GRADO
RS2

Założona w roku 1953 w Nowym Jorku firma Grado swoją karierę rozpoczęła od produkcji wkładek gramofonowych. Przez długie lata były one podstawą działalności Jśgo Grado - jej założyciela (wujka Johna Grado, obecnego właściciela firmy). I chociaż w najlepszych latach sprzedaż wkładek wynosiła 500 tysięcy sztuk rocznie, to jeszcze w roku 1990 ich ilość była imponująca i wynosiła 12 tysięcy sztuk rocznie.

Pierwsze słuchawki ujrzały światło dzienne w roku 1991, zaś dziesięć lat później rocznie opuszczało fabrykę 45 tysięcy par. W przypadku Grado wszystko jest inne niż zazwyczaj. Ich wygląd przypomina klasyczne konstrukcje z lat 40. - metalowy pałąk, obciągnięty skórą oraz okrągłe, niewielkie muszle, które za pośrednictwem gąbek opierają się na uszach. Ich mocowanie jest identyczne jak w słuchawkach sprzed II wojny świtowej - pręt przechodzący przez uchwyt w pałąku, na którym zamocowano plastikowy łuk, w którym obracają się muszle. Może i wygląda to dość archaicznie, jednak konstrukcja jest na wskroś nowoczesna.

Plastikowe elementy produkowane są samodzielnie za pomocą jednotonowej maszyny wtryskowej Van Dorna, zaś muszle wykonywane są ręcznie przez zegarmistrza z mahoniu - drewna wybranego ze względu na jego niepowtarzalny dźwięk. Cewkę wykonuje się z miedzi UHPLC (ultra-high purity, long crystal), która po każdym etapie obróbki poddawana jest leżakowaniu. Z tej samej miedzi wykonany jest przewód.

Na magnesy wykorzystano neodym, który napędza membranę umieszczoną w dużej komorze, co obniża jej częstotliwość rezonansową. Sama membrana poddawana jest opatentowanemu procesowi "de-stress", który ma na celu zlikwidować naprężenia wewnętrzne materiału. Model RS2 należy do prestiżowej linii Reference Series i jest drugim od góry modelem Grado.

ODSŁUCH

Jak wspomniałem, słuchawki Grado w niczym nie przypominają swoich pobratymców z innych firm. John Grado w wywiadach wielokrotnie wspominał, że ich brzmienie strojone było "na słuch". Takie podejście zaowocowało pełnym, mięsistym dźwiękiem, z "gorącą" i pełną średnicą oraz bardzo czytelną górą. Najlepszym partnerem będzie wzmacniacz lampowy, np. Cayin, można jednak wypróbować również Musicala. Niski i "kopiący" bas predestynuje Grado do rocka, jednak również w jazzie takie dopełnienie się przyda.

Okazjonalnie może się zdarzyć, że ilość basu przytłoczy inne wydarzenia. Przestrzenność stoi na dobrym poziomie, chociaż mistrzami w tej dziedzinie są Beyerdynamiki i AKG. Pierwszy plan jest bliżej niż w innych konstrukcjach, pozwala to na intymny kontakt z wykonawcą i emocjonalną reakcję na muzykę.

Ta ostatnia uwaga mogłaby być zresztą charakterystyką Grado w ogóle, ponieważ to, co jest ich najmocniejszym punktem, to witalność i umiejętność wyzwalania emocji. Nie do końca neutralne, ale wciągające konstrukcje o oryginalnym kształcie, który, na szczęście, nie przeszkadza w ich całkiem komfortowym noszeniu.

Parametry
GRADO RS2
Produkowany Tak
Typ Otwarte
Poduszka Nauszne
Masa 210
Impedancja (Ω) 32
Pasmo przenoszenia (Hz) b.d.
Ergonomia Słuchawki nie są najwygodniejsze, jednak spokojnie można wytrzymać.
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
GRADO testy
Live Sound & Installation marzec 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista marzec 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio kwiecień 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu