty na popularnej częstotliwości 2,4 GHz, firma chwali się uzyskaniem przepływności wystarczającej do zakodowania (bezstratnego) sygnału 16 bit/48 kHz; ponieważ w pasmie 2,4 GHz pracuje obecnie cała masa domowych urządzeń (na czele z routerami Wi-Fi), miałem pewne obawy o skuteczność transmisji, jednak nawet w moim "zatłoczonym", domowym eterze nie wystąpiły najmniejsze problemy.

Bezprzewodowość i wielostrefowość

System Dynaudio w podstawowej wersji składa się z pary głośników oraz "jednostki centralnej" (przy czym ta ostatnia wykonuje tylko polecenia odbierane z pilota za pośrednictwem głośników).

Kilka par głośników możemy zasilać sygnałem z jednej "centrali" wybierając dla nich, za pomocą pilota, różne źródła sygnału. Oczywiście może funkcjonować więcej jednostek centralnych, podłączonych do różnych źródeł, a każdy z głośników może czerpać sygnał z dowolnej z nich - to kwestia konfiguracji. Elastyczne przenikanie źródeł i odbiorników jest jedną z największych zalet systemu Dynaudio, który możemy dowolnie rozbudowywać.

Xeo operuje na sygnałach cyfrowych (w takiej formie są transmitowane z centralki do głośników), więc aby uniknąć dodatkowej konwersji, najlepiej wykorzystywać gniazdo optyczne lub port USB. Mała skrzynka rozdzielni sygnałów aż się prosi o jeszcze jeden dodatek - port sieci LAN (lub moduł Wi-Fi), którym można by było w łatwy sposób dostarczyć dane z komputerów, smartfonów i tabletów.

Jest to możliwe, ale wymaga kolejnego urządzenia w łańcuchu źródeł, np. stacji AirPort Express dla urządzeń Apple.

Specyfikacja techniczna

DYNAUDIO XEO 3 + transmitter
Rodzaj głośników P
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
DYNAUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu