AUDIOLAB
6000A Play

Kiedy w latach 90. Audiolab święcił największe sukcesy w klasycznym Hi-Fi, nie mogliśmy nawet sobie wyobrażać, że ustalona wówczas formuła (także obsługi) jego wzmacniaczy zintegrowanych powróci w glorii i asyście zupełnie nowej elektroniki cyfrowej. 6000A Play jest hybrydą integry 6000A i odtwarzacza strumieniowego 6000N - urządzeń już znanych. Jest też połączeniem tradycji i nowoczesności.

Testy porównawcze

6000A Play
ARCAM
Solo Uno

Nasza ocena

Wykonanie
Połączenie porządnego wzmacniacza zintegrowanego z odtwarzaczem strumieniowym. Solidny zasilacz, dyskretne końcówki mocy, nowoczesny DAC.
Funkcjonalność
Duże możliwości sieciowe dzięki platformie DTS Play-Fi, na dodatek Bluetooth z kodowaniem aptX. Komunikacja Wi-Fi oraz LAN. Wyjście słuchawkowe, wejście phono, a do tego sporo wejść analogowych i cyfrowych.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (2 x 51 W/8 Ω, 2 x 79 W/4 Ω), niski poziom szumów (-87 dB) i zniekształceń.
Brzmienie
Dynamiczne, bliskie, a jednocześnie czyste i przejrzyste. Dziarski bas, wyraźna średnica, bogata góra pasma.
Artykuł pochodzi z Audio

Audiolab 6000A Play - obudowa

Podczas gdy wiele firm traktuje all-in-one jako kategorię niezwiązaną z konwencją 43 cm, obudowa Audiolaba 6000A Play trzyma się tego wzorca, chociaż nowoczesności dodaje znakomity wyświetlacz i kilka detali.

Na froncie znajdują się trzy pokrętła - regulacji głośności, wyboru źródeł i trybów pracy – urządzenia zintegrowanego lub z odseparowanymi i dostępnymi z zewnątrz przedwzmacniaczem i końcówką mocy; toż to przecież hardcorowe Hi-Fi, jakże dalekie od integracji all-in-one...

Audiolab 6000A Play - złącza

Główne zadania wyświetlacza to wskazania poziomu głośności oraz wybranego źródła, bez typowego dla wielu urządzeń strumieniowych rozpasania informacyjnego. Jest za to "poważne" (6,3-mm) wyjście słuchawkowe. 

Dwie anteny służą do komunikacji Wi-Fi, trzecia odpowiada za standard Bluetooth. Sieć można podłączyć także przewodowo - kablem LAN.  Z tyłu jest jeszcze złącze USB, ale tylko do celów serwisowych.

Idea takiego połączenia urządzeń, aby zachować funkcjonalność typowego wzmacniacza stereo, najpełniej wyraża się w wyposażeniu przyłączeniowym: Audiolab 6000A Play ma aż cztery wejścia analogowe, a wśród nich gramofonowe.

Czytaj również: Jak dzielimy wzmacniacze ze względu na technikę wzmacniania sygnałów?

O możliwościach strumieniowania świadczą już trzy anteny, sieć bezprzewodowa jest dzisiaj warunkiem wygody i nowoczesności
O możliwościach strumieniowania świadczą już trzy anteny, sieć bezprzewodowa jest dzisiaj warunkiem wygody i nowoczesności

Mamy też wyjście z przedwzmacniacza oraz wejście na końcówki mocy, związane ze wspomnianym już przełącznikiem trybów. Są też tradycyjne wejścia cyfrowe – dwa optyczne i dwa współosiowe, ich możliwości są ograniczone do stereofonicznego PCM, ale popularność zyskuje koncepcja podłączania do sprzętu Hi-Fi źródeł wideo (telewizora, tunera satelitarnego, kablowego).

Audiolab 6000A Play - funkcje sieciowe

Bluetooth obsługuje popularne kodowanie aptX, sieć pracuje w standardzie DTS Play-Fi, dostępnym dla każdego producenta, dzięki czemu multiroom nie musi się ograniczać do sprzętu jednej firmy.

Należy uzbroić się w sprzęt mobilny (np. smartfon) i zainstalować aplikację DTS. Otwiera ona drogę zarówno do najbardziej popularnych serwisów w chmurze (między innymi Spotifya oraz Tidala), także strumieniowania plików z lokalnych serwerów typu NAS.

Czytaj również: Jakie funkcje pełni przedwzmacniacz?

Złącze sieciowe LAN to gwarancja stabilności i wysokiej przepustowości
Złącze sieciowe LAN to gwarancja stabilności i wysokiej przepustowości

DTS Play-Fi przez długi czas był kojarzony ze strumieniowaniem materiałów PCM 24 bit/96 kHz, ale jedna z ostatnich aktualizacji oprogramowania udostępniła 24/192, a kolejna wprowadziła obsługę asystenta głosowego Amazon Alexa.

Odtwarzacz sieciowy Audiolab 6000N Play był krytykowany za dość skromny interfejs, podobnie jest z Audiolabem 6000A Play, jednak cała sieciowa zabawa odbywa się w aplikacji mobilnej, w urządzeniu wybieramy jedynie odpowiednie wejście.

Co ważne, gdy kończymy strumieniowanie, odkładamy smartfon i korzystamy z Audiolabem 6000A Play jak z klasycznego wzmacniacza, wybierając przewodowe wejścia.

Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

Wśród wejść analogowych jest nawet odpowiednie dla gramofonu (z wkładką MM) – co też zawdzięczamy kompletności samodzielnego wzmacniacza 8000A
Wśród wejść analogowych jest nawet odpowiednie dla gramofonu (z wkładką MM) – co też zawdzięczamy kompletności samodzielnego wzmacniacza 8000A

Audiolab 6000A Play - układ elektroniczny

We wnętrzu Audiolaba 6000A Play widać doskonale znany układ – wzmacniacz żywcem przeniesiony z modelu 6000A, tym razem uzupełniony o dodatkową elektronikę sieciową. Jej obecność nie oznacza jednak dodatku w postaci przetwornika C/A; ten oczywiście jest, ale jako część wzmacniacza.

Już w 6000A mieliśmy nowoczesny przetwornik ESS Technology ES9018, który znajduje się również w 6000A Play. Dzięki temu mamy do dyspozycji trzy charakterystyki filtrów wyjściowych:

  • Fast (filtry o stromych zboczach),
  • Slow (łagodne zbocza, ale spadek zaczyna się wcześniej),
  • Phase (podobny do ustawienia Slow, z dodatkową optymalizacją fazową).

Czytaj również: Co to jest konstrukcja dual-mono, jakie są jej wady i zalety?

Konstrukcja jest zdominowana przez klasyczny wzmacniacz zintegrowany wraz z solidnym zasilaczem, który występował w integrze 8000A.
Konstrukcja jest zdominowana przez klasyczny wzmacniacz zintegrowany wraz z solidnym zasilaczem, który występował w integrze 8000A.

Wejścia cyfrowe przyjmują sygnały PCM 24/192 kHz, podobnie jak moduł strumieniowy. Nie wykorzystamy więc pełnego potencjału przetwornika ESS (którego rozdzielczość jest wyższa), ale nawet z takimi sygnałami poznamy jego walory brzmieniowe.

Główna część amplifi kacji jest już tradycyjna i analogowa, każdy kanał ma własny, spory radiator z jedną parą tranzystorów wyjściowych. W zasilaczu dominuje solidny transformator toroidalny.

Wybór wejść odbywa się w hermetycznych przekaźnikach, a regulacja głośności w nowoczesnym, scalonym tłumiku. Ambitnie wygląda też przedwzmacniacz gramofonowy z dyskretnymi tranzystorami JFET – to też układ występujący w integrze 6000A.

Czytaj również: Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Każdy kanał mocy ma własny radiator z parą tranzystorów.
Każdy kanał mocy ma własny radiator z parą tranzystorów.

Audiolab 6000A Play - odsłuch

Oceniając brzmienie Audiolaba 6000A Play na tle nie tylko subtelnego, łagodnego Arcama Solo Uno, ale także wielu "zwykłych" wzmacniaczy zintegrowanych (w zbliżonej cenie), zauważymy jego wyjątkowo bezpośredni, spontaniczny charakter.

Audiolab 6000A Play gra zdecydowanie "do przodu", energetycznie, bez zahamowań, zachowując jednocześnie neutralność barwy. Ożywienie nie rodzi się więc z podkreślenia jakiegoś zakresu, lecz z bogactwa, a przede wszystkim dynamiki w całym pasmie.

Muzyka subiektywnie nabiera tempa, ale bez wyostrzania i podbarwiania. Dużo emocji i soczystości, mniej cyzelowania i mniej niż w Solo Uno ocieplania.

Czytaj również: Co to jest przedwzmacniacz gramofonowy?

Firma Phorus przygotowała płytkę z modułem Wi-Fi
Firma Phorus przygotowała płytkę z modułem Wi-Fi

Żadne z tych urządzeń nie jest wzorcem audiofilskiej precyzji, ale ze swoimi stylami rozchodzą się w zupełnie różne strony. Audiolab 6000A Play to subiektywnie wspaniała dynamika, nawet jeżeli w szczegółach przekaz zostaje trochę uproszczony, to rządzi wrażenie naturalnej żywości, odsuwając na bok chęć wyłapywania jakichś niedociągnięć.

Bas nie jest jednoznacznie twardy i wyrazisty w konturach, ale "zamiata" z animuszem i zręcznością. Bez masywności, a tym bardziej ociężałości, często prowadzi muzykę, chociaż nie próbuje zdominować średnicy – ta jest wyrazista, bliska i "obecna", a jednocześnie unika zarówno krzykliwości, jak i "dopalenia".

Wysokie tony są czyste, selektywne, detaliczne i "napowietrzone", bez szklistości czy szorstkości. Tak "rozbudowana" a jednocześnie wyrafinowana góra pasma jest tutaj nie tylko wisienką na torcie, lecz w dużym stopniu określa wybrzmienie każdego nagrania i muzyki.

Czytaj również: Czy wejścia XLR oznaczają, że urządzenie jest zbalansowane?

Przedwzmacniacz jest układem w pełni analogowym
Przedwzmacniacz jest układem w pełni analogowym

To ciekawe, bo obserwacja i opis każdego z podzakresów osobno nie podpowiada, że w sumie składają się one na dźwięk, jaki przedstawiłem na początku. Ale też nie napisałem, że to dźwięk prymitywnie obcesowy...

Audiolab 6000A Play z jednej strony pozwala wyzwolić się muzyce nawet z nagrań słabej jakości, z drugiej – pozwala pokazać przewagę tych lepszych.

Porównując ten model z Solo Uno, należy wziąć pod uwagę większą (względną) różnicę cen niż zazwyczaj w naszych testach. Dopłacając 1000 zł kupujemy urządzenie o większych możliwościach - i takie są twarde fakty.

Specyfikacja techniczna

AUDIOLAB 6000A Play
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,3
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 87
Dynamika [dB] 104
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 66
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω 2K 51
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω 2K 79
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Audiolab 6000A PLAY

Firmowa specyfi kacja 6000A Play przedstawia parametry takie same, jak w przypadku integry 6000A. Nic dziwnego – za amplifi kację w samograju odpowiadają układy zaczerpnięte ze znanego wzmacniacza.

Oczekujemy więc mocy 2 x 50 W przy 8 Ω i 2 x 75 W przy 4 Ω, co w pomiarach zostało wykonane z zapasem, zarówno przy wysterowaniu jednego kanału (55 W przy 8 Ω i 92 W przy 4 Ω), jak i w trybie stereofonicznym (odpowiednio 2 x 51 W i 2 x 79 W).

Czułość wynosi 0,3 V, jest więc tylko minimalnie niższa od standardu (200 mV). Poziom szumów jest bardzo niski, S/N wynosi 87 dB, dzięki czemu dynamik sięga 104 dB.

Charakterystyki częstotliwościowe (rys.1) 6000A Play nie sprawiają żadnych problemów, klasyczne wzmacniacze liniowe są pod tym względem przewidywalne.

Spadki przy 100 kHz wynoszą -1,8 dB dla 8 Ω i -2,7 dB dla 4 Ω. Spektrum harmonicznych (rys. 2) wskazuje na dominację trzeciej harmonicznej, ale to dominacja względna, bo na poziomie tylko -85 dB.

Wykres zniekształceń THD+N (rys. 3) też zasługuje na wysokie noty. Poniżej 0,1% schodzimy już od mocy ok. 0,5 W. Wcześniej testowaliśmy (a więc i mierzyliśmy) integrę 6000A, więc mogliśmy porównać osiągi obydwu urządzeń.

Mimo zastosowania tej samej sekcji wzmacniacza, Play trochę ustępuje rasowej integrze w kilku miejscach (pasmo przenoszenia, zniekształcenia, odstęp od szumu), tym samym potwierdzając, że sąsiedztwo dodatkowych układów, w tym przypadku cyfrowych, nie wpływa korzystnie.

Z drugiej strony „straty” są tak niewielkie (np. odstęp od szumu 87 dB vs 88 dB), a wyniki osiągnięte przez Play w sumie tak dobre dla "samograja" w tej cenie, że każdy użytkownik myślący praktycznie, a nie purystycznie, może spokojnie wybrać właśnie to urządzenie, ciesząc się z jego funkcjonalności i brzmienia.

Może Cię zainteresować
AUDIOLAB testy
Audio
E-WYDANIE AUDIO
W PREZENCIE!
Zapisz się na subskrypcję naszego newslettera, a otrzymasz gratis e-wydanie
NEWSLETTER ZAPISZ SIĘ
Close icon
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta listopad 2021

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2021

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2021

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu