CAMBRIDGE AUDIO
CXA80

CX ma być rodziną zdecydowanie najnowocześniejszego sprzętu Cambridge Audio. Firma podkreśla, że koncentruje się tutaj na nowoczesnych źródłach cyfrowych. Historia linii CX nie mogła więc rozpocząć się inaczej jak od odtwarzacza strumieniowego CXN, do którego dołączyły po krótkim czasie dwa wzmacniacze zintegrowane - tańszy CXA60 oraz droższy CXA80. 

Nasza ocena

Wykonanie
Odmłodzony Cambridge Audio – producent zrobił dużo, aby uatrakcyjnić "skrzynkę", jednocześnie nie tracąc z pola widzenia solidnej i nowoczesnej konstrukcji
Funkcjonalność
Analogowa i cyfrowa, dużo wejść w wielu formatach, a do tego możliwość rozszerzenia o bezprzewodową transmisję Bluetooth
Laboratorium
Moc wysoka, ale nieporażająca (2 x 95 W/8 ohm, 2 x 117 W/4 ohm), niski poziom zniekształceń i szumu, szerokie pasmo przenoszenia.
Brzmienie
Zrównoważone, spokojne, lekko wygładzone, ale z właściwym zapasem dynamiki i zdolnością różnicowania. Uniwersalne i bezpieczne.
Artykuł pochodzi z Audio

Obydwie integry są wyposażone w wejścia cyfrowe, dlatego zamiast projektować klasyczny odtwarzacz CD, który popsułby nieco obraz nowoczesnej serii produktów, a nie chcąc jeszcze definitywnie przekreślać srebrnego krążka, Cambridge Audio oferuje transport CXC.

Wzmacniacz Cambridge Audio CXA80 ma spore gabaryty, ale jego elegancję określają delikatnie linie, lekkie zaokrąglenia i minimalistyczny krój przedniego panelu. Wyeksponowano tutaj przede wszystkim duże, metalowe pokrętło wzmocnienia udekorowane srebrnym pierścieniem, wtopionym między obudowę a gałkę.

W oryginalny sposób rozprawiono się z mniejszymi pokrętłami - zrównoważenia kanałów oraz regulacji barwy - podobnie jak w urządzeniu BC Acoustique można je wcisnąć, wtedy licują z frontem i wyglądają jak małe przyciski.

W centrum jest miejsce dla selektora wejść, trybu Direct, wyciszenia oraz wyboru aktywnej pary terminali głośnikowych. Z przodu jest jeszcze wyjście słuchawkowe i wejście dla sygnału analogowego. Elementem określającym styl wzmacniacza jest także duże wcięcie w górnej ściance, przykryte sztywną siatką.

Obok niego producent umieścił ostrzegawczą naklejkę, mówiącą o tym, że wzmacniacz mocno się nagrzewa, więc nie należy nic na nim stawiać. Tylna ścianka odsłania potencjał możliwości połączeniowych. Cambridge Audio nie ma w tym teście sobie równych, więc część opisów (dotyczących sekcji cyfrowej) zasłużyła na ramkę obok.

Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

Od strony przyłączeniowej CXA80 jest doskonale wyposażony, znajdziemy tu niemal wszystkie standardy cyfrowe i analogowe, nie ma jednak wejścia phono... ale producent wyjaśnia, że serię CX stworzono z myślą o nowoczesnych, cyfrowych źródłach.

Od strony przyłączeniowej CXA80 jest doskonale wyposażony, znajdziemy tu niemal wszystkie standardy cyfrowe i analogowe, nie ma jednak wejścia phono... ale producent wyjaśnia, że serię CX stworzono z myślą o nowoczesnych, cyfrowych źródłach.

Cambridge Audio CXA80 - przyłącza

W sekcji analogowej pierwsze skrzypce gra wejście "A1", zdublowane gniazdami RCA i XLR. Początkowo można się w tym pogubić, gdyż przełączanie między tymi złączami odbywa się jednym przyciskiem, zarezerwowanym tylko dla źródła A1, ale działającym sekwencyjnie - tym samym zupełnie inaczej niż pozostałe sekcje.

Oprócz niego mamy jeszcze trzy inne wejścia liniowe - już tylko na gniazdach RCA. Jest również stereofoniczne wyjście z przedwzmacniacza oraz dodatkowe monofoniczne wyjście do subwoofera.

Złącza dwóch par terminali głośnikowych są osadzone dość ciasno, a zaślepki "bezpieczeństwa" tak mocno wciśnięte, że użycie bananków będzie wymagało sporo wysiłku.

Czytaj również: Czy wejścia XLR oznaczają, że urządzenie jest zbalansowane?

Wyjście słuchawkowe i wejście analogowe w paneliku podręcznym przygotowano na gniazdach mini-jack.
Wyjście słuchawkowe i wejście analogowe w paneliku podręcznym przygotowano na gniazdach mini-jack.

Cambridge Audio CXA80 - wnętrze

W wąskiej przestrzeni pośrodku skupiono trzy elementy emitujące najwięcej ciepła - obydwa radiatory oraz transformator toroidalny - obudowując je ze wszystkich stron pozostałymi układami.

Elementy przedwzmacniacza umieszczono przy tylnej ściance, swój niezależny moduł mają również konwerter cyfrowo-analogowy oraz interfejs dla wejścia USB.

Kość konwertera to Wolfson WM8740, ten sam, który Cambridge wyjątkowo i z powodzeniem stosuje np. w odtwarzaczu Azur 740C oraz przetworniku DacMagic.

Końcówka mocy powstała na bazie układów firmy Sanken; tutaj kolejna ciekawostka: niemal z takich samych elementów - również po dwa na kanał (ale w innej aplikacji) - korzysta Creek Evolution 50A.

Czytaj również: Co to jest konstrukcja dual-mono, jakie są jej wady i zalety?

Uff jak gorąco, w samym centrum skupiono zarówno dwie końcówki mocy, jak i transformator zasilający. Do sprawnego odprowadzania ciepła trzeba było wyciąć sporą część górnej pokrywy. 

Uff jak gorąco, w samym centrum skupiono zarówno dwie końcówki mocy, jak i transformator zasilający. Do sprawnego odprowadzania ciepła trzeba było wyciąć sporą część górnej pokrywy.

Odsłuch

Tytuł wzmacniacza o brzmieniu najbardziej neutralnym i uniwersalnym należy się chyba Cambridge Audio CXA80. Wielu audiofilów ceni sobie - i słusznie - takie "tradycyjne wartości", jak zrównoważenie i proporcjonalność.

Niektórzy stawiają je wręcz najwyżej i nawet jeżeli nie jest to gwarancją brzmienia zawsze przyjemnego i "muzykalnego", to szacunek dla porządku i wiernego przekazania tego, co nagrane - lepiej lub gorzej - skłania nie tylko do akceptacji, ale też prowadzi do pełnej satysfakcji. Inna frakcja podejrzewa neutralność o "bezosobowość", a cóż może być gorszego dla muzyki niż brak emocji...

I powstaje z tego spór nie na argumenty, ale na określenia, które każdy może rozumieć inaczej. Proszę bardzo - Cambridge Audio CXA80 gra najbardziej bezosobowo ze wszystkich wzmacniaczy i chwała mu za to, bo to znaczy, że nie dodaje własnej osobowości, czyli z najmniejszą ingerencją transmituje emocje, które są oryginalnie zapisane w odtwarzanej muzyce. 

Czytaj również: Co to jest współczynnik tłumienia wzmacniacza?

Przedwzmacniacz złożono z kilku modułów: oddzielono sekcję analogową, układy cyfrowe rozdzielono na przetwornik C/A z wejściami współosiowymi i optycznymi oraz moduł USB do podłączenia komputera.
Przedwzmacniacz złożono z kilku modułów: oddzielono sekcję analogową, układy cyfrowe rozdzielono na przetwornik C/A z wejściami współosiowymi i optycznymi oraz moduł USB do podłączenia komputera.

Z najmniejszą, ale jednak... Oznaką innej odmiany neutralności (skrót myślowy, zgoda?) jest oddawanie wszelkich chropowatości, "naturalizm", który w szczególny sposób zbliża nas do prawdy o dźwięku, chociaż równie skutecznie może oddalić od komfortu.

Aż tak daleko Cambridge Audio CXA80 nie brnie, zatrzymuje się przy brzmieniu różnicującym, dość dokładnym, ale bezpiecznym. Jeżeli włączymy dynamiczne, żywe nagrania - CXA80 ich nie uspokoi i nie ogoli ze wszystkich naleciałości, jednak nie będzie wykorzystywał każdej okazji, by grać z animuszem; nie dysponuje takimi pokładami energii, jak mocniejsze wzmacniacze tego testu.

Zakres niskotonowy, zwłaszcza w porównaniu z BC Acoustique, jest utemperowany i podporządkowany, ale nie sądźmy, że słaby w skali absolutnej - to taki bas, którego ostateczny charakter i tak ukształtujemy za pomocą głośników. Zresztą prowadzenie modyfikacji, podobnie jak całą resztę, Cambridge oddaje innym urządzeniom systemu, samemu tylko trochę ograniczając dynamikę.

Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?

Nie udało się uniknąć prowadzenia sygnału przewodami.
Nie udało się uniknąć prowadzenia sygnału przewodami.

Cyfry mistrz

Cambridge Audio CXA80 to urządzenie znakomicie wyposażone w różnorodne wejścia cyfrowe. Są tutaj dwa złącza optyczne, jedno współosiowe oraz najbardziej oczekiwany port USB - a nawet dwa. Jeden to kwadratowe złącze typu B przeznaczone do współpracy z komputerem, czyli do tego, do czego w przypadku wzmacniacza chyba każdy chciałby USB wykorzystać.

Ponadto Cambridge Audio zbudowało zaawansowany, asynchroniczny układ pozwalający na transfer materiałów o rozdzielczości 24 bitów i częstotliwości próbkowania 192 kHz.

Takie same parametry dotyczą wejścia współosiowego, natomiast port optyczny jest ograniczony do 96 kHz. Drugi port USB, typu A, służy czemu innemu - producent przygotował specjalny adapter USB (opcja płatna), dzięki któremu CXA80 zyskuje możliwość bezprzewodowej transmisji Bluetooth.

Radosław Łabanowski

Specyfikacja techniczna

CAMBRIDGE AUDIO CXA80
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 95
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 117
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,78
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 84
Dynamika [dB] 103
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 42
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Cambridge Audio CXA80
CAMBRIDGE AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu