FOCAL
XS

Przy całej swojej innowacyjności i płodności Focal jest firmą raczej… konserwatywną. Francuzi produkują w zasadzie tylko i wyłącznie kolumny w typowych skrzynkach, o ile oczywiście majstersztyk stolarski serii Utopia mamy prawo tak nazywać. Ale co firma o ściśle określonym profilu głośnikowym miałaby produkować, jak nie kolumny? Przykłady B&W, JBL czy Klipscha pokazują, że inspiracje płyną dzisiaj także z innych trendów. Focal nie zamierza więc zostawać w tyle za konkurentami, o czym świadczą testowane miesiąc temu kule Dome czy multimedialny system XS.

Jest to nie tylko jedno z najnowszych, ale i najbardziej eksperymentalnych dzieł Focala. Na tle innych testowanych stacji dokujących to propozycja wyjątkowa, gdyż jako jeden z nielicznych systemów tego typu została zaprojektowana w konwencji 2.1.

U źródeł powstania Focala XS leżały zestawy komputerowe, w których właśnie 2.1 jest formą niezwykle popularną. W ogromnym, na tle innych stacji dokujących, kartonie, znajdziemy dwa głośniki satelitarne (biurkowe), subwoofer i komplet akcesoriów.

Postawione na wysokich nóżkach satelity różnią się między sobą jednym ważnym "szczegółem" - w stopce jednego ukryto port dokujący dla odtwarzaczy iPod (lub telefonów iPhone). Są tam również trzy przyciski do obsługi podstawowych funkcji, z innymi poradzimy sobie z pilota zdalnego sterowania, który też nie jest przesadnie rozbudowany. Na wysokiej nodze głośnika umieszczono niewielką, półokrągłą "filiżankę" tworzącą obudowę (zamkniętą) dla przetworników.

Układ jest prawdziwie dwudrożny, z 19-mm mylarową kopułką wysokotonową oraz 8-cm nisko-średniotonowym z membraną celulozową. Papier posłużył także jako materiał na membranę 17-cm głośnika w subwooferze. Promieniuje on do dołu (urządzenie stoi na wysokich nóżkach); wylot bas-refleksu umieszczono z przodu - subwoofer wygląda jak miniatura "dorosłych" modeli Focala.

Cały panel przyłączeniowy znalazł się, tak jak w innych konstrukcjach, z tyłu. Do subwoofera należy podłączyć satelity oraz źródło zasilania, wewnątrz niskotonowej skrzyni urzęduje wzmacniacz o mocy 2 x 30 W (dla satelitów) oraz 70 W (dla subwoofera).

W jednym z satelitów znajdziemy także port USB do podłączenia z komputerem (sygnał jest przesyłany cyfrowo i konwertowany w elektronice Focala) oraz wejście analogowe mini-jack. Możemy regulować natężenie basu z subwoofera, za to oszczędzono użytkownikowi,i słusznie, regulacji częstotliwości podziału, bowiem jest ona ustalona.

Atutami systemu Focala XS jest bajeczna wprost jakość wykonania. Dużo tu szlachetnych materiałów, metalu, polerowanego na wysoki połysk tworzywa czy miłej dla oka okleiny, zawsze ze wzorowym pasowaniem wszystkich elementów i cieszącą oko formą wizualną.

System 2.1 rodzi jedną ważną, praktyczną konsekwencję - przegrywa ze stacjami dokującymi pod względem mobilności, raz rozstawiony i podłączony zajmie już wybrane miejsce na stałe.

Brzmienie

Przygotowanie Focala XS do pracy wymaga więcej wysiłku w porównaniu z innymi urządzeniami. Nie wystarczy włożyć wtyczkę zasilającą i "wetknąć" iPod , trzeba najpierw cały system zmontować (podłączyć) i... wyregulować. Dość łatwo jednak znaleźć właściwy poziom basu i utrafić w dobry balans tonalny całości.

Dużym atutem są tony najwyższe - w takiej formie ciężko je spotkać w urządzeniach konkurentów. Góra jest otwarta, żywa, detaliczna. Jej odwaga pozwala równocześnie cieszyć się z przejrzystości, dźwięczności, bez narażania na poważniejsze problemy z ostrością. W ofensywnej drużynie gra także środek pasma. Wreszcie bas daje solidną podporę, z całkiem sporym udziałem częstotliwości najniższych.

Specyfikacja techniczna

FOCAL XS
Stacja dokująca dla iPoda Tak
USB Tak
Wi-Fi
Bluetooth nie
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
FOCAL testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu